31. maj 2010

U HLADU HADISA – IZVODI IZ RIJADUS - SALIHINA. DIO 37.

Priredio: Nijaz SALKIĆ

Dobročinstvo prema roditeljima i posebna pažnja prema rodbini


Allah, džellešanuhu, kaže:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا  'I Allahu se klanjajte i nikoga Njemu ravnim ne smatrajte. A roditeljima dobročinstvo činite, i rodacima, i siročadi, i siromasima, i komšijama bližnjim i komšijama daljim, i drugovima, i putnicima - namjernicima, i onima koji su u vašem posjedu. " (En-Nisa, 36)
وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا  "I Allaha se bojte s imenom čijim jedni druge molite - i rodbinske veze ne kidajte... " (En-Nisa, 1)
وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ  ':.. i oni koji poštuju ono što je Allah naredio da se poštuje... " (Er-Rad, 21)
وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا   "Mi smo svakog čovjeka zadužili da bude dobar prema roditeljima svojim... " (El-Ankebut, 8)
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا  "Gospodar tvoj zapovljeda da se samo Njemu klanjate i da roditeljima dobročinstvo činite. Kad Jedno od njih dvoje ili oboje, kod tebe starost dožive, ne reci im ni: 'Uh!' i ne podvikni na njih, i obraćaj im se riječima poštovanja punim.  وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا Budi prema njima pažljiv i ponizan i reci: 'Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene, kad sam bio dijete, njegovali.'" (El-lsra, 23­-24)
 وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ "Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan roditeljima svojim. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim... " (Lukman, 14)

Prenosi se da je Ebu-Abdurrahman, Abdullah b. Mes'ud, r.a., rekao: "Pitao sam Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve selleme, koje je djelo Allahu najdraže? Alejhisselam reče: 'Namaz u njegovo pravo vrijeme.' Zatim sam upitao: 'A koje poslije njega?"Dobročinstvo svojim roditeljima', odgovori on. 'Koje poslije njega?', ponovo upitah. 'Džihad na Allahovom putu', odgovori on." (Muttefekun alejhi)
Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve selleme, rekao: "Čovjek nije u stanju odužiti se svome roditelju, izuzev da ga nađe u nečijem vlasništvu (kao roba), zatim ga otkupi, a potom oslobodi." (Muslim)

Prenosi se da je Ebu-Hurejre, r.a., rekao: "Allahovom Poslaniku (sallallahu ‘alejhi ve selleme,) došao je jedan čovjek i upitao ga: ‘O Allahov Poslaniče! Ko je najpreči za moje lijepo druženje i ponašanje prema njemu?'Alejhisselam reče: 'Tvoja majka.' Čovjek tada reče: ‘ Ko poslije nje?' 'Tvoja majka', odgovori on. 'Ko poslije nje?', ponovo upita čovjek. 'Tvoja majka', ponovo odgovori Alejhisselam. Čovjek ponovo upita: ‘ Ko poslije nje?'Alejhisselam tada reče: 'Tvoj otac!'" (Muttefekun alejhi)
A u jednom drugom rivajetu stoji: "O Allahov Poslaniče! Ko je najpreči za moje druženje i lijepo ponašanje prema njemu?"Alejhisselam reče: "Tvoja majka, zatim tvoja majka, zatim tvoja majka, zatim tvoj otac."
Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve selleme, rekao: "Daleko bio (od Allahove milosti), daleko bio, daleko bio svako onaj ko dočeka starost svojih roditelja, ili jednog od njih, a (zbog njih) ne uđe u Dženneti" (Muslim)


Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Ko želi da mu se nafaka uveća i da mu se život produži, neka pazi i redovno posjećuje svoju rodbinu." (Muttefekun alejhi)
Prenosi se da je Abdullah b. 'Amr b. 'As, r.a., rekao: "Jedan čovjek prišao je Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i rekao: ‘Zavjetujem ti se za hidžru i džihad, nadajući se nagradi od Allaha, džellešanuhu.' Alejhisselam mu reče: ‘Je li ti jedno od roditelja živo?' 'Jesu, oboje', odgovori on. Alejhisselam mu tada reče: 'Da li ti uistinu želiš nagradu od Allaha, dž.š.?' 'Da', odgovori on.'Onda se vrati svojim roditeljima i pazi na njih i lijepo se ponašaj prema njima', reče Alejhisselam."' (Muttefekun alejhi)
Ovo je Muslimov rivajet, a po drugom rivajetu, koji prenosi i Buhari: "Došao je jedan čovjek Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i zatražio od njega dozvolu da krene u džihad. Na to ga Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, upita: 'Jesu li ti živi roditelji?' 'Jesu', odgovor! on. Alejhisselam mu tada reče: ‘ Idi njima, tvoj džihad je da sa njima budeš."'



Isti prenosilac veli da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Nije dovoljno samo uzvratiti posjetu svojoj rodbini. Pravilno se ponaša prema svojoj rodbini onaj koji, kada ga ona zaboravi, ili odbaci, obnavlja vezu sa njom." (Buhari)
Aiša, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Rodbinska krvna veza visi o 'Ašu i viče: 'Ko mene održava i poštuje, i njega će Allah, dž.š., posjećivati i poštivati, a ko mene ne održava i ne poštuje, neće ni Allah, dž.š., njega posjećivati niti poštivati."' (Muttefekun alejhi)
Prenosi se da je Esma, kćer Ebu-Bekra, r.a., rekla: "Došla mi je moja majka za vrijeme Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve selleme, nešto tražeći, a još nije bila primila islam, pa sam upitala Alejhisselama da li da je primim. Alejhisselam mi je odgovorio: 'Da, svakako, primi svoju majku i usluži je."' (Muttefekun alejhi)
Ebu-Ejjub el-Ensari, r.a., pripovijeda da je neki čovjek rekao: "O Allahov Poslaniče!
Obavijesti me o poslu koji će me uvesti u Džennet i udaljiti od Džehennema. Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, reče mu na to: 'Ibadet čini isključivo Allahu, dž.š., i ne pripisuj Mu druga, namaz redovno obavljaj, daji zekat i pazi i posjećuj svoju rodbinu."'
(Muttefekun alejhi)


Selman b. 'Amir, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Kada neko od vas htjedne iftariti, neka se iftari hurmom, jer je u hurmi berićet, a ako ne nađe hurmu, onda vodom, jer je ona najčišća." Zatim je rekao: "Sadaka učinjena siromahu jeste obična sadaka, a sadaka učinjena svojoj rodbini dvostruka je sadaka - sadaka i pažnja (rodbine)." (Tirmizi, hasen)
Prenosi se da je sin h. Omera, r.a., rekao: "Imao sam jednu ženu koju sam volio, a moj otac Omer je nije podnosio, te mi jednoga dana reče: 'Rastavi se s njom!' Ja sam to odbio, a Omer je otišao Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i ispričao mu šta se desilo. Alejhisselam mi potom reče: 'Rastavi se s njom."' (Ebu-Davud, Tirmizi, hasen, sahih)
Ebu-Derda r.a., pripovijeda da mu je došao jedan čovjek i rekao: "Ja imam ženu, ali meni moja majka nareduje da se rastavim s njom." Ebu-Derda mu na to reče: čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve selleme, kada je rekao: "Roditelji su srednja vrata Dženneta, pa ako hoćeš, pusti ih, a ako hoćeš, sačuvaj ih." (Tirmizi, Nesai, sahih)
Nastavićemo, inšaAllah!

