Priredio: Nijaz SALKIĆ
Mubarek dani i noći predstavljaju odabrane
vremenske periode koji, prema islamskom učenju, imaju značajniju vrijednost od
drugih vremena. Za neke dane i noći i njihove izuzetne vrijednosti postoji
izravna potvrda u Kur'anu i vjerodostojnim Poslanikovim a.s. hadisima. Ti dani
i noći su usko vezani za značajne događaje u povijesti islama i odraz su velike
Božije milosti ljudima. Vrata Božije milosti su uvijek otvorena, a posebno u
tim danima i noćima. U većini mubarek dana i noći preporučuje se dobrovoljni ibadet
(namazi, post, dove, zikr, učenje Kur'ana). Allahov poslanik Muhammed, a.s., u
jednom je rekao: "Najbolji dan, u kome se sunce rodilo, jeste petak. Tog
dana je stvoren Adem, tog dana je uveden u Džennet i toga dana je izašao iz
njega." Pored noći uoči petka, u vjerodostojnim hadisima pominje se
kao posebno vrijedna i noć uoči ponedjeljka.
Važni datumi u 2013. godini
- Mevlud - rođenje Muhammeda, a.s.- 24. januar 2013 /12. Rebiu-l-evvel 1434.h.g.
- Dan džamija - 07. maj 2013. g. /27. džumade-l-uhra 1434. h. g. Dovište Dobre vode kod Foče
- Mevlud u Blagaju na Buni - 11. maj 2013. g . /01. redžeb 1434. h. g.
- Lejletu-l-Regaib - 16. maj 2013.g. /06.redžeb 1434.h.g.
- Dovište Ključ - 26. maja 2013. g . /16. redžeb 1434. h. g.
- Dan brige za slijepe IZ-ce / 02. juni 2013. god. 23. redžeb 1434.h.g.
- Lejletu-l-Mi'radž - 05. juni 2013. g . /26. redžeb 1434. h. g.
- Lejletu-l-Berat-23.juni 2013.g./14.ša'ban 1434.h.g.
- Ajvatovica -30. juna 2011. g . /21. ša'ban 1434. h. g.
- Fatihska Džuma u Kamengradu - 05. jula 2013. g . /26. ša'ban 1434. h. g.
- Ramazan 1432 - 09. juli 2013. g. /01. ramazan 1434.h.g.
- 18. GODIŠNJICA GENOCIDA U SREBRENICI -11. jula 2013. g . /03. ramazan 1434. h. g.
- Noć Bedra -24. juli 2013. g . /16. ramazan 1432. h. g.
- Dan povratničkih džemata - 25. juli 2013. g . /17. ramazan 1434. h. g.
- Dovište Karići, prvi dan – 27. juli 2013. g . /19. ramazan 1434. h. g.
- Dovište Karići, drugi dan – 28. juli 2013. g . /20. ramazan1434. h. g. ulazak u I'tikaf iza ikindije
- Džamija Igman-mevlud i tevhid šehidima BiH- 02. avgust 2013. g ./ 25. ramazan 1434.h g.
- Lejletu-l-kadr - 03. avgust 2013. g . /26. ramazan 1434. h. g.
- Dovište Lastavica - 04. avgust 2013. g . /27. ramazan 1434. h. g.
- Ramazanski bajram 1. dan - 08. avgust 2013. g . /01. ševval 1434. h. g.
- Ramazanski bajram 2. dan - 09. avgust 2013. g . /02. ševval 1434. h. g. Dan šehida
- Ramazanski bajram 3. dan -10. avgust 2013. g . /03. ševval 1434. h. g.
- 20. avgust 2013. g . /13. ševval 1434. h. g. Šehidska dova Solun
- Dovište Kladanj – 25. avgust 2013. g . /18. ševval 1434. h. g.
- Dovište Kraljeva Sutjeska – 30. avgust 2013.g. / 23. ševval 1434.h.g.
