10. jun. 2010

MIMBERA-SANJAO SAM 11 ZVIJEZDA


Nijaz SALKIĆ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
''Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas. Molimo Allaha, našeg Gospodara, da nas uvrsti među one koji se Njemu i Njegovom Poslaniku pokoravaju, koji slijede Njegovo zadovoljstvo i koji se čuvaju Njegove srdžbe. Mi smo Allahovi i Njemu pripadamo.

Allah, s.v.t.a., u suri  Jusuf / Jusuf u 4. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ  Kad Jusuf reče svome ocu: O oče moj, sanjao sam jedanaest zvijezda, i Sunce i Mjesec, i u snu sam ih vidio kako mi se pokloniše′″ /4/
A zatim, danas je petak, 11. juni 2010., ili  28. džumade-l-uhra, 1431. hidžretske godine. Ovo je dvadeset i četvrta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
Allah Uzvišeni kaže: Podsjeti svoje sljedbenike, Muhammede,. na događaj s Jusufom, kad on reče svome ocu Ja'kubu, sinu Ishakovom, sinu Ibrahima, kako prenosi imam Ahmed od Ibn-Omera, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (611) ″Plemeniti, sin plemenitog, sin plemenitog, sin plemenitog, Jusuf bin Jakub bin Ishak bin Ibrahim.″ Samo El-Buhari bilježi ovo predanje. Ibn-Abbas kaže: "San Allahovih Poslanika je objava". Govoreći o ovom snu, komentatori Kur'ana kažu da "jedanaest zvijezda" predstavlja njegovu braću, a bilo ih je jedanaest, bez njega, dok Sunce i Mjesec predstavljaju njegovog oca i majku. Ovo se tumačenje prenosi od lbn-Abbasa i drugih komentatora, a dato je nakon četrdeset godina, odnosno kada je podigao svoje roditelje. na Arš, tj. svoj prijesto, a braću ostavio ispred sebe.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ   ″...i oni mu se svi pokloniše, pa on reče: وَقَالَ يَا أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا   O oče moj, ovo je tumačenje mog sna nekadašnjeg. Gospodar moj ga je ispunio.′″ 100
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ  ″On reče: ′O sinko moj, ne kazuj svoga sna braći svojoj, da ti ne učine kakvu pakost, šejtan je doista čovjeku otvoreni neprijatelj.′″ /5/
Allah Uzvišeni prenosi riječi Ja'kubove njegovom sinu Jusufu, kada mu je ispričao šta je vidio u snu, koji znači pokornost braće Jusufu, iskazujući mu svoje poštovanje i zahvalnost i padajući ničice iz počasti, poštovanja i veličanja Jusufa. Ja'kub, a.s., pobojao se da taj san on ne ispriča nekom od svoje braće, pa da ga iz zavisti ne ubiju.
Zato mu kaže: "ne kazuj svoga sna braći svojoj, da ti ne učine kakvu pakost", da ti ne pripreme kakvo lukavstvo i gurnu te u njega. Stoga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: (612) "Kada neko od vas vidi nešto u snu što mu se dopada, neka o tome priča, a ako vidi nešto što prezire, nek se okrene na stranu i nek s lijeve strane tri puta otpljune i nek od Allaha zatraži da ga sačuva od zla toga sna. Neka o tome nikome ne govori i neće mu naškoditi." Odatle je uzeta naredba o skrivanju blagodati dok same ne budu vidljive, kao što se navodi u hadisu: (613) "Ispunjavajte svoje potrebe tajno, jer svako ko posjeduje neku blagodat ima svoga zavidnika."
Iz kazivanja o Jusufu i njegovom snu možemo se poučiti a njegov slučaj nam je u ibret.  Znajmo da je  imam Buharija spomenuo u svom Sahihu u poglavlju o snovima i njihovim tumačenjima šezdeset i pet hadisa, što je sigurno veliki pokazatelj kakvo mjesto u islamu zauzima tematika snova. Hadis Ebu Seida, r.a., u kojem stoji da je Allahov Poslanik kazao: “Kada neko od vas usnije san koji voli, to je san od Allaha, neka se zahvali Allahu i neka o njemu govori drugima (u rivajetu: “onome koga voli”). Ako usnije nešto drugo, neka zna da je to od šejtana, pa neka zatraži zaštitu kod Allaha i neka o njemu nikome ne govori pa mu neće naštetiti.” (Buharija)
