الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ
لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ
سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ
فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ
أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا
وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ
الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه.
وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا
منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة
والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ...:
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ' وَذَكَرَ اسْمَ
رَبِّهِ فَصَلَّىٰ
صدق الله العظيم
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog,
Samilosnog!
Neka je hvala Allahu Milostivom koji nas
je počastio Kur'anom čije objavljivanje je započelo u mjesecu ramazanu za kojeg
je On rekao: „Mjesec ramazan, sišao je u njemu Kur'an. Salavat i selam šaljemo
onome koji je rekao da je post štit od svake nedaće i belaja.
Dragi
brate i poštovana sestro, danas je petak 11. ramazan 1434. ili 19. juli 2013.
godine. U 9 suri Et - Tevbe
/ Pokajanje, u 103. ajetu Allah, dž. š., kaže:
خُذْ
مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ
عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ
عَلِيمٌ.
"Uzmi od dobara njihovih zekat, da ih njime očistiš
i blagoslovljenim ih učiniš, i pomoli se za njih, molitva tvoja će ih sigurno
smiriti. - a Allah sve čuje i sve zna." (Et-Tevbe, 103.)
Znajmo da je post u ramazanu najviši nivo pobožnosti, baš
kao što je zekat gornja moralna stepenica. Nema napretka pojedinca i sreće u zajednici bez pobožnih pojedinaca i dosljednosti
zajednice u sprovođenju davanja zekata. Mi smo ummet koji
se povezuje malterom: šehadeta, namaza posta, zekata, hadža, sadekatu'l-fitra,
džema’ata i kurbana. U ramazanu govorimo o sadakatu-l-fitr
koji je propisan 2. god. po Hidžri, iste godine kada je propisan i ramazanski
post. Ovaj propis je namijenjen za postače koji u toku ramazana naprave manje
prekršaje posteći, a odnoose se na bespotreban i bestidan govor. Svakako da je
obaveza postača tokom posta da sačuva jezik i ostale organe. Ipak je teško postaču
ukoljenčit jezik, zastrijeti svoje oči da ne gledaju haram i začepiti uši da ne
slušaju pokuđeno. Sadekatu-l- fitr je program za čišćenje virusa koji se tokom
ramazana natalože u naš post. Abdullah Ibni Abas r.a., kaže: "Allahov
Poslanik s.a.v.s., je u obavezu stavio izdvajanje sadekatul-fitra, kako bi nam
očistio post od ružnih riječi i postupaka, i kako bi se siromasi mogli
nahraniti.
Svi koji u duhu Kur’ana imaju pravo primiti zekat mogu
primiti i sadekatu-l- fitr-vitre. Uzvišeni Allah dž.š. je jasno odredio kojim
se korisnicima može dati zekat i ko ima pravo na njega. Nije ga dozvoljeno dati
mimo toga nekom drugom. Allah dž.š. kaže: “Zekat pripada samo siromasima i
nevoljnicima, i onima koji ga sakupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i
za otkup iz ropstva, i prezaduženima, i u svrhe na Allahovom putu, i
putniku-namjerniku. Allah je odredio tako! - A Allah sve zna i mudar je.” (Sura
Et-Tevbe, 60)
Siromasi se spominju kao fuqara'-siromasi. To su
oni koji nemaju imovine u iznosu jednog nisaba, i čija se imovina ne može oplemeniti
i (po)rasti.
Nevoljnici su označeni riječju miskin mn.
mesakin, a označava osobe koje nemaju nikakvu imovinu. Oni koji su u lošijem
stanju od siromaha. Allah dž.š. kaže “ili ubogoga nevoljnika” (Sura El-Beled,
16.) Označava osobe koje borave na prašnjavoj zemlji zbog velikog siromaštva i
žive u oskudici i neimaštini. To su oni koji imaju potrebu da traže od drugih
za neophodnu hranu i odjeću. Dozvoljeno im je tražiti i primati pomoć, ako nisu
u stanju da rade i zarade. U Muslimovom
Sahihu se navodi hadis koji prenosi Ebu Hurejre r.a. da je Poslanik a.s. rekao:
“Ko od svijeta traži milostinju, a nije u velikoj potrebi već da bi zgrtao
novac, taj traži vatru.” Dozvoljeno je
siromahu, onome ko je u velikoj potrebi i bijedniku, da uzme ono što mu se
daje, bez traženja i pohlepe za imovinom. U hadisu kojeg prenosi Omer r.a. se
navodi: "Poslanik a.s. bi mi dao neki poklon, a ja bih mu rekao: Daj to
nekome ko je siromašniji od mene. On je na to rekao: “Ako ti dođe nešto od
ovakvog dobra, ti to slobodno uzmi, bez žudnje za tim i bez traženja. A ako ti
ne dođe, pa nemoj se time zamarati i za tim žuditi.” (Buharijin Sahih, O
zekatu,). Nekada može biti nevoljnik onaj koji ne traži milostinju od ljudi
zbog dostojanstva.
