28. feb. 2011

O LIJEČENJU DUŠA I ISPRAVLJANJU LOŠIH NAVIKA – zadnji dio



Priredio: Nijaz SALKIĆ

 

U ime Allaha Milostivog, Samilosnog!
Moj Bože, olakšaj, o Plemeniti!

O piscu ove knjige

Ebu Muhammed ibni Ali ibni Ahmed ibni Seid Ibni Hazm, šeriatski pravnik iz Endelusa, neka ga Allah obaspe milošću Svojom, kaže: Hvala Allahu na neizmjernim dobrotama i darovima! Neka je Allahov salavat na Muhammeda koji je Njegov rob i pečat vjerovjesnika i poslanika Njegovih! Činimo pribježište Uzvišenom priznavajući da sam bez moći i snage, pa molim od Njega pomoć da me sačuva od svih strahota i neugodnosti na ovom svijetu, a da me na onom svijetu izbavi od svakog straha i teškoće!
    Ja sam u ovoj knjizi sabrao mnoge misli koje mi je tijekom vremena i promjenom njegovih stanja darivao Darovatelj razboritosti omogućivši mi razumijevanje mijena sudbine i sagledavanje njezinih očitovanja. Utrošio sam u to najveći dio svoga života dajući uvijek prednost sakupljanju toga putem čitanja i razmišljanja nad svim ostalim užicima za kojima teži većina ljudi i nad skupljanjem viška imetka. Istovremeno sam ovom knjigom prezreo sve što sam od toga bio dokučio da bi Allah džellešanuhu dao da se njom okoristi svaki onaj koga odabere od robova Svojih, a do koga ona dođe. Za ovo što sam sastavljajući je svoju dušu zamarao i trud ulagao jer sam dugo vremena samo njom zaokupljen bio neka je čitalac prihvati drage volje. Ja je njemu tako i posvećujem. A kada je dobro prouči i Allah džellešanuhu omogući da se njom okoristi uvjeriće se da mu je to bolje od svih riznica blaga i svakog drugog imetka. Ja se za sve to nadam najvećoj nagradi kod Uzvišenog, jer je moja namjera (nijjet) bila učiniti ono čime će se moći koristiti robovi Allahovi i što će popraviti ono što se od njihova moralnog ponašanja iskvarilo i iscijeliti bolest duša njihovih.
U svemu ovom ja samo Allaha u pomoć prizivam!