- Udruženje Ilmije - 28. septembar 2013. g. /22. zu-l-ka'de 1434. h. g.
- Jevmi-Arefe -14. oktobar 2013. g . /09. zu-l-hidždže 1434. h. g.
- Kurban Bajram 1. dan - 15. oktobar 2013. g . /10. zu-l-hidždže 1434. h. g.
- Kurban Bajram 2. dan - 16. oktobar 2013. g . /11. zu-l-hidždže 1434. h. g.
- Kurban Bajram 3. dan - 17. oktobar 2013. g . /12. zu-l-hidždže 1434. h. g.
- Kurban Bajram 4. dan - 18. oktobar 2013. g . /13. zu-l-hidždže 1434. h. g.
- Počinje zimsko računanje vremena - 27. oktobra 2013. g.
- Nova godina hidžretska - 04. novembar 2013. g. (iza akšama) / 01. muharrem 1435. h.
- Jevmi ašure -13. novembar 2013. g . /10. muharrem 1435. h. g.
Napomena:
Nova hidžretska godina nastupa 03. novembra iza akšam namaza a sutrašnji
dan 04. novembar je prvi muharrem 1435.
g. po h.
POJAŠNJENJA NAŠIH BLAGDANA I VAŽNIH
DANA I NOĆI
JEVMUL AŠURE
Ovaj mubarek dan je značajan zbog događaja koji su
presudno utjecali na tok ljudske povijesti. Muhammed, a.s., postio je ovoga
dana i preporučio i drugim muslimanima da to čine. Post na ovaj dan vezan je i
za tradicije sljedbenika drugih vjeroispovijesti. Ovaj mubarek dan je značajan
zbog događaja koji su presudno utjecali na tok ljudske povijesti. Muhammed,
a.s., postio je ovoga dana i preporučio i drugim muslimanima da to čine. Post
na ovaj dan vezan je i za tradicije sljedbenika drugih vjeroispovijesti.Između
značajnih događaja izdvajamo: 1. Musa, a.s., s Izraelićanima prešao preko
Crvenog mora,2. Nuh, a.s., sa svojim sljedbenicima se iskrcao iz lađe na brdu
Džudijj nakon potopa, 3. Junusa, a.s., izbacio kit iz svojih čeljusti na obalu
mora,4. Allah, dž. š., oprostio Ademu, a.s., prekršaj u Džennetu,5. Trgovačka
karavana, koja je putovala prema Egiptu, izvadila je Jusufa, a.s., iz bunara u
kojeg su ga bacila njegova braća,6. Rođen je Isa, a.s., a na isti dan i
uklonjen sa ovoga svijeta,7. Rođen je Ibrahim, a.s.,8. Jakubu, a.s., vraćen vid
(izgubljen od plača za sinom Jusufom),9. Ejjubu, a.s., vraćeno zdravlje poslije
bolesti od koje mu se raspadalo tijelo,10. Sulejman, a.s., preuzeo vladarsku
upravu nad Izraelićanima. Tradicija naših muslimana je post na Dan Ašure i
pripremanje posebnog jela koje se zove ašura, a priprema se od raznih žitarica,
plodova i začina koji se koriste u svakodnevnoj ishrani.
MEVLUD – ROĐENJE MUHAMMEDA, A.S.
Muhammed, a.s., posljednji je Božiji poslanik. Rođen
je 12. rebiul-evvela 571. godine, u gradu Mekki. Sin je Abdullaha i Amine, iz
arapskoga plemena Kurejš. Sigurno je da Muhammed, a.s., pored poslaničke uloge,
zauzima najznačajnije mjesto među svim ljudskim veličinama o kojima postoji
povijesno svjedočanstvo. On je najbolji primjer svih ljudskih vrlina, uzor
čovjeka, roditelja, prijatelja, državnika, vojskovođe … O njemu se Kur'an
izravno izjasnio: Slijedom kur'anskih uputa i hadisa saznaju se i obaveze muslimana
prema Poslaniku i nakon njegovog preseljenja na Ahiret. U prvome redu,
muslimani su dužni slijediti njegovu vjerničku praksu, s poštovanjem izgovarati
njegovo ime, dodajući alejhis-selam, a donijeti salavat na njega kada se
spomene njegovo ime: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ
يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا "Zaista Allah i
Njegovi meleki donose salavat na Vjerovjesnika! O vjernici, donosite i vi
salavat (na njega) i šaljite mu selam!" (El-Ahzab, 56).