30. maj 2010

ŠTA JE ŠTA U BOŠNJAKA-KNA – KANA


Nijaz SALKIĆ
Kna je kod Bošnjaka uglavnom vezana za svadbe vrijeme. U tom svadbenom vremenu kada se mlada pripremala na udaju bila je predviđena djevojačka večer predviđena za knu. Mladu su posebno pripremale specijalizirane žene za knijenje. Žena koja je zadužena za opremanje mlade, snosila je veliku odgovornost za njen izgled. Kada ona mladu pripremi i oknije, kaže se djeverovima (djeveru i pridjeverku) da je mlada spremna. Oni ulaze u sobu gdje se nalazi mlada. Žena koja je zadužena za opremanje mlade, traži od djeverova da plate opremanje nevjeste. Djever vadi određenu sumu novaca i daje toj ženi.
Trepetljika trepetala, puna bisera,  
haj, ovi naši bijeli dvori puni veselja.
Što u dvore, što pred dvore, što 'no govore?
 Haj, ovo majka sina ženi pa se vesele.
Svi se redom veseliše, majka najviše,
 haj, doveli joj đul nevjestu, đulom miriše.
Spustila se zlatna žica, sa vedra neba,
haj,  savila se mladoženji oko fesića.
Sa fesića đul nevjesti oko duvaka
Nisu se knile samo mlade nevjeste.  U Bosni i Hercegovini, Sandžaku i Makedoniji uoči Bajrama su se naše žene knile (bojile) ruke i svoje kose.
Inače, 'kna je zelenkast prašak, a donose je ponajviše hadžije iz Meke, Medine ili iz Carigrada, kada se vraćaju sa Ćabe. Ženskoj djeci ne samo da boje kose, nego im kniju, bojadišu nokte i dlanove, pa su i oni crvenkaste boje. Hoće li sada da im djeca dobiju lijepu crnu kosu, mažu je rastokom što je također donose iz Carigrada, ili bojom što je sami prave od saćikove i jasikove kore. Ženskom djetetu kniju kosu dok se ne uda, a kad se uda, boje je rastokom ili jasikovom korom i za kratko vrijeme bude kosa vrlo lijepe crne boje. U Muslimana je običaj da svojoj muškoj, a još više ženskoj djeci bojadišu kose. Već u prvoj godini, čim je dijete ponešto ojačalo i kose mu porasle, mažu ih petrolejem, da se bolje sjaji, i knom, da dobiju crvenkastu boju.'
 Nisu samo Bošnjaci upotrebljavali knu (kanu), u mnogim muslimanskim zemljama postoje seoski hamami za žene gdje one maksuzile rezervišu termine prije Bajrama da bi se kod specijaliziranih majstorica i umjetnica što bolje pripremile i uredile za najveći praznik. Zbog posta u Ramazanu žene se nisu šminkale, dotjerivale i gizdale a na Bajram žele da što ljepše izgledaju i da se što bolje se namirišu i dotjeraju svojim muževima za najveću svečanost u muslimana. U hamamima one se peru, kniju kose, crtaju kanom razne ilustracije po svojim rukama, prstima, nogama, stopalima i dlanovima. One koje nemaju puno vremena jer kana (kna) zahtijeva više vremena da se osuši mnoge žene potežu za običnim dizajnom lakšim nego onim koji koriste mladi. Opet, bogatije žene dovode umjetnice da im urade što dragocjenije dizajne.
U Anadoliji u Turskoj je interesantan  običaj organizovanja kna (djevojačke) večeri ili kako se kod nas kaže kne (kane). Jedan ili dva dana prije svadbe se skupljaju svi u kući mlade i vješanjem bajraka (zastava) na kuću počinje ustvari svadba. Onda se igra i pleše i na kraju se pravi kna i sve žene  ofarbaju svoje ruke
.
Literatura: Iz knjige: »Bihor i bratstvo Muratovića u njemu« Zumber Muratović, »Život i običaji Muslimana«, Anton Hangi

28. maj 2010

MUNEBBIHAT – IBNI HADŽER EL-ASKALANI (11)


Priredio: Nijaz SALKIĆ



Babus-sunaijji
Poglavlje sa izrekama od po dva savjeta

Kile la gurbete lil fadili ve la vetane lil džahili.

Rečeno je:
o   Dobar i vrijedan čovjek neće biti odbačen ni u tuđoj domovini.
o   Neznalica nema domovine.


Kile men kane bit-ta ati indellahi kariben kane bejnen-nasi.

Rečeno je:
o   Ko bude izvršavao Allahove zapovijedi i živio u pokornosti Allahu dž.š., među ljudima će biti usamljen.


Sa arapskog preveo: Hafiz Šemsudin Kavazović
Nastavićemo, inšaAllah!