O NEOBIČNIM MORALNIM POSTUPCIMA

Razumni ne treba izricati sud na osnovu preklinjanja za milost, pritužbe, lukavstva i prevrtljivosti uplakanog koji se pretvara da mu je učinjena nepravda. Jer, vidio sam neke koji su tako postupali, a zasigurno bijahu nasilnici koji su svaku mjeru prevršili. Na drugoj strani, vidio sam neke kojima je nepravda učinjena kako bijahu staloženi u govoru, bez ikakve pritužbe i nezainteresirani pa je onaj koji se nije udubio u njihovo stanje pomislio da su oni nasilnici. Zato je ovdje potrebno dobro osvjedočenje i da se ne podlegne onom čemu duša stremi, potrebno je da čovjek ne potpadne pod utjecaj trenutačnog stanja ni u prvom ni u drugom slučaju, nego da uvijek teži pravičnosti koju podjednako nalaže istina. U neobične moralne postupke spada također i to što je nemarnost pokuđena, a njezino prakticiranje pohvalno iz razloga što onaj koji je po prirodi nemaran koristi tu osobinu neumjesno i tamo gdje je potrebna njegova suzdržanost. Jer nemarnost je odsutnost razumijevanja istine, pa zato spada u neznanje i pokuđena je. A onaj koji je po prirodi stalno oprezan uvijek koristi nemarnost tako gdje joj je mjesto i gdje je pokuđeno traganje i bilo kakvo temeljito istraživanje. Dakle, pohvalno je pokazivati se nemarnim u cilju dosezanja istine, odbacivanja lakoumnosti, upotrebe blagosti i otklanjanja neugodnosti. Stoga je pohvalno stanje da čovjek pokaže nemarnost tamo gdje je potrebno dok je nemarnost kao takva pokuđeno svojstvo.
Tako je i sa ispoljavanjem i prikrivanjem paničnog straha i sa ispoljavanjem i prikrivanjem paničnog straha i sa ispoljavanjem i prikrivanjem strpljivosti. Ispoljavati panični strah pri udarcima sudbine je pokuđeno, jer je to znak nemoći čovjeka da vlada sam sobom kao i ispoljavanje nečega u čemu nema nikakve koristi. To je pokuđeno i sa stanovništva same vjere, jer predstavlja odbacivanje onog što je potrebno činiti i nespremnost da se dočeka ono što će doći, a što može biti opasnije od onoga u čemu se trenutno jest i zbog čega se taj strah i panika ispoljavaju. Budući da je ispoljavanje straha pokuđeno proizilazi da je ispoljavanje onog što je njemu suprotno pohvalno svojstvo, a to je strpljivost. Njezino ispoljavanje je znak vladanja sobom, odbacivanje onog što je nekorisno, a činjenje onog što je dobro i korisno, i sada i kasnije (i na ovom i na onom svijetu).
Poniženje je vrsta izdajstva, jer može te izdati onaj koji te omalovažava, a onaj koji te omalovažava već te izdao i prema tebi nepravedan bio. Zato je svaki omalovažatelj izdajica, a svaki izdajica nije omalovažatelj. Onaj koji omalovažava neku stvar omalovažava i posjednika njezina.
Samo u dva slučaja je lijepo ono što je ružno u svim drugim slučajevima: prijekor i ispričavanje. Lijepo je nabrajati dobra i spominjati dobročinstva, inače je to krajnje ružno u svim drugim izuzev u ova dva spomenuta slučaja.
Nije sramota ako neko po prirodi svojoj teži nekim porocima makar bili i najgori i mane najveće sve dok to ne objelodani riječju ili djelom svojim. Skoro da to može biti pohvalnije za njega nego što će se pohvaliti onaj kome njegova priroda pomaže da dobar bude. Pokvarena priroda se može samo snagom vrijednog uma savladati.
Bračnu svetost iznevjeriti gore je nego ubistvo počiniti, jer čast je za plemenita čovjeka uzvišenija od imetka. Plemeniti treba da svoje tijelo čuva imetkom svojim, svoju dušu tijelom svojim, svoju čast životom svojim, svoju vjeru čašću svojom i samo vjeru ne smije žrtvovati ni za šta drugo.
Iznevjera u časti gora je nego iznevjera u imetku. Dokaz za to je taj što skoro da se ne može naći neko ko u pogledu časti neće iznevjeriti makar malo i on ostaje među dobrima, dok iznevjera u imetku, bila mala ili velika može doći samo od strane onoga koji je dokraja prezren i daleko od dobrih ljudi.
Po analogiji zaključivati o stanjima ljudi u najviše slučajeva može dovesti do zaključaka lažnih i uglavnom neistinitih. To pogotovo nije dopušteno u vjeri. Oponašatelj (mukallid) je zadovoljan da ga se smatra slaboumnim, ali drži vrlo ozbiljnim da ga se obmanjuje u imetku njegovom. I u oba ova slučajeva grešku pravi.
Ne osuđuje se naivnost u imetku njegovu. To može smatrati vrlo ozbiljnim samo onaj čija je priroda pokvarena, ambicija niska i duša prezrena.
Onaj koji ne zna šta su vrline neka se osloni na ono što mu je zapovjedio Allah džellešanuhu i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, jer su u tome sadržane vrline sve.
Dosta je onoga čega se bojimo pa opreznost od toga bude uzrokom da se u to upadne.
Dosta je tajni koje se prošire zato što se u njihovom čuvanju pretjeruje.
Dosta je okretanja glave koja su sumnjivija od dugog gledanja.
Osnova svega ovoga jest pretjeranost koja je izašla iz okvira umjerenosti, pravičnosti. A vrlina je sredina između pretjerivanja u mjeri i zaostajanja za mjerom. Obje krajnosti su pokuđene. Između njih je vrlina koja je pohvalna. Izuzetak je samo um u kome ne može biti pretjerivanja.
Greška u razboritosti bolja je nego greška u upropaštavanju.
Čudno je kako su vrline lijepe i teško ostvarljive, a poroci ružni i lahko dostupni!
Ko želi biti pravičan neka se zamisli na mjestu svoga protivnika pa će mu se jasno ukazati nepravda njegova.
Razboritost je sposobnost raspoznavanja prijatelja od neprijatelja.
Vrhunac gluposti i slabosti je neraspoznavanje neprijatelja od prijatelja.
Ne prepuštaj neprijatelja svoga nasilju niti mu ti čini nasilje. U tome izjednači njega i prijatelja. Budi oprezan od njega i čuvaj se da ga sebi približavaš ili uzvisuješ vrijednost njegovu, jer tako čine glupi.
Ko izjednačava svoga neprijatelja sa svojim prijateljem u približavanju sebi i uzdizanju malo će ga ljudi voljeti i sam će im olakšati da mu postanu protivnici. Učiniće da ga neprijatelj ponižava i daće mu mogućnost da se protiv njega bori. Prijatelja će tako okrenuti protiv sebe i učiniće da on pristupi skupini neprijatelja njegovih.
Vrhunac dobra je da tvoj protivnik bude siguran od nasilja tvoga i onoga koji te je prepustio njegovu nasilju. Ali približavajući ga sebi činiš potez glupih kojima se propast bliži.
Vrhunac zla je da se tvoj prijatelj ne spasi tvoga nasilja. A prijatelja od sebe udaljava samo onaj koji pameti nema i kome je propast zagarantovana.
Nije blagost približiti sebi neprijatelja nego s njima živjeti u miru, ali uvijek biti oprezan od njih.
Rijetko sam vidio da je neko ko je u mogućnosti bio pa je upropastio ponovo u mogućnost došao.
Čovjekova iskušenja u životu su brojna, a najveća su ona sa pripadnicima njegove ljudske rase.
Zlo koje čovjek nanosi drugom čovjeku veće je od zla koje nanosi ljutim zvjerima i štetnim zmijama. Jer moguće je sačuvati se od zla ovoga što smo spomenuli, ali nije uopće moguće od zla ljudi se zaštiti.
Hvala Allahu, Jednom Jedinom! Neka je Njegov salavat i mir na najodabranijeg roba Njegova – našeg prvaka Muhammeda, njegov častiti rod, drugove i porodicu stalno do Sudnjeg dana!
Kraj!

