الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ
لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ
سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ
فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ
أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا
وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ
الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه.
وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا
منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة
والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ...
قال الله تعالى فى كتابه الكريم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ
وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ
الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ
مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ
بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا
هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
صدق الله العظيم
صدق الله العظيم
U
ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Draga braćo i cijenjene sestre, dragi roditelji, omladino! Pred nama je neobičan
mjesec, poznat kao mjesec Allahove milosti, u kome se ukazuju prilike i neviđene
mogućnosti. Ramazan su ashabi sa Poslanikom, s.a.v.s., iščekivali cijelu godinu
i za njim potom tugovali cijelu godinu. Vjerujem da znamo blagodati mjeseca ramazana
i šta sve u njemu trebamo činiti. Vjerujem da se psihički pripremamo za ramazanski
zikr, za ramazansko učenje Kur'ana, za ramazansko pošćenje posta, za ramazansko
klanjanje namaza i za ramazansko činjenje ibadeta. Vjerujem da smo svjesni da
je u ramazanu svaka sekunda, svaka minuta važna, a da o sahatima i danima
njegovim ne govorim. Hoću da vjerujemo da ćemo televizijske programe zanemariti
u toku ramazana. Za početak naučimo hadis
u kome je poslanik s.a,v,s. kazao: “Ako musliman obuče siromašna muslimana,
Allah će ga obući odjećom Dženneta, ako nahrani gladnog muslimana, Allah će
njega nahraniti plodovima Dženneta, ako napoji žednog muslimana, Allah će njega
napojiti sa zapačećenog džennetskog napitka.“ (Tirmizi)
Allah dž.š. u Kurani Kerimu u 2. suri El-Bekare u 185 ajetu kaže:
U mjesecu ramazanu počelo je
objavljivanje Kur'ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz Pravoga puta i
razlikovanja dobra od zla. Ko od vas u tom mjesecu bude kod kuće, neka ga u
postu provede, a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana
naposti – Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate – da određeni broj
dana ispunite, i da Allaha veličate zato što vam je ukazao na Pravi put, i da
zahvalni budete.
Znajmo
da je Ramazan za muslimane
velika blagodat od Allaha (dž.š.). Ovu blagodat mogu shvatiti samo oni koji na
primjeren način izražavaju poštovanje prema ovome mjesecu, u protivnom ramazan
će doći i otići ne donijevši nam nikakvo dobro. Koga ramazan ostavi ravnodušnim
pa se za njega ne pripremi na osnovu hadisa: “Kad bi moj ummet znao šta je
zbilja ramazan, oni bi poželjeli da on potraje cijelu godinu.“ , onda je
pitanje šta je sa njegovim imanom. Kada spomenemo riječ ramazan
najviše razmišljamo o ramazanskom postu, njegovom najtežem momentu koji se ponavlja
svake godine. Zato post kod većine postača i nepostača izaziva skrivenu ili
pokazanu dozu straha zbog mogućnosti ili nemogućnosti prakticiranja posta.
Ovogodišnji ramazanski dani za muslimane Evrope su najduži dani posta.
Poštovani
džemaate!, Znajmo da ramazan ima svoju draž u sehuru i iftaru. Od Ibn 'Umera
(r.a.) prenosi se da je prenio: - Rekao je Resulullah (s.a.v.s.): “Zaista
Allah (dž.š.) i Njegovi meleki šalju Svoju milost na one koji sehure!“ Sehūr
znači uzimanje hrane neposredno pred zoru. Ima učenjaka koji kažu da
vrijeme sehura počinje od poslije ponoći (Mirqāt). Zemahšeri u svome Keššāfu
kaže da se noć dijeli na šest dijelova, a da je posljednji dio vrijeme
sehura pa, prema tome, kada noć traje 12 sahata, posljednja dva sahata su