LEJLETU-L-REGAIB
Lejletur-regaib je poznata i kao "noć
začeća" i "noć želja". U Kur'anu i vjerodostojnim hadisima nema
potvrde njezine izrazite vrijednosti. Obilježava se kao noć u kojoj je
nagoviješten dolazak posljednjeg Božijeg poslanika Muhammeda, a.s.
LEJLETU-L-MI'RADŽ
"Lejletul-Mi'radž je noć o kojoj govore i Kur'an
i Hadis, a pod ovom odrednicom podrazumijevaju se i Isra (ponoćno putovanje od
Mekke do Kudsa u Jerusalemu) i Mi'radž (uzdignuće Božijeg poslanika do
Sidretul-muntehaa), koji su se dogodili u istoj noći. Prema povijesnim
izvorima, ovaj događaj se zbio u jednom od najtežih perioda Muhammedovog, a.s.,
poslanstva, neposredno nakon senetul-huzna (godine tuge) u kojoj je Poslanik
izgubio dva najveća oslonca, pomagača i zaštitnika među ljudima, h. Hatidžu i
Ebu Taliba. Poslije toga gubitka, Poslanik je išao u Taif da tamošnje
stanovnike pozove u islam, ali umjesto pristanka protjerali su ga kamenicama i
pogrdama. U tim trenucima Poslanik je tražio zaštitu od Najvećeg Zaštitnika i
Allah, dž.š., ga je obradovao Israom i Mi'radžom. Cijeli ovaj događaj je
precizno izložen i do u detalje objašnjen brojnim hadisima i povijesnim
djelima.
U Kur'anu je o Israu zabilježeno: سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ "Neka je slavljen Onaj Koji je proveo Svoga roba od Mesdžidul-Harama (Kabe) do Mesdžidul-Aksa (Kuds) čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu znamenje Naše pokazali. Zaista On sve čuje i sve vidi." (El-Isra,1)
U Kur'anu je o Israu zabilježeno: سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ "Neka je slavljen Onaj Koji je proveo Svoga roba od Mesdžidul-Harama (Kabe) do Mesdžidul-Aksa (Kuds) čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu znamenje Naše pokazali. Zaista On sve čuje i sve vidi." (El-Isra,1)
Na Miradžu je Poslanik uzdignut na najviše nebo i
boravio je u blizini Uzvišenog Gospodara, prekoračivši granicu koju nije
dopušteno prekoračiti ni samim melekima. Tu je vidio znamenja koje ljudsko oko
nije vidjelo, niti će vidjeti do Sudnjeg dana. Na Mi'radžu je Poslaniku
objavljen propis o namazu koji je, prema njegovim riječima, "Mi'radž
(duhovno uzdignuće) muslimana", a objavljena su mu i tri posljednja ajeta
sure El-Bekare. Nije precizno zabilježeno kada je bila noć Israa i
Mi'radža. Sigurno je da je bila prije Hidžre, bez daljnjeg preciziranja, ali je
pretpostavka da je to 26. noći mjeseca redžeba.