IBN HAZM EL-ENDELUSI

(994-1064, po Isa, a.s.)
Puno ime ovog značajnog islamskog učenjaka jest Ebu Muhammed Ali ibn Ahmed ibn Seid ibn Hazm el-Kurtubi. Bio je, zaista, svestrana islamska ličnost i bavio se svim islamskih disciplinama u svoje vrijeme, tako da se za njega kaže da je i historičar, i šeriatski pravnik, i muhadis, i književni kritičar, i teolog, i filozof etičar, i donekle, političar. U početku je pripadao Šafijskoj pravnoj školi, da bi zatim postao zahirija egzoterist. I upravo po ovom svom zahirijskom pravcu pročuo se nadaleko i ponio nadimak Ibn Hazm el-Zahiri.
Ibn Hazm je imao iznad svega buran i uzbudljiv život koji je ostavio dubok trag na njemu i kao čovjeku i kao islamskom učenjaku. Tako se s pravom može reći da je dobar poznavalac njegova života i djela bez sumnje dobar poznavalac endeluzijskog čovjeka iz 11. stoljeća. Njegovi biografi dijele njegov život na šest etapa od kojih svaka ponaosob otkriva određene crte njegove ličnosti, ali bitna obilježja tog vremena. Ipak peta etapa je, smatraju oni, najznačajnija od svih drugih jer je u njoj Ibn Hazm najviše naučio i napisao. Djela koja su nastala u ovom razdoblju njegova života i rada spadaju u najznačajnija među onih četiri stotine djela koja je ostavio iza sebe, a koja sadrže blizu osamdeset hiljada stranica. Tevk el-hamama, Fadl el-Endelus, Ibtal el-kijas ve er-re 'j ve el-istihsan ve et-taklid ve et-ta 'lil, El-ahkam li usul el-ahkam, Risala fi usul el-fikh, El-fasi fi el-milel ve el-ehva 've en-nihal, Et-takrib fi hudud el-mantik, En-nasih ve el-mensuh i, na kraju, el-Ahlak ve es-sijar fi mudavat en-nufus čine okosnicu Ibn Hazmova cjelokupnog spisateljskog rada. Ovo posljednje koje pod nazivom Mudavat en-nufus ve tehzib en-nufus ve ez-zuhdu fi er-rezali činimo dostupnim širem krugu čitalaca uveliko otkriva i Ibn Hazma i vrijeme u kojem je živio i djelovao.

27. feb. 2011

STIŽE PROLJEĆE


Nijaz SALKIĆ

U četvrtak 'udari' prvo džemre u zrak, juče 'udari' drugo i to u vodu, a 5. marta će 'gruhnuti' i zadnje džemre i to direkt' u zemlju. Džemreta nam javljaju da je proljeće pred nama. Sa proljećem dolazi naglo otopljavanje i bujanje životnih sokova. Ponovo će se priroda ogrnuti zelenom dolamom. Zamirisaće ljubičice, visibabe, jagorčevina  a iscvjetaće jorgovani, maćehice, zambaci i tulipani.

Buđenje prirode se ponavlja svakog proljeća. Insanu proljeće zamiriše i u srcu pokrene zapretane emocije. Mnogi se sjete nekadašnjih proljeća, svoga djetinjstva, mladosti  i zavičaja iz kojeg su ponikli. To je  zato što je čovjek  jedino stvorenje koje misli. Opet nije svakome proljeće isto. Starijima buđenje može tugu povećati, bolesnima zdravlje pogoršati a alergičnim osobama osipe i kihanje.

Helem, dobro je da su džemreta počela udarati i proljeće najavljati. Svako se džemre lakše podnosi osim džemreta što udara u džepove domaćina.

Hairli i berićetli nam novo proljeće i buđenje!

Upamet! 


