11. jul. 2013

CVIJETOVI RAMAZANA




Nijaz SALKIĆ



Osvanula je srijeda, jedanaesti julski dan, do danas jako vruć a današnji je osvanuo oblačan i kišovit. O ramazanu se oduvijek mudro kazivalo a dandanile se još uveliko o njemu zbori među svijetom. Čini se da se i ptičiji avaz jače i ljepše pred ramazan osjeća i čuje. Može se primijetiti da su i biljke dobile posebnu farbicu, kao da i taj ogromni svijet nekoga dočekuje. Bezbeli da biljke imaju cvjetove kojima (is)kazuju svoje  bivanje, svoje danas i sutra, a ako hoćemo pravo govoriti, cvijet je njihova čehra. Dakle, sve na ovom svijetu ima svoju bit i svoj znak pa tako i blagoslovljeni mjesec. Ramazan treba (do)živjeti i u ramazan se uživjeti, pa samo tako dokučiti i pomirisati ramazansko cvijeće.

 

TREĆI CVIJETAK – NAMAZI U RAMAZANU

 


Ovaj cvijetak ću započeti riječima Allahovog poslanika a. s., u hadisu koji prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu veli da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Pet dnevnih namaza, džuma do džume i ramazan do ramazana brišu grijehe počinjene između toga, pod uvjetom da se ne čine veliki grijesi." (Muslim) Od Muaza b. Džebela r.a. se prenosi da je rekao Poslaniku a.s.: Kaži mi nešto o djelu koje će me uvesti u Džennet? Poslanik s.a.w.s. reče: Izvrsno! Pitao si o nečemu vrlo važnom, a ono će biti lahko onome kome ga Allah dž.š. olakša. Obavljaj propisane namaze, daj propisani dio zekata, i nemoj obožavati nekog mimo Allaha dž.š.. Hasen.

   Danas u dobar čas, ispostismo i treći dan posta. I ovaj ramazan raskriva opravdanja i poštapalice ljudi, kao možda bih postio da nije ove vrućine, možda bih išao na teraviju da nije tako kasno... Danas smo gledali još jednu dženazu i tužni ispraćaj nađenih kostiju, bigajrihak ubijenih ljudi iz Srebernice i okoline. Ko hoće da uradi opći hajr ili nešto za sebe, ne smeta mu ni vrućina, ni kiša, ni post, niti ikakav izgovor. Naravno, i dalje govorimo o ramazanskim cmiruhnim vjetovima. Namaz u ramazanu je poseban doživljaj i mi'radž muslimana, a meni se čini da ramazanski namazi joštene mirišu serdžadama, džamijskim tepisima, na munari kandiljima, tijesnim do džamije sokacima, na ikindiji mukabelama, sitnim koracima i na sabahu tihim uzdasima i kašljucanjem staraca...
     Poseban miris ima Sabah namaz. Sjećam se svojih dječinjih sabaha i ljetnjih kratkih noći. Činilo mi se k'o da sam tek legao a otac bi skidao prekrivač sa mene, vičući ,okasnićemo u džamiju'. Jutarnji zrak i vjetrića lahor je nešto posebno. Ja kao dijete nisam taj čudni osjećaj znao objasniti, osim da bih još spavao mnogo  kasnije razumjeh i osjetih ljepote sabahskog vremena. Mnogo štošta vremenom čovjek nauči i dokuči, baš kao i doživljaj  prvog sahata nakon sabaha i sahata nakon izlaska sunca. Volio bih da i same isprobate to vrijeme! Rekao je imam Nevevi u svojoj knjizi El-Ezkar: “Znaj da je najvrijedniji period za zikr nakon klanjanja sabah namaza.” I imam Tirmizi bilježii od Enesa da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, kazao: “Ko klanja sabah-namaz u džematu, potom sjedi u džamiji do izlaska sunca, zikreći – spominjući Allaha, potom klanja dva rekata – to je ravno potpunoj nagradi hadždža i umre.” Vrijeme sehura je vrijeme prije početka sabah namaza, a Allah Uzvišeni hvaleći one koji u to doba čine ibadet kaže: “A u praskozorje oprost od grijeha mole.”

   Podne namaz je središnji vakat u 5 dnevnih namaza. U ramazanu se poslije klanjanja podne ponegdje i mukabela uči, negdje se održavaju zikr halke, a ponegdje dersovi i predavanja za žene. U moje mladalačko vrijeme je podne namaz bio prilično posjećen jer je označavao polovicu dana pa su ljudi poslije otklanjane podne nabavljali namirnice i dovršavali poslove a belćim je i takav vakat bio.

    Ramazanska ikindija je u većini džamija predviđena za mukabelu. Koji džematlija nije imao adet dolaziti na ovaj vakat barem adetile bi to činio u ramazanu samo radi mukabele. Oni koji nešto znaju svjesni su da se skupine meleke smjenjuju u sabahskom i ikindijskom vremenu, pa baš zato imanski ašici žele da ih meleki zateknu na namazu i upišu u svijet namaščija.

   Akšam u ramazanu džematile se obavlja tamo gdje je priređen iftar ili pak u džamijama. U vrijeme iftara se ezanom a zemanile i pucnjem iz topa najavljivao bi se iftar. Akšam namaz u ramazanu obavljaju svi koji se zateknu na iftaru. Obično se vodom ili hurmama omrsi a potom klanja namaz i sjeda za sofru. Postoji pred akšam jedno vrijeme poznato kao ,zadnji sahat' pred zalazak sunca, to je jedan od najboljih perioda kada postač treba da dovi, jer Poslanik, s. a. v. s., veli: “Trojici se dova prima: postaču, onome kome je nepravda učinjena i putniku.” (Tirmizi)

  Jacija je pored sabaha poznata kao najteži namaz za munafike-dvoličnjake, licemjere, ,golubove prevrtanere'. Ramazanska jacija je bogata jacija, jer na taj namaz (zbog teravije) dolaze mnogi koji inače van ramazana ne ,preferiraju' ovaj namaz. Pred jaciju se održavaju predavanja, iznose tekuća pitanja džemata, pa se jacija koristi da se džematlije bolje upoznaju i zbliže.  Poslanik, s.a.v.s, je rekao: "Ko obavi Jaciju u džematu, kao da je pola noći proveo na kijamu, a ko obavi Sabah - namaz u džematu, kao da je čitavu noć proveo na kijamu." (Muslim)

    Kada se ,isklanja' jacija i teravija, pa po povratku u svoje domove malo odmorimo i otehirimo, nastupa vrijeme za nafilu namaz. Allah dž.š. kaže: I probdij dio noći u namazu - to je samo tvoja dužnost, Gospodar tvoj će ti na onome svijetu hvale dostojno mjesto darovati. (el-Isra: 79) Ovim ajetom Allah dž.š. - Poslaniku s.a.v.s. - stavlja u obavezu noćni namaz, nakon pet dnevnih farz-namaza, kao što nam to navodi imam Muslim u svome Sahihu, od Ebu Hurejre r.a. da je Allahov Poslanik s.a.v.s. upitan o tome, koji je namaz najvredniji mimo farzova, pa je odgovorio: Noćni namaz! Zbog toga je Uzvišeni naredio svome Poslaniku s.a.v.s., pored farzova, i noćni-namaz (kijamul-lejl), koji se još zove i "salatul-tehedždždžud", znači namaz u kasnim noćnim satima. 


Upamet!


Hej mubarek ramazan!

Ni komentarjev:

Objavite komentar