Nijaz SALKIĆ
Osvanula je srijeda, jedanaesti
julski dan, do danas jako vruć a današnji je osvanuo oblačan i kišovit. O ramazanu se
oduvijek mudro kazivalo a dandanile se još uveliko o njemu zbori među svijetom.
Čini se da se i ptičiji avaz jače i ljepše pred ramazan osjeća i čuje. Može se
primijetiti da su i biljke dobile posebnu farbicu, kao da i taj ogromni svijet
nekoga dočekuje. Bezbeli da biljke imaju cvjetove kojima (is)kazuju svoje bivanje, svoje danas i sutra, a ako hoćemo
pravo govoriti, cvijet je njihova čehra. Dakle, sve na ovom svijetu ima svoju bit
i svoj znak pa tako i blagoslovljeni mjesec. Ramazan treba (do)živjeti i u
ramazan se uživjeti, pa samo tako dokučiti i pomirisati ramazansko cvijeće.
TREĆI CVIJETAK – NAMAZI U RAMAZANU
Ovaj cvijetak ću započeti
riječima Allahovog poslanika a. s., u hadisu koji prenosi Ebu Hurejre,
radijallahu anhu veli da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
„Pet dnevnih namaza, džuma do džume i ramazan do ramazana brišu grijehe
počinjene između toga, pod uvjetom da se ne čine veliki grijesi." (Muslim)
Od Muaza b. Džebela r.a. se prenosi da je rekao Poslaniku a.s.: Kaži mi nešto o
djelu koje će me uvesti u Džennet? Poslanik s.a.w.s. reče: Izvrsno! Pitao si o
nečemu vrlo važnom, a ono će biti lahko onome kome ga Allah dž.š. olakša. Obavljaj propisane namaze, daj
propisani dio zekata, i nemoj obožavati nekog mimo Allaha dž.š.. Hasen.
Danas u dobar čas, ispostismo i
treći dan posta. I ovaj ramazan raskriva opravdanja i poštapalice ljudi, kao
možda bih postio da nije ove vrućine, možda bih išao na teraviju da nije tako
kasno... Danas smo gledali još jednu dženazu i tužni ispraćaj nađenih kostiju,
bigajrihak ubijenih ljudi iz Srebernice i okoline. Ko hoće da uradi opći hajr
ili nešto za sebe, ne smeta mu ni vrućina, ni kiša, ni post, niti ikakav
izgovor. Naravno, i dalje govorimo o ramazanskim cmiruhnim vjetovima. Namaz u
ramazanu je poseban doživljaj i mi'radž muslimana, a meni se čini da ramazanski
namazi joštene mirišu serdžadama, džamijskim tepisima, na munari kandiljima, tijesnim
do džamije sokacima, na ikindiji mukabelama, sitnim koracima i na sabahu tihim
uzdasima i kašljucanjem staraca...
Poseban miris ima Sabah namaz. Sjećam se
svojih dječinjih sabaha i ljetnjih kratkih noći. Činilo mi se k'o da sam tek
legao a otac bi skidao prekrivač sa mene, vičući ,okasnićemo u džamiju'.
Jutarnji zrak i vjetrića lahor je nešto posebno. Ja kao dijete nisam taj čudni osjećaj
znao objasniti, osim da bih još spavao mnogo
kasnije razumjeh i osjetih ljepote sabahskog vremena. Mnogo štošta vremenom
čovjek nauči i dokuči, baš kao i doživljaj prvog sahata nakon sabaha i sahata
nakon izlaska sunca. Volio bih da i same isprobate to vrijeme! Rekao je imam
Nevevi u svojoj knjizi El-Ezkar: “Znaj da je najvrijedniji period za zikr nakon
klanjanja sabah namaza.” I imam Tirmizi bilježii od Enesa da je Poslanik,
sallallahu alejhi ve selleme, kazao: “Ko klanja sabah-namaz u džematu, potom sjedi
u džamiji do izlaska sunca, zikreći – spominjući Allaha, potom klanja dva
rekata – to je ravno potpunoj nagradi hadždža i umre.” Vrijeme sehura je
vrijeme prije početka sabah namaza, a Allah Uzvišeni hvaleći one koji u to doba
čine ibadet kaže: “A u praskozorje oprost od grijeha mole.”