24. feb. 2011

MIMBERA-RAZGOVARAJ S LJUDIMA




بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas.
          
Allah, dž.š., u 3. suri (Ali Imran- Imranova Porodica) u  104. ajetu kaže:
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
 وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 ''I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će šta žele postići. ( Ali Imran, 104 )
          
          A zatim, danas je petak, 25. februar 2011., ili  22. rebiu-l-evvel, 1432. hidžretske godine. Ovo je dvanaesta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
        
     Ovo je vrijeme neočekivanih događaja. Vakat je ovo općeg nezadovoljstva, gubljenje radnih mjesta i povećanja siromaštva. Jerbo, neimaštinja sa sobom donosi mnoge bolesti a najteža od sviju je duševna i duhovna neuravnoteženost. Ko nije osjetio glad i nestašicu ne zna šta je to dno. Vjera je u svemu mjera a mjera za naše djelovanje je vjera. U dobru je lahko dobar biti, kaže stara izreka. Vjerski tribuni su daije-pozivači i opominjači. Oni moraju u ovom teškom vremenu doći do svakog čovjeka, saslušati ga, utješiti i ponekad suzu sa lica obrisati. Opominjati i pozivati ljude na put spasa i na put istine je dug sviju onih koji su se prihvatili emaneta. Danas ima mnogo svakojakih pozivača. Malo je onih što hoće razgovarati, utješiti, pružiti ruku, pomoći makar i time da se pažljivo sasluša osoba u nevolji. Utjeha je svima prijeko potrebna. Oni što se emaneta i opominjanja prihvatiše dužni su da govore dobre i korisne riječi, da rade pravo i da budu ljudima na pomoći u svojim mogućnostima.  Kaže Uzvišeni Allah:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 ''I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će šta žele postići. (Ali Imran, 104-105);
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ''A ko govori ljepše od onoga koji poziva Allahu, koji dobra djela čini i koji govori: ‘Ja sam doista musliman!’"(Fussilet, 33).
     Zato treba sići među 'obične' ljude, obići ih, utješiti, saslušati i porazgovarati sa njima. Ljudi, osobito oni zdravstveno slabi, socijalno ugroženi, potrebni su blage, mehke i utješne riječi. Jerbo, materijalizam je zahvatio sve što se čovjeka tiče, pa i samu insansku dušu je okupirao. Čovjek nema jednog momenta da je sam sa Bogom, nema vakta da ostane sam sa sobom. Nekima posao, drugima mediji i televizija ne daju predaha i slobodnog trenutka. Ako neće vjerski ljudi sići u narod,  otvoriti im oči, razgrnuti po duši, pa ko će onda? Riječ onih koji imaju misiju pozivanja mora doprijeti do čovjeka. Se'id b. Musejjeb je rekao: „Ako naređuješ dobro i odvraćaš od zla neće ti naškoditi onaj ko ostane u zabludi ako si ti na pravom putu.“ (Tefsir Ibn Kesir, u komentaru Maide, 105) Ibn Mes'ud je upitan: „Ko je živi mrtvac?“ odgovorio je: „Onaj ko ne poziva dobru i ne odvraća od negativnog.“ (Bilježi ga Ibn Ebi Šejbe u el-Musannefu, br. 37577, Bejheki u Šu'abul-Iman, br. 7590, Ebu Nuajm u Hiljetil-Evlija', i dr.)

Oni što su se prihvatili emaneta pozivanja i opominjanja ima tri vrste:

      Prva je grupa nemarnih. Oni su se emaneta prihvatili a emanet ne odrađuju. To su službenici koji su samo zauzeli nečije mjesto a napustili pozivanje na dobro i odvraćanje od zla i uopće ne pokazuju interes za popravljanjem stanja kod ljudi. Oni čine veliku grešku jer svojom nebrigom za popravljanjem stanja ostavljaju prostor za širenje zla i griješenja i daju priliku šejtanu i pozivačima u zablude i grijehe da neometano zavode. Mnogi od njih se kriju za regulative i nedorečene paragrafe statuta na koje se pozivaju, pa govore, to nije moj djelokrug rada i nije moja briga, nisam za to plaćen, neka to drugi odradi. Tako vrijeme prolazi, ljudi ostaju prepušteni sebi i vremenu da ih pregazi a oni koji su se emaneta prihvatili misle da za svoj nerad neće Dragome Bogu odgovarati.
       Druga grupa je ona skupina odlučnih da poziva na dobro i spriječava zlo, a opet je i ona zastranila. Oni ljudima pristupaju grubo i agresivno i umjesto da ih razveseljuju i da ih onim što im Uzvišeni obećaje, raduju oni ljude plaše i svojom grubošću rastjeruju. Oni nemaju mudrosti niti sabura i strpljenja da saslušaju, da utješe, da obraduju, da ohrabre, da pomognu.  Često ljudima postaju dosadni i odbojni zbog stalnog navaljivanja na njih, stoga više prave nered nego što stanje popravljaju jer njihovo djelovanje pospješuje razdor među ljudima i tjera ih od Pravog puta. Allah Svoga Poslanika upozorava na ovaj odbojni i rastjerivački pristup u da'vi pa kaže: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ „Samo Allahovom milošću ti si blag prema njima. A da si osoran i grub oni bi se razbježali iz tvoje blizine. Zato im oprosti i moli da im bude oprošteno, i dogovaraj se s njima.“ (Ali-Imran, 159) Ova grupa ljudi treba znati da niko od njih nije bolji od Allahovih poslanika Musaa i Haruna niti danas postoji čovjek gori nego što je bio faraon pa ipak Allah je Musau objavio: اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ „Idite vas dvojica faraonu, on se, doista, osilio, فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ  pa mu blagim riječima govorite, ne bi li razmislio ili se pobojao.“ (Ta-Ha, 43-44)
        Ibn Kesir komentarišući ovaj ajet kaže: „U ovom je ajetu divna pouka za način pozivanja vjeri kroz nježnost.“ Es-Sa'di u komentaru kaže: „Obratite mu se blagim riječima – dakle, lahke i ljupke riječi, obraćajući se s blagošću i nježno, kulturno se izražavajući, bez vulgarnosti i razmetljivosti, bez zajedljivosti u riječima, kao i bez grubih postupaka. Jer možda će se zbog blagih riječi dozvati onom što je korisno i to praktikovati ili se pobojati onog što će mu naškoditi pa se toga ostaviti. Nježne riječi to mogu postići, a grube samo stvaraju odbojnost prema onome ko ih izgovori.“ Kako su divne riječi Vjerovjesnika: „Blagost ukrasi sve u čemu se nađe, a iz čega god izostane to bude unakaženo.“ (Sahihu Muslim, od Aiše, radijallahu anha.)
      Treća skupina je grupa onih koji su našli mjeru. To su oni koračaju sigurnom stazom, između dvije nastranosti, slijedeći Allahovog Poslanika kome je Allah objavio:
قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ  Reci: "Ovo je put moj, ja pozivam k Allahu, imajući jasne dokaze, ja, i svaki onaj koji me slijedi, i neka je hvaljen Allah, ja Njemu nikoga ne smatram ravnim." (Jusuf, 108)
Na tom putu oni se drže savjeta današnje uleme čija izreka je: „Na lijep način pozivaj u ono što je lijepo, a od ružnog ne odvraćaj na ružan način.“
      Ovom prilikom želim podsjetiti na ovo teško vrijeme u kome ima armija mladih ljudi koji su prepušteni sami sebi. Oni su trenutno ostavljeni ulici, drogi, kriminalu i djelovanju šejtana koji ih vodi stranputicom. Ulema i oni koji su se prihvatili emaneta pozivanja i upućivanja na dobro a odvraćanja od zla moraju brižno pristupiti zadatku da kroz pažljivo odabrane i kvalitetno urađene programe a sve kroz vjersku edukaciju pristupe roditeljima te djece i omladine i zajedničkim naporima pokušaju da ih vrate na pravi put. Na tom hairli putu brige za buduće zdrave nosioce društva i vjere,  nema izgovoru i poštapalicama tipa 'to ćemo kasnije uraditi', 'nema se trenutno sredstava', 'nije još sazrela prilika', i sl.
      Nosioci emaneta pozivanja na dobro i odvraćanja od zla su svjesni da samo Uzvišeni Allah dž.š. upućuje na pravi put koga On hoće a naše je da pozivamo blagošću, mudrom i lijepom riječju. Zaista je vjera savjet i zbilja je vjera lijepa riječ. Pozivajući na putu dobra treba da budemo ustrajni i da pozovemo svakoga koga volimo i do koga nam je stalo, jer u Džennet neće ući niko osim vjernika.
Pozivači smo ubijeđeni da ćemo za trud biti nagrađeni jer se od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ''Ko bude pozivao na Pravi put, takav će imati nagradu svih onih koji mu se budu odazvali i na tom putu istine ga slijedili, s tim da od njihove nagrade ništa neće biti oduzeto, a onaj ko bude pozivao u zabludu, takav će imati grijeh svih onih koji ga u toj zabludi budu slijedili, s tim da se od njihovog grijeha isto tako ništa neće oduzeti.'' Bilježi ga Muslim.( Muslim, br. 2674, Knjiga o znanju, poglavlje ''Ko u islam uvede neki lijep običaj''.)

