29. nov. 2009

NOVEMBARSKA REPORTAŽA I PUTOPIS PO DOMOVINI

Nijaz SALKIĆ
Put u Sarajevo
Na putu u Sarajevo kratko smo se ustavili u Vražićima da malo predahnemo, odmorimo se i usput vidimo stare prijatelje i rodbinu. Brat i snaha poželješe da mi prave društvo i usput obiđu svoju rodbinu u Sarajevu. Dogovorismo se i ujutro dotjerah, očistih, izglancah, pritegnuh kolane svog »konjića« i lagahno se otisnusmo preko naše bosanske zelene i opjevane planine Majevice, putem  prema Tuzli.

 Tuzla nas dočeka raširenih ruku, slana od soli i kisela od uglja. Neuobičajeno toplo vrijeme pogodovalo je prijatnoj atmosferi tokom vožnje. Tuzla je zbilja lijep grad, naročito u postagresijskom i poratnom  vremenu.

Svuda nove građevine, lijepe bijele džamije, a jedino insana obuzme tuga kada vidi recesijsku bijedu koja hara našom zemljom, Tuzlom pa  i cijelom Bosnom.Opet čovjek uzdahne kada prolazi novim tuzlanskim i izbjegličkim naseljima u kojima se pate naši muhadžiri koji su morali ostaviti svoje popaljeno i porušeno Podrinje. Prokleti bili dušmani, Allahu, plati im istom mjerom, ti znaš kada ćeš i kako ćeš.
Tuzlu napustismo preko Husina i lagahno počesmo kliziti živiničkom općinom. U ovom mirnom i pitomom kraju kao da se  život ustavio. Svuda prostrana polja, livade, bosanske stare »na četiri vode« kuće, pokoje stado mirno objere nafaku na zelenim livadama i proplancima sela živiničkih i nane u dimijama i po koja konjska zaprega, to je kolorit koji obilježava Živinice.  Dogovorismo se da ćemo kahvenisati u pitoreksnoj varošici Stuparima, nadomak bosanskog divnog grada Kladnja.

Stupari imaju podosta historijskog naslijeđa, kako iz Rimskog perioda, tako i iz naše bosanske povijesti, osobito su poznati stećci naši predaka, dobrih starih Bošnjana. Ustavismo se pred jednim od usputnih restorana. To je lijep i moderan kutak za predah i odmor.





Popismo pravu našu, bosansku kahvu i nastavismo put preko Olova, Semizovca gdje prođosmo pored  benzinske pumpe našeg poznatog pjevača Halida Bešlića. Putem kroz Vogošću brzo se spustismo u Sarajevo. Naša prijestonica nas dočeka raširenih ruku, širokih ulica, prostranih bulevara, zelenih trgova, bijelih džamija i starih zgrada. Rekosmo, Bosna je ovo pobro, ovo je ono što smo mi, a mi smo ovo što sada gledamo.







Dočekaše nas prijatelji, bratova svastika. Kahva, kolači i ručak. Predveče nađoh svoje rođake na Alipašinom mostu. Srdačan razgovor, sijelo, muhabet, večera i dugi razgovori. Dogovorismo se za sutrašnji dan i legosmo u bosanski krevet koji ne bi bio naš, da nema još i bosanski jastuk i bosanski jorgan.


Nastaviće se!



27. nov. 2009

OVO MALO DUŠE


                                