vrijeme sehura. Ovdje se mora istaći da je uzimanje hrane u posljednjim
trenucima pred zoru bolje i sevapnije. Ima mnogo hadisa koji su puni govora o
fadiletima sehura. Božiji Poslanik (s.a.v.s.) kaže: “Razlika između našeg
posta i posta ehl-i kitābija leži u tome što mi jedemo na sehuru, dok to oni ne
čine.“ Božiji Poslanik (s.a.v.s.) također kaže:“Ustajite na sehur, jer
je u njemu veliki blagoslov!“ „U tri stvari je veliki blagoslov: džematu,
tharīdu i sehuru.“ U ovom hadisu je
riječ džemat upotrijebljena u općem smislu, pa mi zaključujemo da
ona u sebe uključuje i namaz u džematu kao i sva dobra djela koja se čine u
zajednici ili džematu, kojoj, specijalno zbog toga, Allah (dž.š.) pruža Svoju
pomoć. Tharīd je ukusni hljeb ispečen sa mesom. Sehūr je
treća spomenuta stvar u ovom hadisu. Kada bi Resulullah (s.a.v.s.) pozovi neke
svoje ashabe na sehur, reci bi:“Dođite i sa mnom jedite berićetli hranu!“ U
jednom hadisu se kaže:“Ustajte na sehur i uzmite snage za post! Spavajte
poslije podne, jer će vam to pomoći da ustanete u posljednjem dijelu noći (kako
biste ibadetili)!“ Poslanik je rekao:“Sehur je pun berićeta kojim vas
Allah (dž.š.) nagrađuje, pa ga nemojte propuštati!“
Ramazan ima
svoju socijalnu značajku koja se ogleda u pomaganju siromašnih i drugih
kategorija kojima se dijeli i pomaže a koje su u Kur'anu spomenute. U hadisu se
kaže da će svakoga ko nahrani gladnog, odjene onoga ko nejma šta za obući
i ko pruži utočište putniku Allah (dž.š.) spasiti patnje na Sudnjem danu. Nadalje,
u ovom hadisu Resulullah (s.a.v.s.) spominje koliko je sevap dati iftar
postaču. U jednom hadisu se kaže da meleki zazivaju bereket za one koji iz
svoje halal zarade nahrane postača na iftaru, a tokom Lejletu'l-kadra Džebrail
(a.s.) se rukuje sa takvim čovjekom. Znak ove počasti je da srce takvog čovjeka
postane nježno, a iz očiju mu lahko poteku suze. Zato je veliki sevap prirediti
iftar u svom domu i stanu.
Ramazan ima
tri perioda. Prva trećina ramazana je vrijeme Allahovog (dž.š.) rahmeta, što će
reći da Allah (dž.š.) tada Svoju milost obilato prosipa na mumine. Oni koji su
zahvalni Allahu (dž.š.) na Njegovim blagodatima primaće blagodati u još većim
razmjerama. Kur'an-i kerim kaže: “Ako budete zahvalni, Ja ću vam još više
davati.“ Srednji dio ramazana je vrijeme magfireta (opraštanja) kao posebna
nagrada za post. A posljednji dio ramazana donosi spas od džehennemske vatre.
Ovo je potkrijepljeno i brojnim drugim hadisima.
Ramazan je
prilika za pokajanje i učenje tevbe – istigfāra. Ima više hadisa u kojima se
govori o koristima ove dove. U jednom od njih čitamo: “Ko god često čini tevbu-istigfār,
Allah (dž.š.) mu nalazi izlaz iz svake teškoće, otklanja mu brigu i tugu i daje
mu nafaku odakle se i ne nada.“ Zato se pripremimo
za manje spavanja i puno više ibadeta u toku ramazana. Nek nam jezik bude
zauzet učenjem dova poput ove: "Allahumme inni zalemtu nefsi zulmen
kesira. Ve la jagfiru zunube illa ente. Fagfirli magfireten min 'indike verrhamni.
Inneke entel Gafurur-Rahim. (O Allahu! Ogriješio sam se prema sebi veoma mnogo.
A niko ne može oprostiti grijehe osim Tebe. Pa mi oprosti svojim oprostom i
smiluj mi se. Ti si Onaj koji prašta, Milostivi.)
U ramazanu
ne bi trebali bez opravdanog razloga, izostavljati namaz u džematu. Ako smo se
potrudili da postimo dug i vruć dan, potrudimo se da poslije iftara odmah
klanjamo akšam namaz u džematu, da na vrijeme stignemo na jaciju i teraviju. U toku
dana u džematu klanjajmo podne i ikindiju namaz, proučimo po mogućnosti bar
jedan džuz Kur'ana. Pazimo da predugo ne spavamo ujutro pa da propustimo salātu'l-išrāq
(namaz koji se klanja neposredno po izlasku sunca) i salātu'd-duhā (namaz
koji se klanja sahat-dva prije podneva. Pred spavanje klanjajmo salātu't-tehedždžud
(namaz koji se klanja duboko iza ponoći) Nemojmo iznalaziti razloge da ne
klanjamo ove nafile.