Dova
           Gospodaru naš, nadahni nas činjenjem lijepih djela i savršenim ahlakom, jer samo Ti na to upućuješ, i odvrati nas od ružnih djela i ponašanja, jer samo Ti možeš od toga odvratiti! Gospodaru naš, nadahni nas da činimo dobra djela, a da se  klonimo loših djela, i da volimo siromahe.
          Milostivi Gospodaru, podari nam ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
          Gospodaru naš, pomozi nam da se prije smrti iskreno pokajemo i da pred smrt izgovorimo šehadet, a nakon smrti obdari nas džennetskim blagodatima. Oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima, a naša posljednja dova je:الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Sahvetul-islamijje, Dnevni virdovi.

 Nijaz SALKIĆ


23. feb. 2011

SAMO ZA VAS IŠČITAVAMO STARE KNJIGE DIO 57


Priredio: Nijaz SALKIĆ

ANTUN HANGI  - ŽIVOT I OBIČAJI MUSLIMANA




OBIČAJI V - SVATOVI, KINANJE I NIĆAH


Prije nego će se mladenci vjenčati, ode momkov otac ili stariji brat muhtaru i hodži svoga džemata, da mu dade ilmi haber, pismo kojim muhtar tvrdi da se djevojka udaje dragovoljno i bez sile, a hodža da je djevojka punoljetna i da momak i djevojka nijesu u rodu. Naši Muslimani poznaju dvostruko rodbinstvo; rodbinstvo po mlijeku i rodbinstvo po krvi. Rodbinstvo po mlijeku veće je od rodbinstva po krvi. Rođaci su po mlijeku oni ljudi koje je jedna žena na svojim prsima othranila i svojim mlijekom zadojila, ako i nijesu njezina djeca, ili ako je jedno njezino a drugo koje druge žene pa ga je ona njoj za hator, za ljubav, ili za novac othranila. Rođaci po mlijeku ne mogu se nikada vjenčati, dočim se rođaci po krvi mogu, ali u samo vrlo rijetkim slučajevima, uzeti.


Uzeti se mogu i bratučedi ili stričevići, dakle djeca od dva brata ako su djevojčini roditelji poumrli a njoj ostao znatan imetak. Da taj imetak ne propane i ne dođe u tuđe ruke, može se ona kadijinom dozvolom udati za svoga stričevića. U istom slučaju i iz istih uzroka mogu se uzeti i djeca dviju sestara, dakle sestrići, premda se vrlo rijetko događa da ko uzme svoju prvu rodicu, jer je narod uvjeren da takav muž i žena neće imati sreće ni u porodu ni u svome životu. Ako nema zapreke da se mladenci vjenčaju, napiše hodža ilmi haber i preda ga momkovom ocu ili starijem bratu ili komu drugomu muškarcu iz njegove bližnje rodbine. Sa ilmi-haberom ide momkov otac ili brat kadiji. Kada je kadija ilmi haber proučio i vidio da nema zapreke vjenčanju, dade hodži pismenu dozvolu da mladence vjenča. Ta se dozvola zove nićah murasela ili šehadetnama. Šehadetnama glasi u hrvatskom prijevodu po prilici ovako: »Djevojka Fatima, kći Sulejmana Ibrahimpašića iz džemata Fetije, udaje se za Huseina Hodžića iz džemata Hotinca bez ikakve zapreke, to jest obje su stranke zadovoljne i ni jesu malodobne. Vjenčaje ih dakle sa većilima i šahitima obiju stranaka sa mehri-muadželom ili mehri-muedželom.«. Kada je kadija nićah muraselu ili šehadetnamu napisao, udari ozdola svoj muhur kao kadija, a zatim pritisne žig kotarskog ureda kao šerijatskog suda. Nićah muraselu ili šehadetnamu odnese sada momkov otac hodži i na temelju nićah murasele ili šehadetname vjenčaće on mladence.


Ako djevojka nije iz onoga džemata iz koga je momak, ili ako nije iz istoga mjesta, izdaje ilmi haber onaj hodža iz čijega je džemata djevojka. Hodža predaje ilmi haber momkovom ocu ili starijemu bratu, a on ga ili sam odnese, ili ga poštom ili kako drukčije pošalje kadiji, pod čiju upravu i nadzor spada djevojčin hodža. Na temelju toga izdaje djevojčin kadija nićah muraselu ili šehadetnamu i daje onome hodži u čijem je džematu momak, jer vjenčati može samo onaj hodža u čiji džemat momak spada. Sada da protumačimo što je mehri muadžel a što mehri muedžel. Po šerijatu, mora momak da kupi djevojku. Zato prije vjenčanja sastave ugovore o nićahu, to jest o svoti uz koju će se djevojka momku prodati i za koju će za njega poći. Siromašniji se nagode i vjenčaju obično uz 12.000 akči ili šezdeset turskih groša, što čini po našem novcu deset kruna, jer je akča vrlo malen novac; tri akče vrijede samo jednu paru. Kod bogatijih ljudi plati momak djevojci mnogo više. Neki se vjenčaju uz sto, dvjesta ili više stotina hiljada akči, neki uz stotinu, pa i hiljadu dukata, već kako je koja kuća imućna.


