30. apr. 2011

NOVO



Nijaz SALKIĆ

U mjesecu koji prođe veselili  smo se novoj travi, novom lišću, novoj ljubičici, novoj jagorčevini, novom zambaku, novom jorgovanu, novoj grančici, novom beharu, novom biljnom zametku na grančici u baštici. Krajem ovog mjeseca okusismo plodove novog krompira, nove salate, novog luka, novih krastavaca, novog ovog ili onog slatkiša ili kiseliša.

Mjesec koji nam stiže Allahovim emerom obradovaće nas novim jagodama, novim trešnjama, novim mahunama, novim paradajzom, novim mrkvama, novim ovim ili onim zerzevatima.

Sve što je prošlo to je za nama, u budućim mjesecima radujmo se svojim preostalim danima. U danima i vremenu koje nam preostade zahvalimo se Uzvišenom sa sveg srca na nimetu imana, islama, zdravlja, nafake i  berećeta.

Upamet!

29. apr. 2011

RIZNICE ZNANJA - MULTEQA'L-EBHUR ( 2. nastavak )



 Priredio: Nijaz SALKIĆ

Fikhu'l ibadat

Alima i fakiha (islamskog pravnika) Ibrahima ibni Muhammeda Ibni Ibrahima, El Halebija (umro 956.g. po Hidžri)

 

Stjecište mora

I tom

Bismillahi'r-Rahmani'r-Rahim!
U ime Allaha Milostivog Samilosnog!

 

FARZOVI GUSULA

 

 
      Farz je kod kupanja izaprati usta i nos i oprati ostalo tijelo. Trljanje tijela nije farz.
Sunnet kod kupanja je: oprati ruke,  spolni organ, prljavštinu ako je ima, uzeti abdest osim pranja nogu, obuhvaćena mjesta pranjem tri puta i, na kraju, oprati noge, ali ne na mjestu gdje se stajalo prilikom kupanja ako se tu sakupljala voda. Žena nije obavezna da raspliće svoje pletenice niti da ih kvasi ako je skvašen korijen kose.
      Farz je kupati se nakon ejakulacije koja je jako izbila i sa strastima, pa makar to bilo u snu kada se je rastavila, a nije izašla, nasuprot Ebu Jusufu (Allah mu se smilovao). Potrebno je kupanje i kada se čovjek probudi i primjeti vlagu, a ne sjeća se sna, makar to bila i mezija nasuprot Jusufa (Allah mu se smilovao). Farz je okupati se i kod penetracije spolnog organa i makar ne došlo do ejakulacije ni kod jednog ni kod drugog učesnika. Farz je okupati se i poslije menstruacije i nakon ležanja poslije porođaja (nifas), ali ne poslije pojave mezije i vedije niti poslije polucije bez vlage.
     Sunnet je okupati se radi džume, dvaju Bajrama oblačenja ihrama i boravka na Arefatu. Okupati mrtvaca je vadžibu'l-kifaje, vadžib je da se okupa i osoba koja je primila islam, a bila nečista, u protivnom, okupati se je mendub. Nije dozvoljeno onome ko nema abdesta doticanje Mushafa bez omota koji je rastavljen, a ne koji je vezan za Kur'an. Nije lijepo (mekruh) ga je uzimati rukavom. Ne može se doticati ni novčić na kome je upisana neka sura, osim u kesi. Džunup nema pravo ni da uđe u džamiju osim u nuždi niti da uči Kur'an pa makar se radilo manje od jednog ajeta osim u vidu dove i zahvale. Takvoj osobi dozvoljeno je da zikr čini, da subhana i da dovu uči. Žena sa menstruacijom i u određenom periodu poslije porođaja (nifas) tretira se isto kao i džunup osoba.

--------------------------------------

Ovo je sažeti tekst iz oblasti islamskog prava nazvan Multeqa'l-ebhur. Djelo je sačinio fakih, veliki znalac islamskog prava, bogobojazni, odabrani, veoma stručni Ibrahim ibni Muhammed ibni Ibrahim zvani Halebi (Allah mu se smilovao).