Ramazan je dragocjena
prilika za svakoga koja se ukaže jednom u godini. Bilo bi jako pohvalno i
korisno kada bi oni među nama koji su toliko sputani dunjalukom pokušali da
obnove svoj vjerski život bar u mjesecu ramazanu nakon što su ga jedanaest
mjeseci rasipali! Trebamo puno čitati i proučavati Kur'an a.š., jerbo postoji povezanost
između ramazana i učenja Kur'ana. Znajmo da su gotovo sve Allahove (dž.š.)
Objave su spuštene u ovome mjesecu. Kur'an-i kerim je iz Levh-i mahfuza (Pomno
čuvane Ploče) spušten na Semā'ud-dun-ja (Nebo najbliže Zemlji), a odatle je,
dio po dio, u toku 23 godine, spuštan u „srce“ poslanika Muhammeda (s.a.v.s.). Poslanik
Ibrahim (a.s.) je svoje Suhufe (Listove, Ploče) primio u prvoj trećini
ramazana; Davud (a.s.) je svoj Zebūr primio 12. ili 18. dana ramazana;
Musa (a.s.) je svoj Tevrāt primio 6. dana ramazana; Isa (a.s.) je svoj Indžīl
primio 12. ili 13. dana ramazana. Eto, u ovim činjenicama mi vidimo posebnu
vezu između ramazana i učenja Kur'ana ili tilāveta, do čega su držali
svi naši prvaci u pobožnosti. Džebrail (a.s.) je učio cijeli Kur'an našem
poslaniku Muhammedu (s.a.v.s.) tokom ramazana.
Ramazan i mjesec
sabura. Najveće životne teškoće saburli čovjek može podnijeti pa i duge i vruće
ramazanske dane, odvikavanje od cigara i sl. Dužina teravije ili njeno kasno
obavljanje duboko u noć odgaja nas u duhu moralne čvrstine; teravija nije
nikakvo veliko nametanje ili iskušenje, a njezino propuštanje značilo bi
gubljenje vjerodostojnosti vjernika. Ramazanski dan pruža
vjerniku da iskoristi velike mogućnosti za promociju i iskazivanje svoje vjere
kroz učenje Kur'ana prije sehura, učenje Kur'ana u iščekivanju sabah namaza i
učenje mukabele po namazu, klanjanje Duha namaza su odlike čvrstih mu'mina.
Iščekivanje podne namaza, podne u džematu i mukabela po namazu, iščekivanje
ikindije namaza, klanjanje ikindije u džematu i mukabela po namazu u džematu i
iščekivanje iftara, su odlike čvrstih saima-postača
Na kraju poslušajmo hadis Od Ka'ba ibn 'Udžrea (r.a.) prenosi se da je
pripovijedio: - Jedne prilike nam je Resulullah (s.a.v.s.) sa minbere rekao:“Priđite
malo bliže minberi!“ i mi smo prišli. Kada se spustio sa prvog
basamka, rekao je:“Amin“; kada se spustio sa drugog basamka, rekao
je:“Amin“; kada se spustio sa trećeg basamka, rekao je:“Amin.“ Kada
je sišao sa minbere, mi smo rekli: - O, Božiji Poslaniče, mi smo danas od tebe
čuli nešto što nikada ranije nismo čuli?!- na što je on rekao:“Kada sam se
spustio sa prvog basamaka, preda mnom se pojavio Džebrail (a.s.) i rekao:“Teško
onom ko dočeka mubarek ramazana a on ga prođe a da nije uspio zaslužiti da mu
budu oprošteni grijesi!“ Ja sam na to rekao: Amin. Kada sam se spustio na drugi
basamak, Džebrail (a.s.) mi je rekao:“Teško onom u čijem se društvu spomene
tvoje ime, a on ne donese salavat na tebe!“ Ja sam i na to rekao: Amin. A kada
sam se spustio na treći basamak, Džebrail (a.s.) je rekao:“Teško onom kod koga
oba roditelja ili jedan od njih dočeka starost a on ih ne bude služio pa tim
služenjem ne zasluži da uđe u Džennet!“ Ja sam i na to rekao: Amin.“
Dova
Molimo Te Allahu, učini nas od
onih koji će biti primjer i uzor drugima u dobru. Molim Te Allahu sačuvaj nam sve ono što imamo
i volimo, molimo Te Allahu podari nam sve ono što nemamo a želimo da imamo, a
prije svega mi išćemo Tvoju Milost i oprost grijeha, jer samo Si Ti onaj koji
nam može oprostiti grijehe.
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas
vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi
namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Amin!
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و
المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni
Kesir, Sahihul Buhari, Bericet
i nagrada ramazana, Muhammed Zekerijja Kandehlevi, prijevod prof. dr.
Džemaluddin Latić
Ni komentarjev:
Objavite komentar