LEJLETU-L-BERAT
Prema nekim predajama, u noći Berat objavljen je ajet
o promjeni kible: "I okreni lice svoje prema Časnom hramu ( Ka'ba )
..." Do tada su se muslimani u namazu okretali prema Kudsu (Jerusalem), a
od tada se okreću prema Ka'bi (Mekka). U ovoj noći se izvrši raspored događanja
u narednoj godini, a u Lejletul-kadru melekima bude naređeno da to izvrše. Noć
Lejletul-berat ima više imena: noć polovine ša'bana, noć oprosta, noć
oslobođenja, noć izlaganja djela, noć rasporeda i odluke. Božiji Poslanik je
rekao: "Kada nastupi 15. noć ša'bana, provedite je u nafili (namazu), a
dan koji slijedi u postu." (Ibn Madždže)
POČETAK RAMAZANSKOG POSTA
Prvi dan mjeseca ramazana, najodabranijeg mjeseca u
hidžretskoj godini, izdvojen je kao početak posta, koji traje tokom cijelog
ovog mjeseca, od zore do zalaska sunca. Svi dani ramazana imaju posebnu
vrijednost. Brojni su kur'anski ajeti i Poslanikovi hadisi koji govore o
značaju i vrijednosti ramazana, ibadeta u njegovim noćima i posta u njegovim
danima. U Kur'anu su prezentirani osnovni propisi o postu, a u Hadisu dodatno
pojašnjeni.
Uz post se neodvojivo vezuje i teravih-namaz koji se klanja nakon jacije-namaza. Ovaj namaz se klanja u džematu, a sastoji se od 20 rekata. Utemeljen je na hadisu u kojem Poslanik, a.s., kaže: "Ko klanja uz ramazan (teravih-namaz), vjerujući i nadajući se (nagradi), bit će mu oprošteni (mali) grijesi koje je počinio." (Mutefekun alejhi)
Uz post se neodvojivo vezuje i teravih-namaz koji se klanja nakon jacije-namaza. Ovaj namaz se klanja u džematu, a sastoji se od 20 rekata. Utemeljen je na hadisu u kojem Poslanik, a.s., kaže: "Ko klanja uz ramazan (teravih-namaz), vjerujući i nadajući se (nagradi), bit će mu oprošteni (mali) grijesi koje je počinio." (Mutefekun alejhi)
DAN POBJEDE NA BEDRU – DAN DIJASPORE
Ovoga dana se 2. godine po Hidžri (624) na uzvišenju
Bedr zbio prvi oružani sukob između muslimana i mekkanskih mušrika. U ovoj
bici, protiv hiljade mušričkih, trista četrnaest muslimanskih boraca je
izvojevalo pobjedu, uz Božiju pomoć. Odlike dana pobjede na Bedru i noći koja
mu je prethodila sadržane su u Božijoj pomoći muslimanskim borcima vojskom
meleka. U noći uoči bitke, Božiji Poslanik je Uzvišenom Allahu uputio dovu i
ona je uslišana na dan bitke. Historiografi su zabilježili precizne
podatke o ovom sukobu.
LEJLETU-L-KADR
Lejletul-kadr je noć utemeljena na Kur'anu i Hadisu.
Najznačajnija je u godini stoga što je u njoj počela objava Kur'ana. Nije
precizno naznačeno kada ona nastupa, ali se na osnovu Kur'ana i Hadisa
pretpostavlja da je to 27. noći ramazana, a Bog najbolje zna.
Lejletul-kadr je noć određenja, noć sudbine. U njoj se određuje sudbina za narednu
godinu i zapisuje se u Levhi-mahfuz. Njena vrijednost je "veća od hiljadu
mjeseci u kojima nema takve noći". To približno iznosi 83 godine, što je
veći vremenski period od prosječnog ljudskog vijeka. Preporučeno ju je provesti
u ibadetu. O njoj govori istoimena kur'anska sura (poglavlje): "Mi smo ga
(Kur'an) počeli objavljivati u noći Kadr. A šta ti misliš šta je noć Kadr? Noć
Kadr je bolja od hiljadu mjeseci, meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga,
spuštaju se u njoj zbog odluke svake. Sigurnost je u njoj sve dok zora ne
svane. (El-Kadr)
RAMAZANSKI BAJRAM
Ovaj bajram nastupa prvog dana po završetku
ramazanskog posta i traje tri dana. U danima Ramazanskog bajrama muslimani
dostojanstveno i sa radošću obilježavaju završetak posta i ispunjenje Allahove naredbe.