26. nov. 2009

VRAŽIĆKE NOVINE: BAJRAMSKI VAZ

VRAŽIĆKE NOVINE: BAJRAMSKI VAZ

KURBAN-BAJRAMSKI VAZ


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

LA ILAHE ILLALLAHU VAHDEHU LA ŠERIKE LEHU, ALLAHU EKBERU KEBIRA, VELHAMDU LILLAHI KESIRA, SUBHANALLAHI RABBIL-ALEMIN, LA HAVLE VE LA KUVVETE ILLA BILLAHIL-AZIZIL-HAKIM.
 U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! Hvala Uzvišenom Allahu, koji je samo sebe odlikovao time da vječno ostane. Hvala Mudrom Allahu, koji je odredio da sve osim Njega jednog dana nestane. Hvala Pravednom Allahu, koji je odredio da smrt čeka kako kafira tako muslimana. Hvala Najznanijem, koji je u Svom znanju odredbe raščlanio, odredivši da ahiret dođe poslije dunjaluka.
 Neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika, s.a.vs., njegovu porodicu i njegove ashabe koje je Svevišnji Allah posebno odlikovao time što im je u kući spasa posebno mjesto i blagodati pripremio.
 Allah, s.v.t.a.,  u suri  Jusuf  u  53. ajetu kaže:
 وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ
,,Ja ne pravdam sebe, ta duša je sklona zlu, osim one kojoj se Gospodar moj smiluje. Gospodar moj zaista prašta i samilostan je.". (12:53)
 Draga i poštovana braćo, cijenjene džematlije, esselamu alejkum!
 Ovo su posebni trenuci u kojima dijelimo nagomilanu radost, veselje, vjerski zanos i uzbuđenje motivirano i prožeto probranim riječima u dovama preko milijarde i po muslimana nastanjenih u selima, gradovima i državama, na svim kontinentima planete Zemlje koji ovog jutra šapuću dove i slave Allaha, s.v.t.a.  Posebno mi je drago dok gledam ovog jutra na vašim licima vedrinu i veselje. To je zasigurno pokazatelj da volimo svoju vjeru, da cijenimo svoje adete, da čuvamo svoje blagdane, da posjećujemo svoju džamiju i da branimo svoju tradiciju.
 Ovog bajramskog jutra u tradicionalnom vazu koji nam je ostao u amanet od našeg Poslanika, a.s., želim podcrtati i kazati sebi, a belćim i vama, drage džematlije, nekoliko momenata iz našeg života i svakodnevne prakse. Mi smo muslimani hanefijskog mezheba i Uzvišeni nas je naselio i podario nam prostor da se rađamo, živimo i umiremo na Balkanu a Balkan je dio Evrope. 
 Nas muslimane ovog podneblja more razne brige, počevši od borbe za opstanak i preživljavanje na ovim prostorima, pa do egzistencijalnih pitanja uzrokovanih ekonomskom krizom. Mislim da ćete se složiti sa mnom da je veći problem od svega toga naši međusobni odnosi, odnosi koji se tiču mene i tebe, oca i sina, majke i kćerke, brata i brata, sestre i sestre. Dakle, porodični i rodbinski odnosi su jako bitni za naše danas a dahabetile za naše sutra.
Odnosi u porodici
 U školi smo učili da je u povijesti ljudskog postojanja u početku bilo doba matrijarhata, kada je žena - majka bila ta koja je imala glavnu riječ u porodici. Trebalo bi nam puno vremena da pojasnimo odnos žene-majke i da osvijetlimo vrijeme kada je ona imala glavnu riječ. Navešću samo primjer iz jedne studije o položaju žene u Babilonu.
 Žena u Babilonu koliko god je daleko od ravnopravnosti s mužem, ipak je daleko od pokornosti koju poznaju drugi mnogo kasniji pravni sustavi.
Ona je prije svega bila:
- Rodilja, odgojiteljica i domaćica, (takvu ženu muž nema pravo zapostavljati (tad žena ima pravo na razvod), neosnovano optuživati za preljub, napustiti i otići u drugo mjesto.)
- Ima pravnu i djelatnu sposobnost, može biti svjedok, često u pravnom prometu nastupa u vlastito ili muževo ime, vodi obrt, trgovinu.
- Nakon muževe smrti, ili u slučaju razvoda, ona je staratelj svoje djece, upravitelj njihove i vlastite imovine.  Čak i za trajanja braka žena zadržava određenu samostalnost u odnosu prema mužu: može imati vlastitu imovinu koja nije miraz nego ju je stekla prije ili za vrijeme braka i koja nije dio zajedničke imovine
- Roditeljska vlast pripada samo ocu, a na majku prelazi samo smrću oca.
  Kada je period matrijarhata završen i istrošen,  nastupilo je vrijeme patrijarhata, vakat u kome je muškarac-otac, imao glavnu riječ u porodici.   
  Patrijarhat je oblik društvene zajednice u kojoj je osnovna društvena jedinica muški rod, a grupa je povezana srodstvom po muškoj liniji. (sociologija)  
  Patrijarhat - ugovor u sebi sadrži mehanizam koji je ostatak starog svijeta očinskog prava, koje je prethodilo novom građanskom svijetu utemeljenom na ugovoru. Status, koji je svojstven za patrijarhat, općenito može karakterizirati pripisanost, što znači da ljudska bića rađanjem dobivaju određeni društveni položaj uslijed unaprijed pripisanih značajki kao što su spol, dob, boja kože idr. Kroz ugovor, koji je svojstven građanskom društvu, status poprima značenje postignutog položaja, što se smatra odlikom novog građanskog društva. (politologija). 
  Otac
 Sa islamskog stajališta, otac je osoba koja po svojoj prirodi stvari vodi brigu o domaćinstvu, o ženi i djeci, zarađuje, donosi u kuću, ako je ima, školuje djecu iz svoje zarade i brine se (trebao bi) za pravilan odgoj svoje djece. ,,Čuo sam Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve seleme, kako je rekao: ,Svi ste vi pastiri i svi ćete biti pitani za svoje stado: vladar je pastir i biće pitan za svoje stado;  žena je pastirica u kući svoga muža i biće pitana za svoje stado; sluga je pastir u imovini svoga gospodara i biće pitan za svoje stado.  (Mislim da je još rekao): Čovjek je pastir u imovini svoga oca i biće pitan za svoje stado.  Svi ste vi pastiri i svi ste odgovorni za svoje stado. (Buhari, Muslim i Tirmizi) 
 Islam je zadužio čovjeka da poštuje majku i oca i da im bude poslušan i na usluzi do smrti.
  Majka
  Majka je osoba koja nas je rodila, koja se mučila da nas podigne na noge, često puta ne spavajući, ne jedući i bihuzur bivajući, samo da svojoj djeci ugodi. Iz kazivanja naših majki i nena mogle su se čuti priče o velikom trpljenju, mukama i bolovima koje su naše majke podnossile i život iznosile, u mnogim za naše prilike i pojmovanje, neodrživim i nemogućim brakovima. One nisu nisu htjele brak razvrgnuti, ognjište ugasiti, iz samo jednog razloga, nisu mogle i nisu htjele i po cijenu trpljenja i zlostavljanja od strane muževa, svekrvi i ostalih, ostaviti svoju djecu.