Ako momak djevojci prije vjenčanja plati ugovorenu svotu, zove se to mehri muadžel, a ako se vjenča na priček, zove se mehri muedžel. Strogo po zakonu, ne bi se momak smio vjenčati dok nije isplatio ugovorenoga nićaha, ali se je uobičajilo da se vjenčaju i bez gotovoga novca. Zato, ako momak uzme djevojku uz mehri muedžel, to jest na priček, pita je kada k njoj u halvat uđe: »Hoćeš li me ženska glavo čekati do toga i toga vakta, vremena?«  Djevojka obično pristane i tako postane njegova žena. Jerbo Musliman mora da ženu formalno kupi, naravno je da joj je gospodar i da ga ona mora u svemu slušati. 

 
O nićahu, bilo to po mehri muadželu, ili mehri muedželu, ugovara se uvijek prije vjenčanja zato da žena bude sjegurna ako je muž pusti jer Musliman može, kako rekosmo, ženu pustiti kada hoće i zašto hoće. Ako ju je dakle pustio bez njezine krivnje, mora joj platiti nićah, kako su to prije vjenčanja ugovorili. Ali ne samo da joj mora platiti nićah, nego joj mora kroz tri mjeseca i deset dana idaru davati, to jest on je mora kroz to vrijeme hraniti i odijevati. Ako je žena iza rastave ostala trudna, mora on, kada ona rodi, i djetetu do pete godine idam davati ili ga k sebi uzeti. Po šerijatu dijete je muževo a ne ženino i zato, čim se rodi, može ga on ženi s kojom se je rastao uzeti i kojoj drugoj dati da ga othrani.

Derviš-beg je nićah izbrojio,
Pa je svojoj ljubi govorio:
»Kupi ruho koje si nosila
Vodi roblje koje sidovela,
Ostavi mi do tri sina moja.«

Ona ga moli da joj dade bar najmlađega sina, ali joj on veli:
»Ja ti sina nijednog ne dadem,
Jer ih dov'la ti nisi od babe.«


Kada je dijete navršilo petu godinu, može mu otac i dalje idam davati, a može ga se i odreći, i onda prestaju sve obveze naspram matere i djeteta. Zbog toga ne smijemo ipak misliti daje žena sasvim ovisna o volji svoga muža. Ima slučajeva da muž zamrzi na ženu pa bi se rado s njom rastao, ali ne može toga učiniti ako ona na raspit ne pristane. Što više, u tom slučaju mora joj on ostaviti njezinu sobu sa svim stoje u njoj, a mora joj i cijeloga života idaru davati. Ako žena zamrzi na svoga muža i neće da s njim više živi, te je od njega otišla, ne može se je on ipak odmah odreći, nego je mora tri puta kući zovnu ti, a tek ako mu se i na treći poziv ne odazove i kući ne dođe, prestaje mu biti žena i onda ne mora on ni njoj ni njezinom djetetu, ako je iza njega trudna ostala, idare davati.

Ako Allah da, nastavićemo!


VEDRINA



Nijaz SALKIĆ

Tajna da se sačuva zdravlje, da se produži ljudski život ili da se doživi duboka starost nalazi se u mudro izabranim pravilima života i zdravlja, a ne u apotekama!  Tissot

Čovjek je vjerovatno jedino biće u svemiru koje se smije. Šala i humor proizvodi smijeh koji je koristan za zdravlje. Sušta suprotnost smijehu je plač koji je vjesnik tuge, bola, očaja i nezadovoljstva. Iako su smijeh i plač suprotne emocije, one imaju mnogo zajedničkih osobina. Smijeh i plač oslobađaju zapretane emocije, smiruju, opuštaju i pomažu čovjeku da prevlada iskušenja, izazove i nezadovoljstvo. U zdravom (o)smijehu čovjek se razvedri a kada se isplače on se umiri, osjeti olakšanje, sakupi snagu za nove zadatke koji ga čekaju. Niti je grehota zdravo se nasmijati, niti je sramota u nevolji zaplakati i suzu pustiti.
Evo jedne šale za za malo zdravog (o)smijeha

Pogrešna email adresa!

Jedan bračni par odlučio je ove zime da provede nedjelju dana u južnim krajevima. Iz poslovnih razloga muž je otputovao jedan dan prije svoje žene. Kada je stigao, ušao je u hotelsku sobu, izvadio svoj laptop i odmah poslao mail svojoj ženi. Međutim,  žureći u e-mail adresi izostavio je jedno slovo tako da je mail stigao (h)udovici koja je upravo pokopala svoga muža. Ta ista upravo je pregledala svoju poštu, kako bi eventualno pročitala saučešće svojih prijatelja i poznanika... Kada je njen sin ušao u sobu vidio je svoju majku kako onesviješćena leži na podu. Pogled mu je pao na monitor gde je pisalo:

Za: Moju preostalu ženu

Od: Njenog prerano otputovalog muža

Predmet: Stigao sam

Najdraža, upravo sam stigao. Već sam se snašao i vidim da je sve spremno za tvoj sutrašnji dolazak!  Želim ti lijep put i očekujem te. 