U ovim danima muslimanima nije dozvoljeno postiti: "Dani tešrika su dani u
kojima se jede i pije." (Muslim) Izbjegavaju se raditi i drugi poslovi,
izuzev onih čije se izvršenje ne može odložiti, za što ne postoji potvrda u
vjerodostojnim izvorima. Osnova za utvrđivanje posebnosti bajramskih dana
je Poslanikov hadis, kojeg prenosi Enes: "Kada se Muhammed preselio iz
Mekke u Medinu, stanovnici Medine su imali svoja dva praznika, u kojima su se
zabavljali i veselili. Muhammed, a.s., im je tada rekao: 'Allah vam je ova dva
praznika zamijenio sa dva bolja, Ramazanskim i Kurban-bajramom." (Nesai i
Ibn Hibban) Bošnjaci drugi dan Ramazanskog bajrama obilježavaju kao Dan
šehida, u spomen na sve hrabre i časne bosanske sinove koji su svojim životima
štitili vjeru, čast, slobodu i dostojanstvo.
JEVMUL-AREFE
Dan Arefata se najčešće vezuje za obrede hadždža.
Stajanje na Arefatu 9. dana mjeseca zul-hidždže je čin utvrđen Kur'anom i
hadisom i spada u osnovne obrede hadždža. Vrijednost ovoga dana poznata
je iz Poslanikovih riječi: "Nema dana u kojem Allah oslobodi više robova
od vatre kao što je to dan Arefata." (Muslim)
KURBAN BAJRAM
Kurban-bajram su dani u kojima muslimani kolju
kurbane. Ovim činom potvrđuju vlastitu spremnost na žrtvu u ime Uzvišenog
Allaha. Prvi dan Kurban-bajrama počinje zajedničkim obavljanjem
bajram-namaza: "Prvo što ćemo uraditi u ovom danu je da klanjamo
bajram-namaz, a zatim ćemo se vratiti kućama i poklati kurbane. Ko tako uradi,
postupio je po mome sunnetu."(Buhari) Propis o klanju kurbana ima
utemeljenje u Kur'anu: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ "Mi smo ti, uistinu, mnogo
dobro dali, فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ zato se
Gospodaru svome moli i kurban kolji, إِنَّ شَانِئَكَ
هُوَ الْأَبْتَرُ onaj koji tebe mrzi sigurno će
bez pomena ostati." ( El-Kevser,
1-3 ) Poslanik je
u hadisu precizirao da "najbolji posao koji čovjek može za vrijeme
Kurban-bajrama uraditi, a to je ujedno tada i najdraži posao Allahu, jeste
puštanje krvi svome kurbanu. Kurbansko meso se dijeli na tri jednaka dijela, od
kojih se jedna trećina dijeli siromašnima, druga rodbini i prijateljima, a
treća zadržava za vlastite potrebe.
NOVA HIDŽRETSKA GODINA
Hidžra je preseljenje Poslanika i prvih muslimana iz
Mekke u Medinu i polazna je tačka računanja vremena muslimanskog kalendara.
Prema proračunu, Hidžra se dogodila 20. septembra 622. godine. Utvrđivanje ovog
događaja kao početka računanja vremena datira od halife Omera, a odluka je
donijeta 17. godine nakon Hidžre. Mjesec muharrem je određen kao prvi mjesec u
godini, zato što se ponovo počinjalo s radom nakon povratka sa hadždža. Era je,
tako, započela ne sa danom Hidžre, nego sa prvim danom mjeseca muharrema godine
Hidžre. Taj prvi dan je bio petak, 16. temuz (juli) 933. godine seleukidske ere
i 622. godine julijanskog (gregorijanskog) kalendara.
Ni komentarjev:
Objavite komentar