Izdavač; Fakultet islamskih nauka Sarajevo. Prijevod: dr. Omer Nakičević, mr. Enes Ljevaković, dr. Džemludin Latić. Sarajevo 2002

InšaAllah, nastavak slijedi!

28. apr. 2011

MIMBERA-BRIGA ZA DŽEMAT



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
U ime Allaha Milostivog Samilosnog! Hvaljen neka ja Uzvišeni Allah, koji nas je na pravi put izveo. Mi ne bismo na pravom putu bili da nas Allah nije uputio. I neka je mir i spas na Allahovog poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, svjedoka i donosioca radosne vijesti, onoga koji opominje i upućuje da se u Allaha i Poslanika Njegova vjeruje.

Allah, dž.š., u  3. suri (Ali - Imran / Imranova Porodica) u  103. ajetu kaže:
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا 
Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte!

      A zatim, danas je petak, 29. april 2011., ili  26. džumade-l-ula, 1432. hidžretske godine. Ovo je dvadeset prva džuma u novoj hidžretskoj godini. 

      Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre! Znajmo da je Uzvišeni Allah naredio džemat i okupljanje oko istine, zbog pravde, zaradi jedinstva, radi pomaganja siromašnih, te upućivanja na dobro a odvraćanja od ružnog. Džemat je veliki emanet. Budimo svjesni da je u džematu spas a bježanje od džemata i strančarenje je sigurna propast. Zato Uzvišeni veli: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا   ''Svi se vi čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte!''
     Draga moja braćo, cijenjeni džemaate! U Poslanikovo vrijeme džemat i muslimani su se okupljali u mesdžidu. U toj velikoj porodici vjerničkoj bili su zastupljeni svi muškarci, žene i djeca. Džemat je tada bio škola, savjetovalište, sudnica, džamija, itikaf, zbornica i ukratko, bio je mjesto opuštanja i svakojake sigurnosti. U početku prostorno mali, mesdžid je iapk bio epicentar svih aktivnosti i događanja u prostorno velikom džematu vjernika-muslimana. Ljudi su hrlili na svaki namaz da se duhovno očiste, da sa Uzvišenim Allahom čvrstu vezu uspostave, da Poslanika i učene (priu)pitaju, da se obrazuju, da čuju živu riječ učitelja, da se utješe, da potvrde ili demantuju svoje tvrdnje, poglede i ponašanje. Evo jedne predaje koja će poslužiti kao ilustracija kako su muslimani piatali Poslanika o svemu što ih je interesovalo. Priča Huzejfe, radijallahu anhu: ''Ljudi su pitali Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o dobru, a ja sam ga pitao o zlu bojeći se da me ne zadesi; pa sam rekao: 'O Allahov Poslaniče, mi smo bili u džahilijetu, u zlu, pa nam   je došao Allah sa ovim dobrom, pa ima li poslije ovog dobra zla?', Kaže: 'Da!', 'A da li će poslije tog zla doći dobro?',Kazao je: 'Da, i u tome je dehan!', 'A šta je dehan?' Kazao je: 'Narod ne traži uputu u onom sa čime sam došao, prepoznaješ to kod njih i negiraš to kod njih.', 'Da li će poslije tog dobra doći zlo?', Kazao je: 'Da, oni koji pozivaju na vrata Džehennema, ko ih posluša odvest će ga u Džehennem!', 'Kako ću ih prepoznati?', kazao je: 'Oni su od vaše kože, govore vašim jezikom.', 'Šta mi savjetuješ ako to doživim?', Kazao je: 'Obavezno se drži džema'ata muslimana i njihovog vladara!', 'Pa šta ako ne budu imali džema'ata niti vladara?', Kazao je: 'Kloni se tih skupina pa makar se držao za granu drveta sve dok ne doživiš smrt a ti si na tome!'“ (Sahihul-Buhari i Sahihul-Muslim)