27. maj 2010

MIMBERA-DVA DŽENNETSKA PERIVOJA


Nijaz SALKIĆ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
''Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas. Molimo Allaha, našeg Gospodara, da nas uvrsti među one koji se Njemu i Njegovom Poslaniku pokoravaju, koji slijede Njegovo zadovoljstvo i koji se čuvaju Njegove srdžbe. Mi smo Allahovi i Njemu pripadamo.

Allah, s.v.t.a., u suri  Er - Rahman / Milostivi   u 46. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "A onome ko se bude bojao stajanja pred svojim Gospodarom pripast će dva privoja."
A zatim, danas je petak, 28. maj 2010., ili  14. džumade-l-uhra, 1431. hidžretske godine. Ovo je dvadeset i druga džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Ima ljudi što prigovaraju daijama i hatibima da plaše narod sa kazivanjima o strahotama Džehennema i stajanjem na Sudnjem danu. Vjerovanje u Sudnji dan je zaista istina. Šta bi neke ljude spriječilo od činjenja zla ako ne pitanja odgovornosti i neminovno polaganje računa.
Uzvišeni Allah kaže: وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "A onome ko se bude bojao stajanja pred svojim Gospodarom pripasti će dva privoja," misli se na stajanje na Sudnjem danu.

وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ  "...I dušu od prohtjeva uzdržao." (79:40) Na njega dunjaluk nije puno uticao, znajući da je ahiret vječan i bolji. Stoga on obavlja svoje dužnosti, a kloni se Allahovih zabrana, a kao takav dobiva od Gospodara svoga dva Dženneta (bašče). Tako Buharija, r.a., navodi od Abdullaha ibn Kajsa da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /304/ "Imaju dvije dženetske bašče u kojima će posuđe i sve drugo biti od srebra i dvije bašče u kojima će posuđe i sve drugo biti od zlata. Između tih dženetlija i gledanja svoga Gospodara biće samo ogrtač Allahove Preuzvišenosti na Njegovom licu u Džennetu Adna." Ovaj hadis navode svi poznati muhaddisi, osim Ebu-Davuda. Ibn-Džerir navodi od Ebu-Derda'a: /305/ da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., jednog dana učio ovaj ajet: وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "A onome ko se bude bojao stajanja pred svojim Gospodarom pripast će dva perivoja", pa sam upitao: "Pa iako bi počinio blud ili ukrao"?

 Poslanik opet prouči: وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "...a onome ko se bude bojao stajanja pred svojim Gospodarom pripast će dva perivoja", a ja sam opet upitao: "Pa, iako bi počinio blud ili ukrao"?,

a Poslanik će opet: وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "...a onome ko se bude bojao stajanja pred Gospodarom svojim pripast će dva perivoja." Ja sam ponovno upitao: "Pa iako bi počinio blud ili ukrao?" Tada Poslanik reče: "Pa makar se to i ne svidjelo Ebu-Derda'u." Od Ebu-Derda'a prenosi se i mevkuf hadis o ovome gdje kaže: "Zaista, onaj ko se boji Allaha neće ni činiti zinaluk, niti krasti." Pošto je ovaj ajet uopćen - odnosi se i na ljude i na džine, jedan je od najčvršćih dokaza da će i džini vjernici i bogobojazni ući u Džennet.

Time Uzvišeni Allah daruje obje vrste stvorenja, pa kaže: وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ  "A onome ko se bude bojao stajanja pred Gospodarom svojim pripast će dva perivoja, فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  pa, koju blagodat Gospodara svoga poričete?!" Zatim opisuje kako izgledaju ta dva Dženneta, pa kaže Uzvišeni: ذَوَاتَا أَفْنَانٍ  "...puna stabala razgranatih", tj. sa lijepim i predivnim granama punim najboljeg i najzrelijeg voća.

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ   "Pa, koju blagodat Gospodara svoga poričete?!" Muhammed ibn Ishak prenosi od Esme, kćerke Ebu - Bekrove, koja kaže: /306/ Čula sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kad je spomenuo Sidretul-Muntehaa i rekao: "Jahač putuje u hladu grana dženetskih stotinu godina", ili je rekao: "U hladu grana dženetskog drveća mogu odmarati stotinu jahača, u njemu su zlatne postelje, a plodovi su spušteni nadohvat ruku." Ovaj hadis navodi i Tirmizi.