Takođe zabilježena je vjerodostojna predaja od Allahovog poslanika, sallallahu 'alejhi we selleme, gdje kaže da od poslanstva više ništa nije ostalo do radosni nagovještaji, muštuluci. Neki rekoše: O Allahov Poslaniče, kakvi su ti muštuluci? Reče: To su lijepi snovi! Ovu predaju je zabilježio Buharija.
Primjer snova koji su u vidu muštuluka i opomene imamo u suri Jusuf, kada je on a.s. svojoj dvojici zatvorskih prijatelja protumačio njihove snove. Prvom je protumačio da će uskoro izaći iz zatvora i da će služiti vladara, i to je, svakako, muštuluk! Međutim, drugom je došlo upozorenje i bilo mu je rečeno da: „ će raspet biti, pa će mu ptice glavu kljuvati.“ (Jusuf, 41) Ovo je upozorenje na blizinu smrti, da se treba spremati za nju. Takođe, trebamo spomenuti da trebamo gajiti nadu u obistinjenje tih muštuluka ili upozorenja, a nikako da se njima potpuno predamo!
Što se tiče 'kvaliteta' snova Abdul Gani Nablusi, učenjak poznat po tumačenju snova ali i po tome što se bavio raznim islamskim disciplinama, kaže o snovima ovo:
“Snovi se dijele na lažne i istinite. Lažnih je šest grupa, a to su:
- govor duše (nefs), njene ambicije i preokupacije,
- san zvani hulm; to je san koji se sanja kad čovjek zaspe nečist; takav san se ne komentariše;
- snovi koji dolaze kao zastrašivanje i sl. od strane šejtana;
- lažni san kojeg šejtan pokazuje; takav se san i ne treba ubrajati u snove;
- snovi koji nastaju zbog poremećaja u ljudskom tijelu npr. visoke temperature i dr.
- snovi koje izazivaju bolovi, tj. koji su rezultat ljudskih bolova.
Posljednje dvije grupe su formalno slične, međutim one se veoma razlikuju. Naime, govori se o dvije različite boli.
Istiniti snovi se dijele na pet grupa:
- san koji je jasno istinit i on je dio vjerovjesništva; primjer za to nam je Poslanikov san spomenut u suri El-Feth: “Allah će obistiniti san Poslanika Svoga da ćete sigurno u Časni hram ući bezbjedni”. Takav je bio i san Ibrahimov, a.s., u kome je vidio da treba sina da žrtvuje.
- dobar san koji je radost od Uzvišenog, Allaha, kao što kaže vjerovjesnik Muhammed, a.s.: “Najbolje što od vas neko može usniti je da sanja svoga Gospodara, Njegova Vjerovjesnika ili svoje roditelje muslimane.”;
- san kojeg ti pokaže melek koji se zove Sidikun prema onome kako meleka Allah poduči iz “Majke knjige”; on pomoću mudrih primjera za svaku stvar pokazuje to znanje;
- san koji se zove mermezeh, tj. onaj san kojim se aludira; on ide preko duša (Ervah). Npr. kad čovjek vidi u snu meleka koji mu kaže: “Žena hoće da ti naspe otrova preko ruke tog i tog tvog prijatelja”; s tim mu duh tog meleka aludira da taj njegov prijatelj čini prostituciju s njegovom ženom, tako da se taj san tumači, jer je prostitucija skrivena kao otrov;
- san koga treba tumačiti potpuno suprotno; npr., ako neko sanja da uz neki instrument (muzički) svira u džamiji taj će se pokajati uzvišenom Allahu od pokvarenog i negativnog te će se tako raširiti njegov spomen, ili ako neko sanja da uči Kur’an u kupatilu (wc-u), biće poznat po pokvarenosti; jasno je da se ovdje misli na pojedine snove.