S ljubavlju tvoj muž!

P.S. Pakleno je vruće ovdje dole!!!

Upamet!


20. feb. 2011

ŽABA I POTKIVANJE



Nijaz SALKIĆ

Zapuhalo na sve strane. Nema odakle ne puše. Svak se boji orkana i tajfuna. Puharija je strašna pojava i nikog ravnodušnim ne ostavlja. Eto u Tunisu je prvo zapuhalo. Vjetar je porušio i najveće palače. Kažu da su u strahu velike oči a bome i uši. Holuja se prenijela u komšiluk, u zemlju piramida i faraona. U Egiptu puharija sruši palaču a haberi o tome odoše na sve četiri strane svijeta.

Helem, zapuhalo po cijelom svijetu. Svi oni što odlučuju nasikirali se hoće li holuja i puharija stići u njihovu avliju. Neki od moćnika se prodobrili pa narodu olabavili dizgine i počeli kazivati da će malo popustiti. Narod puno gleda vijesti o holujama u komšiluku pa ne vjeruje pričama 'bićebolje'. Protestvuju oni siromašni, a bune se i oni što imaju dobar životni standard.

Helem, bojim se velikog razočarenja koje će doživjeti narod koji pravdu traži na ulici. Ako uspiju vjerovatno će starog zulumćara i njegovu svitu zamijeniti novi a da nikakve hasne od svega neće biti osim puno krvi i suza. Predkijametsko je vrijeme i kao što davno u jednom stihu kaza Abdul Vehab Ilhamija  »…krivda pravdu zamela, pa se pravda omela; šta se hoće zaboga?«

Rekao je Poslanik, s.a.v.s: “Doći će vrijeme kada će ljudi imati lica ljudi, a srca šejtana. Prolijevat će krv i neće se suzdržavati ružnih djela. Ako s njima trguješ, prevarit će te, a ako im nešto povjeriš, izdat će te. Djeca su im zlobna, mladi prepredeni, a stari među njima ne naređuju da se čini dobro i ne odvraćaju od zla. Sunnet je kod njih novotarija, a novotarija sunnet. Onaj ko nad njima ima vlast u zabludi je. Tad će Allah dati vlast najgorima od njih. Čestiti će moliti Allaha, ali im dove neće biti uslišane».

Zanimljivo je i razmišljanje čuvenog turskog islamologa Haruna Yahye.
“Početak ahir-i zemana se u hadisima spominje kao jedno haotično okruženje u kome su fitneluci, ratovi i sukobi u porastu, u kome, nasuprot vjerskom moralu, dominira jedna velika moralna izopačenost. U aktuelnom periodu širom Svijeta će se dešavati prirodne katastrofe, siromaštvo će biti u porastu kao nikada ranije, zločini će, takođe, biti u osjetnom usponu, ubistva i pokolji će se dešavati jedni iza drugih. To je, međutim, samo prva etapa ahir-i zemana. U drugoj etapi Allah, dž. š., će čovječanstvo kutarisati ovog haotičnog okruženja; Svoje robove će obasuti izobiljem, berićetom, mirom i sigurnošću«.

Upamet!


MUNEBBIHAT – IBNI HADŽER EL-ASKALANI (43)



Priredio: Nijaz SALKIĆ



Babus-suLASijji
Poglavlje sa izrekama od po tri savjeta

Ve anš-šiblijji rehimehullahu ve huve min uzamail arifine kale ilahi inni uhibbu en ehebe leke džemia hasenati mea fakri ve da'fi fe kejfe la tuhibbu seidi en tehebe li džemia sejjiati mea ginake mevla anni ve kale iza eredte en teste'nise billahi festevhiš min nefsike ve kale lev zuktum halavetel vusleti le areftum meraretel katiati.

Prenosi se od Šilbije, Allah dž.š. da mu se smiluje, (a on spada u red velikih učenjaka), da je rekao:
·       moj Bože, ja uistinu, želim da Tebi poklonim sva svoja dobra djela, iako ih nemam puno, pa kako Ti, Bože ne želiš da mi pokloniš moje grijehe, a Ti si bogatiji o moćniji od mene?
·       Kada se odlučiš na druželjubivost sa Allahom dž.š., odbaci svoje prohtjeve, i
·       Da ste okusili slast sastanka, upoznali biste i gorčinu rastanka.
 Sa arapskog preveo: Hafiz Šemsudin Kavazović