A riječi Uzvišenog: فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ  "...u kojima će biti dva izvora koja će teći." Teći će tako što će napajati to drveće i grane, a koje će davati raznobojne plodove. فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ   "Pa, koju blagodat Gospodara svoga poričete?!"

Zatim kaže Uzvišeni: فِيهِمَا مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ"U njima će od svakog voća po dvije vrste biti." Tj. bit će svih vrsta voća, onog koje znate i onog boljeg, koje ne znate. To je ono voće koje oko nije vidjelo, niti uho čulo, niti je ikada čovjeku na um palo.

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ  "Pa, koju blagodat Gospodara svoga poričete?!" Ibn-Abbas kaže: "Nema na dunjaluku u odnosu na ahiret ništa osim imena stvari." Ibn-Abbas hoće reći da je velika i ogromna razlika između ovoga svijeta i ahireta u ljepoti.
Prenosi se od Ebu Hurejre r.a. da je Resulullah s.a.v.s. rekao: "Prva grupa ljudi koji će ući u Džennet blistaće u sjaju koji ima mjesec u noći Bedra. A skupina koja će ući poslije njih sijaće sjajem blistave zvijezde koja svijetli na nebu. Neće vršiti malu i veliku nuždu, neće se usekivati, neće pljuvati. Imaće češljeve od zlata, a njihov znoj je misk, kadiće se alojevim drvetom, i hurije će biti njihove supruge, biće oblikom i stasom na svoga oca Adema koji je bio visok šesdeset aršina." (Muttefekun alejhi)

Prenosi se od Ebu Hurejre r.a. da je Reslullah s.a.v.s. rekao: "Allah  dž.š. kaže: "Pripremio sam za svoje dobre robove ono što oko nije vidjelo, što uho nije čulo i što nije moglo na um pasti čovjeku, pa pročitajte ako želite." I niko ne zna kakve ih skrivene radosti čekaju." (Muttefekun alejhi)

      Prenosi se od Ebu Hurejre r.a. da je Resulullah s.a.v.s. rekao: “Ko na Allahovom putu žrtvuje (podijeli) dvoje - dva konja, dvije deve biće pozvan na svim vratima Dženneta: “O Božiji robe, ovo je hajr,” a ko bude redovno namaz obavljao biće pozvan na vrata namaza, ko se bude borio na Allahovom putu biće pozvan na vrata borbe na Allahovom putu, ko bude postio biće pozvan na vrata “Rejan”, a ko bude dijelio sadaku biće pozvan na vrata sadake.” A rekao je Ebu Bekr r.a.: "Draži si mi od oca i majke o Božiji poslaniče. A šta je sa onima koji su se bez nužde Allaha bojali, hoće li bit pozivan (prozivan) na svim tim vratima?” A on je odgovorio: “Hoće. A ja ću moliti da ti budeš jedan od njih.” (Muttefekun alejhi)

Dova    
     »Molimo Te Uzvišeni Allahu da nas uputiš na pravi put i da nas na njemu održiš sve dok ne odemo sa dunjaluka. Molimo Te Dragi Allahu, da ne dozvoliš našim srcima da skrenu nakon što Si nas uputio. Molimo Te Gospodaru naš, zaštiti nas od loših vođa, od dušmanskih riječi i djela, od pokvarenosti u riječima postupcima i razmišljanju.
      Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Osvijesti nas, otrijezni nas, pa da shvatimo da bez jake i stabilne islamske zajednice, nema ni naše stabilnosti, i naše snage.  
       Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima. Naša posljednja dova je:  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.«
Literatura:  Prijevod Kur'ana od Besim Korkuta, Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari

26. maj 2010

IDEMO U POSJETU HASTI-BOLESNIKU

 Priredio: Nijaz SALKIĆ
Čovjek je živo biće koje podliježe Božijim zakonitositima i i ljudski život ima svoj rok trajanja. Pored lijepih trenutaka, uživanja i provoda, insana pogode i momenti slabosti i bolesti. Teške trenutke različito primamo i podnosimo. Vjernik zna da je radost i kahar od Uzvišenog Allaha i da to sve ide u »staž« koji treba ispuniti da bi se to sve upisalo u našu dunjalučku »radnu knjižicu«. Zato kao vjernici trebamo znati neka pravila ponašanja u svojoj bolesti ili prilikom posjete svojim dragim i najmilijim.