 Znamo da je islam počastio ženu, bilo da je to majka ili pak sestra. Počastio je ženu kao majku. ,,Prenosi se da je Ebu-Hurejre, r.a., rekao: ,,Allahovom Poslaniku (sallallahu ‘alejhi ve selleme,) došao je jedan čovjek i upitao ga: ‘O Allahov Poslaniče! Ko je najpreči za moje lijepo druženje i ponašanje prema njemu?'Alejhisselam reče: ,Tvoja majka.' Čovjek tada reče: ,Ko poslije nje?' ,Tvoja majka', odgovori on. ,Ko poslije nje?', ponovo upita čovjek. ,Tvoja majka', ponovo odgovori Alejhisselam. Čovjek ponovo upita: ,Ko poslije nje? ,Alejhisselam tada reče: ,Tvoj otac'" (Buhari, Muslim)
Sin i kćerka
 Naša djeca, sinovi i kćeri, ili obrnutim redom, zavisi kako ko voli da postavlja redoslijed riječi; ta naša djeca su jedvoček, nešto o čemu se mašta godinama, nešto što se priželjkuje da dođe na ovaj svijet. Djeca su mirisno cvijeće naših duša i naših srca. To je evlad koji je rastao na srcu svih naših majki.
 Danas su te kategorije odgoja kod naše djece zanemarene do kraja. Neki ,moderni roditelji' misle da je sa rađanjem, ishranom, odijevanjem i školovanjem djece završena briga o tom Allahovom amanetu. Mnogo se daje na imidž u odijevanju naše djece, zatim svirci, odabiru škole, kupovini stanova i dobrih auta.
 Rezultat takvog kopiranja odgoja od naših ,susjeda' je osnivanje prvih staračkih domova za naše roditelje. Bože Dragi, zar Starački domovi u muslimanskom društvu, u  našoj domaji Bosni! Rezultata ,napretka' ima još,  Često čitamo u dnevnoj štampi tekstove o premlaćivanju roditelja, o pojavi droge i alkohola među našom djecom; dakle, kod naših ,maza', sinova i kćeri i jedvočeka'. Nisu rijetki ,izleti' od kuće po cijelu noć, a dešavaju se i, ,odsustva' bez znanja roditelja, i po nekoliko dana. Naša djeca nam lažu kada ih pitamo kakve su ocjene dobili u školi, zašto kasne kući, sa kime se druže, piju li, da li puše... Sinovi i kćeri nas ,preskaču' u razgovoru, ,presijecaju' u priči, više ,znaju' od nas, viču na nas! Gdje to mi živimo, čemu učimo djecu, kako ih hranimo i čime?! Kako klanjamo i spuštamo lice na sedždu? Jesmo li svjesni svoje odgovornosti za svoju djecu, za našu djecu?
Odnos prema roditeljima
Da vidimo kakve bi relacije trebale biti u odnosima roditelji djeca.
Dobročinstvo prema roditeljima predstavlja jedno od najdražih djela Allahu Uzvišenom. Lijepo postupanje prema njima svrstava se, prema  Kur'anu, odmah nakon vjerovanja u Allaha Uzvišenog.
 Neposlušnost spram roditelja, prema hadisu, definiše se kao najveći grijeh, odmah nakon širka i kufra. Obzirom na važnost našeg odnosa spram roditelja, u nekoliko slijedećih  redaka  analiziraćemo ovu problematiku.
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan svojim roditeljima. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, Meni će se svi vratiti. (Lukman,31-14)
Neposlušnost roditeljima uskraćuje ulazak u Džennet 
 Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ,,Allah Uzvišeni tri osobe neće na Sudnjem danu ni pogledati: neposlušnog svojim roditeljima, ženu koja se poistovjećuje sa muškarcima i čovjeka koji nema ljubomore (pa mu se u porodici svašta čini)”
Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ,,Tri osobe neće u Džennet ući: osoba koja je neposlušna svojim roditeljima, notorni pijanica i onaj koji prigovara i natuca na nos ono što nekome dadne”.  
Dužnosti prema roditeljima:  
- Da poštujemo naše roditelje u svim situacijama, bez obzira da li mi mislimo da su to oni zaslužili ili ne. 
- Da budemo poslušni u granicama šerijata  
- Da ih njegujemo u slučaju da se razbole 
- Da prema njima budemo blagi, poslušni i zahvalni 
- Da ih izdržavamo ako su siromašni  
Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, kako je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, jedne prilike  rekao: ,,Ponižen bio!", i to je ponovio tri puta. Ashabi upitaše: ,,A ko to, Allahov Poslaniče?", odgovorio je: ,,Onaj koji doživi starost svojih roditelja, ili jednog od njih, a on zbog njih, ne uđe u Džennet!" (Muslim).
 Mnogi od nas griješe, pa nekad zbog sunneta ili nekog dozvoljenog djela kojeg radimo ili želimo uraditi ne poslušamo roditelje koji traže da to djelo ostavimo, ili učinimo djelo koje će biti u najmanju ruku razlogom svađe u kući.
 Poslušnost roditeljima, koje je vadžib, preče je izvršiti nego praktikovati sunnet ili neko djelo koje je dozvoljeno činiti (mubah), ili već kako kažu učenjaci da je odagnavanje štete preče nego postizanje koristi.
 Dakle, moramo poštivati naše roditelje u svim situacijama, bez obzira da li mi mislimo da su to oni ,zaslužili’ ili ne. To je njihovo pravo koje im je zagarantovano, čak iako nisu muslimani. U našem postupanju prema njima ne smijemo im reći ni riječi prezira ili omalovažavanja. Moramo pokazati veliku poniznost prema njima. 
 Moramo im biti poslušni u granicama šerijata. Jer, u islamu nema potpune pokornosti niti jednom od Allahovih stvorenja. Svaka vrsta poslušnosti: radnika prema svojim šefovima, djece prema roditeljima, podanika prema vladarima, žene prema mužu - zasniva se na principu opisanom u hadisu: ,,Nema pokornosti stvorenju u nepokornosti Stvoritelju.“
Pojedinac u granicama šerijata treba da bude poslušan svojim roditeljima, čak iako su roditelji bili nepravedni prema njemu u prošlosti. U jednom hadisu Poslanik, s.a.v.s, ponovio je to tri puta ,,čak iako su roditelji bili nepravedni prema njemu.“
Obaveze određene šerijatom ne zahtijevaju odobrenje roditelja, ali dobrovoljne  - zahtijevaju. Na primjer, učenjaci smatraju da je putovanje daleko od kuće s namjerom da se poziva u islam,  iako je to pohvalan čin, zahtijeva odobrenje roditelja muslimana jer je to rad na dobrovoljnoj osnovi.