Podne
namaz je središnji vakat u 5 dnevnih namaza. U ramazanu se poslije
klanjanja podne ponegdje i mukabela uči, negdje se održavaju zikr halke, a ponegdje
dersovi i predavanja za žene. U moje mladalačko vrijeme je podne namaz bio prilično
posjećen jer je označavao polovicu dana pa su ljudi poslije otklanjane podne
nabavljali namirnice i dovršavali poslove a belćim je i takav vakat bio.
Ramazanska ikindija je u većini džamija predviđena za mukabelu. Koji
džematlija nije imao adet dolaziti na ovaj vakat barem adetile bi to činio u
ramazanu samo radi mukabele. Oni koji nešto znaju svjesni su da se skupine
meleke smjenjuju u sabahskom i ikindijskom vremenu, pa baš zato imanski ašici
žele da ih meleki zateknu na namazu i upišu u svijet namaščija.
Akšam u ramazanu
džematile se obavlja tamo gdje je priređen iftar ili pak u džamijama. U vrijeme
iftara se ezanom a zemanile i pucnjem iz topa najavljivao bi se iftar. Akšam namaz
u ramazanu obavljaju svi koji se zateknu na iftaru. Obično se vodom ili hurmama
omrsi a potom klanja namaz i sjeda za sofru. Postoji pred akšam jedno vrijeme
poznato kao ,zadnji sahat' pred zalazak sunca, to je jedan od najboljih perioda
kada postač treba da dovi, jer Poslanik, s. a. v. s., veli: “Trojici se dova
prima: postaču, onome kome je nepravda učinjena i putniku.” (Tirmizi)
Jacija je pored
sabaha poznata kao najteži namaz za munafike-dvoličnjake, licemjere, ,golubove
prevrtanere'. Ramazanska jacija je bogata jacija, jer na taj namaz (zbog
teravije) dolaze mnogi koji inače van ramazana ne ,preferiraju' ovaj namaz.
Pred jaciju se održavaju predavanja, iznose tekuća pitanja džemata, pa se
jacija koristi da se džematlije bolje upoznaju i zbliže. Poslanik, s.a.v.s, je rekao: "Ko obavi
Jaciju u džematu, kao da je pola noći proveo na kijamu, a ko obavi Sabah - namaz
u džematu, kao da je čitavu noć proveo na kijamu." (Muslim)
Kada se ,isklanja' jacija i teravija,
pa po povratku u svoje domove malo odmorimo i otehirimo, nastupa vrijeme za
nafilu namaz. Allah dž.š. kaže: I probdij dio noći u namazu - to je samo tvoja
dužnost, Gospodar tvoj će ti na onome svijetu hvale dostojno mjesto darovati.
(el-Isra: 79) Ovim ajetom Allah dž.š. - Poslaniku s.a.v.s. - stavlja u obavezu
noćni namaz, nakon pet dnevnih farz-namaza, kao što nam to navodi imam Muslim u
svome Sahihu, od Ebu Hurejre r.a. da je Allahov Poslanik s.a.v.s. upitan o
tome, koji je namaz najvredniji mimo farzova, pa je odgovorio: Noćni namaz!
Zbog toga je Uzvišeni naredio svome Poslaniku s.a.v.s., pored farzova, i
noćni-namaz (kijamul-lejl), koji se još zove i "salatul-tehedždždžud",
znači namaz u kasnim noćnim satima.
Upamet!
Hej mubarek ramazan!
Ni komentarjev:
Objavite komentar