 Primjer istinskog vjernika

Ebu Hurejre prenosi da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:
Ko je danas zapostio?
-Ja - reče Ebu Bekr.
-Ko je danas obišao bolesnika? - ponovo upita Alejhisselam.
-Ja - opet se javi Ebu Bekr.
-Ko je danas klanjao dženazu?
-Ja - reče Ebu Bekr.
-Ko je danas nahranio siromaha?
-Ja - reče Ebu Bekr.
Mervan kaze: "Čuo sam da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem rekao: Ko u jednom danu uradi sve ovo ući će u Džennet." (Muslim)
Ebu Hurejre prenosi da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Tri stvari su dužnost svakog muslimana: obilazak bolesnika, prisustvo dženazi i nazdraviti kazati mu  jerhamukellah  onome ko se zahvalio Allahu nakon što je kihnuo, ko je rekao elhamdulillah." (Ahmed, Ebu Ja`la i Ebu Davud Et-Tajalisi)

Nagrada za obilazak bolesnika


Muhammed, a.s, je rekao: "Svaki musliman koji posjeti svog bolesnog brata jutrom, na njega će donositi salavat 70 000 meleka sve dok se ne smrkne, a ako ga posjeti naveče, na njega donosi salavat 70 000 meleka dok  osvane, a imat će harif (bašču) u Džennetu." (Tirmizi, br. 969)
Sevban prenosi da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem rekao:
-Ko obiđe svoga brata kao da je u berbi džennetskog hurfeta.
-A šta je to džennetski hurfet? - neko upita.
-To su njegovi plodovi - odgovori. (Muslim)

Razgovor bolesnika i posjetioca

Džabir b.Abdullah prenosi da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Ko posjeti bolesnika, zagazio je u Božiju milost, a kada sjedne, u potpunosti je obuhvaćen Njegovom milošću." (Ahmed, Ibn Ebu Šejbe, Et-Taberani u Es-Sagiru i Ebu Ja`la)

Šta se kaže bolesniku

Ibn Abbas prenosi da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem otišao u posjetu jednom beduinu. Alejhisselam je, kad uđe kod nekog bolesnika, imao običaj kazati mu:
 -Čist, ako Allah da. (La be`se tahurun inšaAllah)
-Taj je čist, a ovo kod mene je groznica koja vrije u oronulom starcu koja ga u kabur tjera - uzvrati beduin.
-Onda je tako - reče Alejhisselam. (El-Buhari, Ahmed, Ibn Hibban i El-Bejheki u Es-Sunenu)

Gdje će sjesti onaj koji dođe u posjetu bolesniku

Ibn Abbas prenosi da bi Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem prilikom obilaska bolesnika sjedao pored njegovog uzglavlja i sedam puta proučio: "Molim Velikog Allaha,Gospodara velikog  Arša, da te izliječi." Ako bi bolesniku bilo suđeno da još živi, bivao bi izliječen od bolesti. (Ibn Madže, Ahmed, Et-Taberani u El-Kebiru i Ed-Darimi)

Bolest je iskupljenje za grijehe

Ebu Seid El-Hudri i Ebu Hurejre prenose da je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Allah će muslimanu za svaku klonulost i slabost, brigu i tugu, bol i tjeskobu, pa čak i za svaki trn koji ga ubode, oprostiti dio njegovih grijeha." (El-Buhari,Muslim,Et-Tirmizi i Ahmed)
"Posjeta bolesniku bit će potpuna", kaže Vjerovjesnik, "ako mu na čelo staviš svoju ruku i upitaš ga kako je!", ili u drugoj verziji: "i upitaš ga kako je osvanuo, ili omrknuo!"
Vjerovjesnik, s.a.v.s., kaže: "Kada uđete kod bolesnika pobudite mu želju za životom - to (sudbinski) neće promijeniti ništa, ali će ga razgaliti!"