Takođe, roditeljsko pravo je da se djeca mole za njih (uče dovu) dok su živi, kao i kad umru. Mali su izgledi da će neko, nakon što je činio dovu za svoje roditelje, uraditi nešto što će ih povrijediti.
Dobro postupanje prema roditeljima treba takođe da se proširi i na njihove prijatelje i rođake (tj. da djeca takav stav imaju i prema rođacima i prijateljima svojih roditelja).
Brat  i sestra
 Brat i sestra su bliski rođaci, jedne krvi i djeca koja su najčešće rasla u prijatnoj okolini, zasipana roditeljskom ljubavlju. To su rođaci koji sve jedni o drugima znaju. To je bliska rodbina  za živih roditelja. Mnogo smo slušali o jednoj izreci: ,,Nema brata (sestre) dok ne rodi majka'' da to ne drži, mnogi su se uvjerili. U islamu je poznato da jedino ljubav u ime Allaha je prava ljubav i da su samo mu'mini braća i sestre.
Ljubav u ime Allaha, dž.š.
 Ova ljubav je iskreni osječaj koji u sebi nema primjese interesa, strasti, nije prouzrokovan rodbinskim vezama i odnosima, niti je refleksija na učinjenu uslugu. To je ljubav radi i u ime Allaha izmedu dva mu'mina, moralna, koji su korisni kako ummetu, tako i čitavom čovječanstvu. U Muslimovom ,,Sahihu'' nalazi se hadis u kojem je jedan čovjek želio da posjeti svoga brata (po vjeri), pa mu je Allah, dž.š, poslao meleka u liku čovjeka koji ga upita: ,,Gdje si pošao?'' On odgovori: ,,Idem u posjetu svom bratu tom i tom.'' Melek mu reče: ,,Da li među vama postoji rodbinska veza?'' Čovjek odgovori: ,,Ne.'' ,,Da li ti je on učinio kakvo dobro pa mu na tu uslugu želiš uzvratiti?''  ponovo upita melek. Čovjek opet odrično odgovori. Melek upita: ,,Pa šta je razlog tvoje posjete njemu?'' Čovjek reče: ,,Volim ga u ime Allaha, dž.š,'' na što mu melek uzvrati riječima: ,,Raduj se, Onaj u čije ime voliš dotičnog me poslao da te obradujem viješću da te Allah voli zbog tvoje ljubavi prema tom čovjeku.''
 Ljudi će na Sudnjem danu biti podijeljeni u dvije skupine: oni koji su na dunjaluku bili prijatelji i radi prolaznih interesa sklapali veze i na tome zasnivali svoje odnose, ali će se oni okrenuti jedni protiv drugih proklinjući se međusobno.
 Druga skupina je ona za koju je Allahov poslanik, s.a.v.s, rekao: ,,Među Allahovim robovima ima ljudi koji nisu ni poslanici ni šehidi, a kojima će i jedni i drugi zavidjeti radi njihovog položaja kod Allaha.'' Ustade jedan beduin koji je bio izdaleka, te mahnu rukom i reče: ,Opiši nam ih, Allahov Poslaniče!' ,,To su oni koji su se zavoljeli u ime Allaha nevezani rodbinskom vezom, niti je ta ljubav radi imetka. Tako mi Allaha, njihova lica su ispunjena nurom, oni su na uzvišenjima od svjetlosti, ljudi će strahovati na danu Sudnjem, a oni neće strahovati, ljudi će se jako prepasti tada, a oni neće. Oni su Allahovi prijatelji, neće se imati čega bojati, niti za ičim tugovati.''
 Mi moramo nastojati da dostignemo te stepene i da druge podstičemo na bratska osjećanja i ljubav u ime Allaha, dž.š, a da ukazujemo na opasnost i štetnost odnosa koji počivaju na koristoljublju i prolaznim, niskim interesima. Ako to nismo u stanju, onda se bar nastojmo osloboditi osjećanja prezira i zavisti prema drugim muslimanima, jer na to nas upućuje Kur'an: ,,Gospodaru naš, oprosti nama i braći našoj koja su nas u vjeri pretekla i ne dopusti da u srcima našim bude imalo zlobe prema vjernicima. Gospodaru naš, Ti si, zaista, dobar i milostiv.'' (El-Hašr, 10)
 Islam traži da naša srca budu čista od navedenih bolesti za koje Allahov poslanik, s.a.v.s, kaže: ,,Među vas se uvukla bolest koja je harala u narodima prije vas: zavist i mržnja, a mržnja je opasna poput britve. Ja ne velim da ona brije kosu, već uništava vjeru.''
Relacija muž i žena
 Ova vrsta ljubavi je u islamu dozvoljena pod uslovom da joj čovjek ne hrli kako se to predočava na televiziji, kao i na drugim mjestima i medijima. Ljubav se sama nameće tako da ona hrli čovjeku, a ne suprotno. U arapskom pjesništvu možemo pročitati o čistoj, nevinoj ljubavi i čednosti. Danas ima onih koji tvrde da brak mora proisteći iz ljubavi. Ne, to nije obavezno, postoje naučne studije i statistički podaci koji ukazuju na to da su najsretniji brakovi i oni najtrajniji i čvršći tradicionalni brakovi. Allah, dž.š, kaže: jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju.'' (Er-Rum, 21)
 Ljubav koja je u ajetu spomenuta dolazi sa lijepim ophođenjem i međusobnim uvažavanjem u braku. Ako se u braku pojavi period u kojem se osjeća netrpeljivost među bračnim drugovima, ne treba donositi ishitrene odluke ili govoriti teške i uvredljive riječi, jer to može biti rezultat trenutačnog stanja, a takve su reakcije kobne po bračni život.
 Mnogi šerijatski pravnici smatraju da je bezrazložni razvod braka zločin i strogo zabranjen (haram). Apsurdno je očekivati da je svaki brak idealan poput opjevane ljubavi između Kajsa i Lejle. Treba graditi korektne odnose na lijepom ahlaku (islamskom odgoju i ponašanju moralnim principima naše uzvišene vjere) i lijepim postupcima koji će proizvesti ljubav. Zato ne treba radi najmanje sitnice ili osjećaja nepodnošljivosti odmah posezati za razvodom braka.
Rezime
 Da zaključim misao o kojoj sam počeo govoriti na početku današnjeg bajramskog vaza. Problem kod nas, savremenih muslimana je razaranje i crvotečenje porodice, netrpeljivost među najbližim rođacima, među braćom i sestrama,  nepoštivanju roditelja. Poznato je da su živi roditelji onaj jaki cement što drži kuću porodice jakom i održivom. Znano je i već viđeno da po smrti roditelja zidovi rodbinstva, bratstva i sestrinstva pucaju, komadaju se i lome najčešće zbog raspodjele imovine i roditeljske zaostavštine. Sve je to jako opasno za nas u vremenu kada smo u Bosni i Hercegovini ionako stiješnjeni na malo područje i mali prostor.
Dova     
 Molimo Te Uzvišeni Allahu da nas uputiš na pravi put i da nas na njemu održiš sve dok ne odemo sa dunjaluka. Molim Te Dragi Allahu, da ne dozvoliš našim srcima da skrenu nakon što Si nas uputio.          
 Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. 

Literatura: Položaj žene u društvu,Angelina Mirković,Sara Semenski,Ružica Ošap,Kristina Skelin,Amila Lelo, VI-2 OŠ,,Nafija Sarajlić”,Sarajevo,  Sehur.net,Wikipedia.                    

Nijaz SALKIĆ


DOK ČEKAMO BAJRAMA

Nijaz SALKIĆ


Dragi moji, danas je dan »D« za sve muslimane, muslimanke, mu'mine i mu'minke, djecu našu, braću, sestre, babe, mame, djedove, nene, amidže, amidžince (strine), dajdže, dajdžince (ujne), i da ne nabrajam sve po redu i istilahu, znate šta hoću kazati. Helem, ovo je dana uoči Bajrama. Danas valja obaviti »generalku« u kući, stanu, avliji, sobi, kuhinji, hodniku, dnevnoj i svim drugim prostorima i hausterima. Valja nama sve to očistiti, pripremiti, uljepšati, pomesti, srikatati da u svemu tome i pored svega toga možemo veselo proći kada se sutra budemo vraćali iz džamije sa Bajram namaza.

BAJRAMLUCI
Eh, skoro da zaboravim. Jeste li kupili bajramluke? Znate da  djedo mora bajramluk kupiti neni, a nena djedi. Babo mami, a mama babi. Sin ocu, a otac sinu.  Kćerka tati a tatababo svojoj mezimici. Brat seki, a seka braci. I tako redom i sve tako kako to treba i priliči, sve po tabijatu i našem vjekovnom tisućljetnom bosanskom adetu.

O BAJRAMIMA 
Namaz dvaju bajrama je vadžib čovjeku koji je dužan klanjati džumu. Za valjanost ovih namaza uvjeti su isti kao i za džumu osim hutbe koja je ovdje sunnet. Zato se bajram-namaz može obaviti i bez hutbe, iako je ne valja izostaviti kao i proučiti je prije bajram namaza.  Pri Kurban bajramu je mendub:
 1) okupati se,
 5) zube istrljati misvakom ili četkicom,
 6) namirisati se, 
7) obući se u najljepše odijelo, 
8) držati se veselo,
9) po mogućnosti podijeliti što više sadake,
 10) podraniti i rano otići u džamiju, 
11) klanjati sabah u svojoj mahalskoj džamiji,
 12) ići u džamiju pješke učeći usput tekbire u sebi i prestati učiti kad dođe u džamiju,
 13) vratiti se iz džamije po mogućnosti drugim putem.
Mekruh je klanjati kakvu nafilu dok se ne klanja bajram namaz, kao i poslije njega na onom istom mjestu gdje se on klanjao (u džamiji). Vrijeme bajramskog namaza počinje otkad sunce odskoči koliko za koplje ili dva, tj. otprilike 45 minuta po izlasku sunca i traje do zevala.  

Kako se klanja bajram-namaz?
Bajram namaz se klanja ovako:  Naumi se klanjati određeni bajramski namaz, zatim se donese tehrime (početni tekbir, Allahu ekber), prouči »subhaneke«, donesu tri bajramska tekbira i pri svakom se ruke dižu kao pri tehrimi. Zatim će imam proučiti Euzu, Bismillu u sebi, a na glas Elham i sure (Mendub je proučiti suru »Sebbihisme rabbike-eala«) pa će poći na ruku i sedžde. Na drugom će rekatu proučiti Bismillu (u sebi), zatim Fatihu i suru (mendub je »Hel etake hadisul-gašije), onda tri bajramska tekbira dižući svaki put ruke kao i na prvom rekatu, a onda s rukuskim tekbirom otići na ruku', sedždu i tešehhud (sjedenje u namazu) pa selam predati.   Mogli bi se i na drugom rekatu tekbiri obaviti kada i na prvom, tj. prije kiraeta, ali je bolje poslije. Koga bi jedan rekat mašio, kad bude naklanjavao, najprije će obaviti kiraet pa onda donijeti tekbire. Ko zateče imama na ruku-u, tehrimu će izreći stojeći, a i bajramske tekbire isto tako ako vidi da ga ruku s imamom neće mašiti, inače će tekbire donijeti na ruku-u pognut, ne dižući ruku. Ako bi se imam digao prije nego je on mogao izreći sve tekbire, on će poći s imamom, a ostatak tekbira spada s njega (neće ih ni izgovoriti). Ako bi pak imama stigao u času kad se digao s rukua, neće tekbira izricati jer će ih izricati kad bude naklanjavao dotični rekat.  Poslije namaza će imam obaviti dvije hutbe u kojim će poučiti prisutne o sadekai-fitru, odnosno o kurbanu i tekbiri-tešriku.  Bajram namaz se ne može »kada« učiniti po sebi. Ako se slučajno nije obavio prvi dan obaviće se drugi, a Kurban bajram i treći dan. Kasnije od toga ne može ni jedan.  Tekbiri tešrik glasi: Allahu ekber, Allahu ekber. La ilahe illellahu vallahu ekber. Allahu ekberu ve lillahil-hamd. Taj tekbir se uči, za vrijeme Bajrama poslije farza. Vadžib ga je učiti prema Ebu Hanifi od sabaha dana Arefata (9. zilhidžeta) do ikindije prvog dana Kurban bajrama, i to odmah iza farza koji se obavi u »pohvalu džematu« (dakle ne u džematu samih žena). To je vadžib za imama koji je mukim u gradu kao i muktediji pa ko on bio. Prema Ebu Jusufu i Muhamedu ovaj tekbir je vadžib od sabaha dana Arefata do ikindije četvrtog dana Bajrama, odmah iza farza, i to za svakoga ko ga klanja, mušku ili žensku, građaninu ili seljaku, mukimu ili musafiru. Ovo je mišljenje prihvaćeno, pa se po tome ljudi ravnaju i donose se fetve na temelju toga.
Literatura: Fikhu ibadat; Muhamed Seid Serdarević


Bajram Šerif Mubarek Olsun!

25. nov. 2009

DAN NAŠE NAJDRAŽE

Nijaz SALKIĆ


CRKO' SVAKO KO U BOSNU DIRA


Evo ga tu je još jedan dan sjećanja. Dan kada su u Varcar Vakufu domoljubi, dobri Bošnjani osvježili i muhurlejsali, opečatili i potvrdili državnost tisućljetne postojanosti naše domaje Bosne, Bosnie, majke i avlije za sve dobronamjerne. Bosna je vaik bila zelena oaza i Domovina za pitome, za dobre, za kućevne, za džomete, za graditelje, a ne azginaste i  za hašarijaste, za kavgadžije, a dahabetile ne za katile. A bilo je svakakvih što se doseliše i nastaniše u našoj Domaji.  Harali su takvi,  otimali, prisvajali a mislili da su Bosanci i Hercegovci. Jedan od takvih bilesim i stihove pisa i psihijatrom se prozva i vođom ga zvaše. Kakav je bio i Haga je dopo'. Dok ovo pišem ima ih i ovog trenutka koji bi da otimaju, pripajaju, referndumišu i čereče našu Domaju.

Zašto neki Bosanci ne vole domaju Bosnu?
Odgovor leži u postupanju nekih čelnih ljudi u Parlamentu, Vladi i Predsjedništvu naše Domovine koji dolaze iz privremeno okupiranog dijela Bosne i Hercegovine. Tako na obilježavanju Dana Državnosti član Predsjedništva iz entiteta koji je nastao na genocidu veli, da » nije uputio čestitku za 25. novembar,  jer Dan Republike BiH kao praznik zakonski ne postoji..«. Nije to nikakvo čudo ako se zna od koga dolazi to saopćenje. Kako će neko voljeti našu Domaju Bosnu ako su se na danas otetoj zemlji svi svojski borili oružjem, podlošćum mržnjom, ubistvima civila i nevinih, genocidom, lažima i lukavstvom sve od 1992-1996., da Bosne ne bude.

Neka ih, ničija nije do sabaha...
Ako ne dođu do pameti i ako neće da  poštuju »visokog predstavnika« u Bosni, ima onaj Najveći i Najviši, koji će svim ubicama, palikućama, lopovima, i progoniteljima suditi i na ovome svijetu  a dahabetile nakon ponovnog proživljenja. Ne treba zaboraviti da Bosne ima danas, ma koliko to dušmani, katili, etnički čistači mislili i nadali se da Bosna nejma i da će je nestati. Bosna nakon dužeg vremena ima kakvu takvu državu, ima svoju zastavu, svoj grb, parlament i državne institucije. Od tog svega najvažnije je da ima patriota, ima Bosna bolan Bosna pametne mlade i školovane Bosance i Hercegovce svih vjera i nacija koji vole domaju Bosnu. Fašizmu će inšaAllah odzvoniti. Nije davno bilo kada se upotrebljavala parola »Smrt fašizmu«,  parola koja mi je kao djetetu ponekad i dosađivala. Sada shvatam da to džaba nije bilo i da je treba i danas upotrebljavati s vremena na vrijeme. Zato, Smrt fašizmu-sloboda Bosancima i Hercegovcima!


Neka nam živi Bosna i Hercegovina!

DOK ČEKAMO BAJRAMA

Nijaz SALKIĆ


Kada bi nas neko upitao da li je bolje imati nego nemati, posigurno bi svi znali pravilan odgovor. Isto tako bi odgovorili na pitanje, da li je bolj biti u brigama ili bez njih. Znači, da znamo šta je dobro, šta bi nam pasalo, bez čega bi mogli živjeti, i šta bi voljeli imati. Helem, evo ostao je je samo još jedan dan koji nas dijeli od Bajrama. Bajram je je jedan svijetli trenutak koji nam svakim svojim dolaskom unese tračak nura i radosti i nade u živote naše. Kada ga u prazničnom ruhu, odijelima, dimijama, haljinama, suknjama, bluzama, bijelim košuljama dočekamo i u veselju ispratimo, onda onako »od oka« skontamo da za sreću nije potrebno butum pripreme i bukadar troška. Sreća je sigurno jedan grumen šećera sastavljen od hiljade sitnih i slatkih kristala i zrnaca, koje treba uvezati da bi se na kraju radovali velikoj grudi slatkog ugođaja. Eto, sutra je dan uoči Kurban Bajrama. To je još jedan elemenat od onih hejbe slatkih kristala kojeg treba sakupiti i sačuvati za budući slatki grumen, glavu šećera kojoj ćemo se veseliti na Sudnjemu danu, inšaAllah.
Dan Arefata 9. dan zul-hidž-džeta je sutra u četvrtak 26. novembra 2009., je lijepo postiti svima onima koji nisu na hadždžu.  U Muslimovom "Sahihu" prenosi se od Ebu-Katade da je rekao: "Božiji Poslanik, s.a.v.s., upitan je za post na Dan Arefata, pa je odgovorio da je Allah uzeo u obavezu da će za post na Dan Arefata oprostiti grijehe iz prošle i tekuće godine."
Muslim i autori Sunena bilježe predaju da je Allahov Poslanik a.s. rekao: « Post dana Arefata iskupljuje grijehe počinjene prethodne godine i grijehe koji se počine naredne godine». A u hadisu, kojeg bilježi Taberanija u ˝Mu'džemu˝ od Ebu Se'ida, kaže Muhammed a.s.: «Post na dan Arefata je kefaret za proteklu i iduću godinu, a post na dan Ašure je kefaret za proteklu godinu.» Islamski učenjaci to objašnjavaju činjenicom da je Ašura vezana za Musa, a.s., a Arefat za Muhammeda, a.s., pa mu je Allah, dž.š., tako ukazao veliku počast.
Dova na dan Arefata - Muhammed, a.s., je na Arefatu, kako prenosi Ahmed ibn Hanbel u ˝Musnedu˝ od Enesa r.a. najčešće učio ovu dovu: La ilahe illallah vahdehu la šerike leh; lehul-mulku ve lehul-hamdu ve huve 'ala kulli šej'in kadir «Nema Boga osim Allaha, On je Jedan, nema sudruga, Njemu pripada sva vlast i On je svake hvale dostojan, U Njegovoj vlasti je svako dobro i On sve može».
Takođe, od sutra nakon klanjanja sabahskog farza obavezno je donositi Tekbiri tešrik.  Od sabah namaza dana Arefata do ikindije četvrtog dana Kurban bajrama, vadžib je svim ljudima i ženama, nakon farz namaza, čim predamo selam, proučiti Tekbiri tešrik (žene ga moraju tiho izgovarati). Tekbiri tešrik glasi, "Allahu ekber, Allahu ekber, La ilahe illallahu vallahu ekber, Allahu ekber ve lillahil-hamd".
Ovaj se tekbir takođe uči i nakon Džum'e i nakon Bajram namaza. Ne moramo ga učiti ako smo već izašli iz džamije ili ako smo počeli pričati.


Jeste li počeli praviti baklavu?


Bajram Šerif  Mubarek Olsun!

23. nov. 2009

PRIČA O TROJICI

Nijaz SALKIĆ

Na putu u Sarajevo susreo sam mnogo zanimljivih ljudi. Ove rede vam hoću da ispričam priču o trojici Bošnjaka. Prvi se je rodio u Vražićima i polijepo odrastao. Onda je riješio čovjek da potraži nafaku u Americi.

Što je nakastio, to mu se i ispunilo. Po dolasku u obećanu zemlju se polijepo potrudio i uspio. danas u Vražićima ima lijepu kuću kod naše škole. Sretoh ga u Ratkovićima i evo njegove slike.

Drugi je isto tako Vražićanin. U Vražićima je porastao i opasao se snagom, zaputio se iz tadašnje Juge u Njemačku. Lijepo se snašao, oženio i stekao djecu. Danas živi u Čeliću gdje ima lijepu kuću.

Sretoha ga na putu u njivu i kaže da se nije obukao za fotografisanje. Ipak mi zajedno sa svojom čestitom hanumom pozira za naše stranice. Bilesim, kupiše i moju novu knjigu.

Treći je Brčak. U Brčkom se rodio i tamo odrastao. Njegov babo se bavio prodajom knjiga, imao je knjižaru kod Bijele džamije.

Ljubav prema knjizi i trgovini je naslijedio od babe njegov sin. Pozirao mi je u svojoj knjižari. Mogu kazati da je jako razgovoran insan.


Eto, ove rede, neka bude od mene ovoliko.

Čuvajte mi se!

21. nov. 2009

TEKLA VODA GRAB

Nijaz SALKIĆ




Muslimani vole vodu. Voda je vezana za nas Bošnje kao pupčana vrpca za bebu, kao gusle za lažljive guslare, kao lisičiji osmijeh u naših vekovnih dušmana, baš kao zlo priraslo za srce otimačima Bosne.  Dobri Bošnjani vole četvoro. Vole Stvoritelja svoga, vole svoju domaju Bosnu, vole svoj toprak preko kojeg su morali krenuti po kruh, i vole vodu koju prelaze vraćajući se iz svijeta sa punim torbama poklona za svoje stare roditelje, braću i sestrice, komšije i sirotinju našu. Grab voda je šumila stotinama godina i svojim mlazovima rashlađivala i pojila, osvježavala i bodrila svakim uzimanjem abdesta pred namaz, a od njene se vode pekla najbolja kahva na svijetu. Poslušajte žubor legendarne vode dobrih Bošnjana iz sela snova, iz zelene oaze u srcu zemlje Bosne, iz Vražića. 


20. nov. 2009

NA SVOJOJ NA BOSANSKOJ ZEMLJI


Nijaz SALKIĆ
Ovogodišnja jesen je naočigled cijelog dunjaluka pojela više od pola svog rođenog mjeseca novembra. U Vražićima kao i po butum zemlji Bosni se šapatom priča o bolešćini zvanoj »praseća gripa«. Ko god kahne namah se posumnja na nju, gluho i ćoravo bilo i daleko joj kuća i avlija od naše. Dragi moji, nije to sve što se tiče taze habera. U vražićima od malog do velikog i najvećeg insana dopire zaraza zvana (h)lopta. Mnogo se govori o svjetskom prvenstvu u Africi. Nejma ko o tome ne priča, bilesim i hanume ćitaju i polemišu o formuli i sistemima kao, jeli bolje ići na foru »4:2:4« ili igrati sistem džumle i svi u napad, uključujući i golmana Hasagića.


Helem nejse, u Vražićima sam ove rede zijaretio nekoliko poznanika koje duže vrijeme nisam vidio a još manje čuo. Eglenisalo se, kahvenisalo i ponešto upamtilo od svega toga da se nađe u bisagama za budući vakat i kakvu priču na nekom od zimskih ili ljetnih sijela.
Eto, to i bi!








10. nov. 2009

ODE JOŠ JEDAN ČESTITI VRAŽIĆANIN

Nijaz SALKIĆ


Juče javiše da je poslije kraće bolesti preselio Huska Omerčević. Ja sam poznavao rahmetliju kao čestitog čovjeka. Uglavnom sam ga viđao zadnjih godina u prolazu i u mimohodu kada bi se javio iz svog službenog vozila, džipa, kojim je išao i vraćao se sa svog redovnog posla. Huska je bio blage narave, uvijek bi se javio i blagim osmijehom pozdravio i produžio dalje. Pravo me njegov odlazak iznenadio, mada sam znao da je smrt uvijek iznenađenje, ali...


Rahmet duši Huskinoj a porodici sabri džemil!