A što se pak zavidnosti zavidnika tiče, poslušajmo Ja'kubov savjet sinu:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ  ″On reče: ′O sinko moj, ne kazuj svoga sna braći svojoj, da ti ne učine kakvu pakost, šejtan je doista čovjeku otvoreni neprijatelj.′″ /5/
Učenjaci su kazali: ''Čuvajte se zavidnosti jer to je prvi grijeh kojim je nepokornost učinjena Allahu, dž.š., na nebesima i prvi grijeh kojim je nepokornost Allahu, dž.š., učinjena na zemlji''.
Znajmo da je prvi grijeh učenjen na nebesima je Iblisov grijeh kada je odbio da sedždu učini Ademu, a.s., i kad mu je pozavidio pa ga je Allah zato prokleo, a tiče prvi grijeh učinjen na zemlji je počinio Kabil kada je ubio svog brata Habila iz zavisti, jer je od Habila kurban bio primljen a od brata mu odbijen.
Ebu Lejs Semerkandi je kazao: ''Nijedno zlo nije štetnije od zavidnosti, jer zavidnik biva kažnjen s pet stvari prije nego zadesi neugodnost onog kome zavidi: neprekidna tuga, musibet-nesreća radi koje neće biti nagrađen, kritika i prigovor bez pohvale, srdžba Gospodara njegova, pred njim su zatvorena vrata uspjeha.
U hadisu od Ebu-Hurejre bilježi se da je Resul, sallallahu 'alejhi ve sellem, kazao: ''Tri su stvari od kojih se niko spasio nije: zavist, sumnjanje i praznovjerstvo, a ja ću vam kazati kako da izađete iz toga. Kada pozavidiš nemoj mrziti, kada posumnjaš nemoj to ostvarivati, a kada te zadesi praznovjerje (zbog nekog znaka koji vidiš) ti produži ne osvrći se na njega''. (Taberani, Ibn-Ebi-Dunja)
Znači, ako pozavidiš nemoj to pokazivati izražavajući mržnju, niti po lošem spominjati tu osobu jer nas Allah neće kazniti sve dok, ono što je u prsima, ne potvrdimo jezikom ili rukom. A ako posumnjaš i loše pomisliš nemoj to ostvarivati, a ako vidiš loš predznak produži i ne osvrći se na to.
Upitali su Hasana El-Basrija zavidi li vj

ernik, pa je kazao: ''Zar si zaboravio braću Jusufovu, ali znaj dok to kriješ u prsima neće ti naškoditi sve dok za tim ne pružiš svoju ruku ili jezik.''

Radi toga svako onaj ko nađe u svojoj duši zavist prema braći i sestrama treba prvo da se boji Allaha Koji je zavidnost zabranio i da osaburi i duši svojoj zabrani takve misli, zatim da prezire to što mu se nalazi u prsima i da nikako ne ispoljava tu zavist kako ne bi drugima zulum učinio.

Dova    
     »Molimo Te Uzvišeni Allahu da nas uputiš na pravi put i da nas na njemu održiš sve dok ne odemo sa dunjaluka. Molimo Te Dragi Allahu, da ne dozvoliš našim srcima da skrenu nakon što Si nas uputio. Molimo Te Gospodaru naš, zaštiti nas od loših vođa, od dušmanskih riječi i djela, od pokvarenosti u riječima postupcima i razmišljanju.
      Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Osvijesti nas, otrijezni nas, pa da shvatimo da bez jake i stabilne islamske zajednice, nema ni naše stabilnosti, i naše snage.  
       Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima. Naša posljednja dova je:  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.«
Literatura:  Prijevod Kur'ana od Besim Korkuta, Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari

Ni komentarjev:

Objavite komentar