Oni koji skupljaju zekat: To su
aktivisti koji rade na skupljanju zekata i koji ga dostavljaju
korisnicima. Uslov je da ih angažuje odgovorna služba. Svakom pojedincu koji
skuplja zekat daje se naknada za njegov angažman, onoliko koliko mu je
potrebno, uzimajući u obzir sredinu. Onome ko se angažuje na skupljanju zekata
siromasima na dobrovljnoj osnovi nije dozvoljeno da uzme za sebe bilo šta od
onoga što je prikupio, jer je on svoj angažman ustupio bez naknade, pa nema
pravo na nju. Isti je naprimjer slučaj s onima koji se ponude da izgrade
džamiju i da je održavaju.
Oni čija srca treba pridobiti:
Nekada ih je bilo tri grupe: Prva grupa su nevjernici kojima je Poslanik a.s.
davao iz zekata da bi njihova srca pridobio za islam. Druga grupa su oni kojima
je Poslanik a.s. davao kako bi spriječio njihovo zlo. Treća grupa su oni koji
su primili islam, ali je njihova privrženost bila slaba, pa je tako htio da ih
pridobije da bi se učvrstili u islamu.
Za otkup iz ropstva: To su oni robovi koji se dogovore sa svojim vlasnicima da će im dati određeni dio novca, a da će ih oni zauzvrat osloboditi i pustiti. Allahove dž.š. riječi za otkup iz ropstva znače oslobađanje od okova ropstva i potčinjenosti drugom čovjeku. Islam je preporučio i propisao da se jedan iznos izdvaja za oslobađanje robova.
Za otkup iz ropstva: To su oni robovi koji se dogovore sa svojim vlasnicima da će im dati određeni dio novca, a da će ih oni zauzvrat osloboditi i pustiti. Allahove dž.š. riječi za otkup iz ropstva znače oslobađanje od okova ropstva i potčinjenosti drugom čovjeku. Islam je preporučio i propisao da se jedan iznos izdvaja za oslobađanje robova.
Prezaduženi su oni koji nemaju imovine u
visini jednog nisaba, mimo sredstava koje je pozajmio. Dati zekat ovakvoj osobi
je preče nego siromašnoj, koja nije zadužena, jer je ovakva osoba u većoj
potrebi.
U svrhe na Allahovom putu: Na
Allahovom putu (ova kategorija ima dosta podkategorija) je onaj ko se bori, a
ne posjeduje nikakva sredstva zbog udaljenosti od kuće i siromaštva. Ima
shvatanja da je u ovoj kategoriji i hadžija koji je ostao bez sredstava i nema
kontakta sa rodbinom, ili da je to i onaj ko se u potunosti posvetio izučavanju
korisnih islamskih nauka. Ima shvatanja da "u svrhe na Allahovom
putu" spada svako onaj ko obavlja neku aktivnost čiji je cilj ostvariti
pokornost Allahu dž.š., ako je siromašan i bez sredstava. (Reddul-muhtar,
II/61)
Putniku-namjerniku: To
je svako ko ima sredstava, ali nisu uz njega, bez obzira na to da li bio u
tuđoj ili svojoj zemlji, ili onaj ko je pozajmio nekome novce, ali ne može da
dođe do njih, ili nije prošao rok za njihovo vraćanje. Isti tretman ima svaki
onaj ko ne može doći do svojih sredstava, po bilo kom osnovu, makar se i
nalazio u svojoj zemlji. Ovdje je presudna potreba da bi se imalo pravo na
zekat, a ona je evidentna. Osoba je uistinu siromašna, iako je formalno
materijalno situirana. Važno je napomenuti da putniku nije dozvoljeno da uzme
iz zekata više nego što mu je potrebno, za razliku od siromaha kojem je
dozvoljeno da uzme više od njegove potrebe. Ako putnik može pozajmiti novac, to
je bolje uraditi, ali to mu nije obaveza zbog činjenice da se može desiti da
bude finansijski nesposoban da vrati pozajmicu. On je u istoj ravni kao siromah
koji se obogati i koji je imao imovine koja mu je došla na ime zekata. On ne
mora tu preostalu imovinu dati u dobrotvorne svrhe. (Reddul-muhtar, II/62)
Zekat se ne daje umno poremećenoj osobi. Dati
sadaku učenom siromašnom čovjeku je bolje nego je dati neukom siromahu.