     Cijenjeni džemaate! Mi na globalnoj razini pripadamo Džematu koji se zove Ummet Muhammeda s.a.v.s. Ummet čini više miliona malih džemata rasutih po cijeloj zemaljskoj kugli. Svaki džemat ima džamiju (mjesto za namaz), imama, muallima koji predvodi džemat i poučava odrasle, djecu i omladinu vjeri i vjerskim propisima, mutevelliju i one koji se brinu da džemat funkcioniše u svakom pogledu. Da bi opstao i ostao džemat, moraju sve njegove poluge i karike usaglašeno i optimalno  djelovati. Današnji džemat i džamija kao centralno mjesto i prostor okupljanja vjerničkih duša u cilju održavanja i uspješnog djelovanja mora podmirivati svoje materijalne troškove. Oni se obezbjeđuju dobrovoljnim prilozima vjernika koje nazivamo vazifom. Ima puno vjernika koji vazifom pomažu svoj džemat i njegove aktivnosti a ne dolaze u džamiju na namaz. Opet ima vjernika što pomažu i koriste blagodati džamije i džemata dolaze na dnevne namaze, klanjaju džume, slušaju dersove i koriste se časovima vjeronauke. Znano je da ponajveća grupacija muslimana živi na području jednog džemata materijalno ne pomaže rad i napredak džemata, niti koristi džematske blagodati, osim u slučajevima smrti nekoga od članova porodice.
      Poštovani braćo i sestre, džemat i islamska zajednica posigurno nije samo pokopno društvo. Postavljam pitanje sebi i vama, kako prići i privući muslimane 'udaljene' i nezainteresirane za džemat i zajednicu da materijalno kroz vazifu i dobrovoljne priloge pomognu svoj džemat. Prvaci u džematu trebaju poraditi da prilaz džamiji, staze i hodnici u džamiji budu lijepi, privlačni, čisti i da odišu svježinom. Lijepo je pred džamijom postaviti bar jednu klupu da se na njoj može posjediti prije ili poslije obavljenog namaza, vjeronauke, dersa i ostalog vezano za džamijske programe. Abdesthanu adekvatno opremiti vodom, sapunom, čistim peškirima i papučama za abdest. Mjesto klanjanja treba biti čisto, prozračno i redovno održavano. Imam ponajprije a poželjno bi bilo i njegovi najbliži saradnici trebali bi obići svakog džematliju. Svojim obilaskom i posjetama džematlijama dati najviši nivo ozbiljnosti. Ako je posjeta najavljena, obaviti je u džubetu i ahmediji. Posjećivati svakog džematliju bez obzira je li, ili nije član džemata. Obavljati 5 dnevnih namaza u džamiji (beš vakat). Osmisliti i izvesti bar jednom sedmično druženje sa džematlijama na vazovima, tečajevima Kur'ana ili zikru.  Omladini približiti džamiju kroz kurs sufare, i održavati predavanja iz oblasti vjere bar jednom sedmično. Vjeronauka u džematu mora biti na prvom mjestu a muallim mora najozbiljnije pristupiti edukaciji vjeronaučne djece. Vjeronaučnu djecu podijeliti po grupama prema znanju ili prema uzrastu. Organizirati hor ilahija i kasida sa djecom i mektebskom omladinom. Organizirati izlete okolnim džematima i kviz znanja o vjeri bar jednom u dva mjeseca. U džematima sa malom posjetom omogućiti da žene klanjaju džumu namaz u odvojenoj prostoriji.
     Drage braćo i cijenjene sestre, džemat je naše blago, ljepota ovog svijeta, ukras i nimet vjernika. Džemat se poput najdražeg imanja mora pažljivo njegovati čuvati i voljeti. Malodušnosti ne bi trebalo biti ni kod koga a dahabetile kod ljudi od emaneta i vodećih ašika vjere u džematu. Znano je da je pesimizam predaja, a optimizam, inšaAllah uspjeh i Allahovo zadovoljstvo. Hizmećari u džematu će iznalaziti sve moguće prilike i permanentno pozivati u vjeru i praktikovanje namaza u džematu, pri tome znajući da se nikada svi neće odazvati. Poziv će na neke i odbojno djelovati, ali nipošto ne treba odustajati i očajavati. Neka nam je uvijek na umu Nuh, alejhisselam, njegovo danonoćno pozivanje 950 godina, i broj sljedbenika manji od 100. Ali, odustajanja, malodušnosti i malaksanja nije bilo do zadnjeg Nuhova a.s. uzdisaja.

 Dova
      Gospodaru, učini da samo Tebi služimo! Da se grijeha klonimo! Da istinu govorimo! Da o dobru mislimo! Da dobra djela činimo! Da se tuđeg hakka klonimo! Da kod sebe korisno znanje povećavamo!
      Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
     Uzvšeni Allahu, ako nam oduzmeš imetak, ostavi nam nadu, ako nam podariš uspjeh, podari nam snagu volje da savladamo poraz! Ako nam uzmeš blagodat zdravlja, podari nam blagodat vjere!
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Dnevni virdovi.

Nijaz SALKIĆ 

27. apr. 2011

KAD SMO IŠLI U MEJTEF

Nijaz SALKIĆ

Nije bilo davno, išlo se u mejtef svojevoljno, zbog dobrog, prijatnog vjeroučitelja ili po želji roditelja. Sjećam se starih džamija, debelih zidova, ljetne hladovine i miline boravka u debelom hladu starih džamijskih lipa. Opet, zima je bila očarljivo lijepa. Bijeli snjegovi, proprćene staze u dubokom snijegu sokaka i putića do džamije, i problem zbog obaveze nošenja jednog ili dva drveta za ogrjev u mejtefu.

U mejtefu je čekao stari, dobri, i većinom strogi efendija. Sjedio bi u ćošku učionice pored furune bubnjarice, držeći  teku u kojoj bi upisivao, ko je došao a ko je tog dana falio. Dugi štap, bolje reći židak prut u njegovoj ruci, bio je često sav njegov autiritet, pedagogija, metodika i sredstvo za održavanje reda i discipline. Mi, tadašnji polaznici, mekteblije, bili smo kao djeca (pre)ozbiljni ili azginasti, nemirni i puni života. Uglavnom smo slušali i bili vrijedni, dobroćudni, poslušni, marljivi a ponekad ,pucali' od smijeha i nestašluka. Bilo je dana kada bi prut ,,proradio'' i nečija leđa išarao.

Sve u svemu, bilo je to lijepo i nezaboravno vrijeme, starih, dobrih, učenih, pametnih, ljutih hodža, siromašnih i jednostavnih džamija i mejtefa, drvenih prelijepih džamija u usnulim mahalama i džematima našim bosanskim. Tada je sve bilo lijepo i jednostavno.

Nije bilo slatkiša, modernih mejtefa, džamija iz 1001 noći ali ipak smo mi tadašnji polaznici i mekteblije srcem voljeli taj ambijent.  Možda i zbog naše zagriženosti da učimo i volimo svoju tradiciju, gdje smo  pored drugog učili i naučili imanske šarte.

Da se danas malo podsjetimo šta smo to mi učili, upamtili i prenijeli svojoj djeci.

Imanski šarti

U imanskom vjerovanju sadržano je šest temeljnih istina vjere. Ko vjeruje šest imanskih šarta, srcem i jezikom ih izgovara u potpunosti, bez ikakve sumnje, on je vjernik (musliman).

1. Amentu billahi
Ja vjerujem Allaha Uzvišenog
2. ve melaiketihi
i meleke Njegove
3. ve kutubihi
i objavljene kitabe (knjige)
4. ve rusulihi
i poslanike Njegove
5. vel jevmil ahiri
i Dan suđenja
6. ve bil kaderi hajrihi
ve šerihi minellaahi teala
i vjerujem da sve što se događa
 i zbiva, biva voljom Svemogućeg.