Sadekatu-l- fitr- vitre kao i zekat ne može se dati rodbini u
uzlazno-silaznoj liniji. VITRE se ne mogu dati: djedu, neni, ocu, majci, sinu ili kćerci kao ni unučadi svojoj. Ali
može se dati po bočnoj liniji rodbinstva kao sto su: braća, sestre i njihova djeca, amidže dajdže, tetke itd.
Uslov je da spadaju u kategoriju po Šeriatu osoba koje su potrebne pomoci i
davanja sadake. Prioritet treba da budu dobri i pobozni muslimani i muslimanke.
Čovjek će dati za sebe i za svoju malojetnu djecu. Ako djeca
imaju vlastitu imovinu, onda će staratelj dati iz njihove imovine Tim davanjem
zadužena je i žena. Muž nije dužan dati za svoju ženu, već je ona dužna to
učiniti iz svoje imovine ako je ima. Neće roditelj dati za svoju odraslu djecu.
Kategorija davanja
Zekata ,fi sebilillahi-na Allahovom putu '
u praksi muslimana na Balkanu se koristi već dugi niz godina za potrebe Islamske zajednice. Ova
praksa već postoji gotovo pola stoljeća, još od 70. -tih godina prošlog
stoljeća, od kada je Husein ef. Đozo zajedno sa ondašnjim rukovodstvom IZ
afirmirao izvornu islamsku praksu prikupljanja zekata u zajednički fond
Bejtul-mal, iz kojega se finansiraju kategorije osoba predviđene kur'anskim
ajetom o raspodjeli sredstava zekata, a prema prioritetima koje određuje
aktualna islamska vlast. Prema propisu u našem mezhebu, korisnici
"vitara" su iste kategorije kao i korisnici zekata, pa se i na
"vitre", analogno zekatu, primjenjuje isti propis o načinu ukupljanja
i raspodjeli. Institucionalno rješavanje ovog pitanja je u skladu s duhom i
slovom Kur'ana, jer je Uzvišeni Allah naredio Poslaniku a.s. da organizira prikupljanje
zekata: "Uzmi iz njihove imovine zekat da ih njime očistiš i
blagoslovljenim učiniš!", što je on i učinio. Takođe, ovakva praksa je u
skladu s načelom "općeg interesa" Zajednice, koji je pomoćni izvor
islamskog prava, a kojega definiraju njeni nadležni organi na čelu sa vrhovnim
poglavarem. Islamski učenjaci složili su se u tome, da, ako prođe vrijeme davanja
sadakatu-l-fitra, ostaje obaveza da se to izmiri bilo kada do kraja života.
Dova
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas
vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi
namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
Molimo Allaha dž.s. da naš POST, ZEKAT, VITRE i ostala naša
dobra djela primi i ukabuli, i da od njih vidimo fajdu kada nam bude
najpotrebnije. Gospodaru, učvrsti nas na putu islama, ne iskušavaj nas sa onim
što nećemo moći podnijeti. Počasti nas u Džennetu, društvom sa: poslanicima,
šehidima i dobrim ljudima! (Amin)
ان الله يأمر
بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم
لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Dr. Šukrija Ramić, Dr. Šefik Kurdić, Propisi o zekatu (Autor:
Abdul-Hamid Mahmud Tuhmaz)
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar