الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ
لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ
سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ
فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ
أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا
وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ
الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه.
وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا
منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة
والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ...:
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ
وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ
هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
صدق الله العظيم
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog,
Samilosnog!
Neka je
hvala Allahu Milostivom koji nas je počastio Kur'anom čije objavljivanje je
započelo u mjesecu ramazanu za kojeg je On rekao: „Mjesec ramazan, sišao je u
njemu Kur'an. Neka je hvala Allahu koji nas je počastio da i ove godine
dočekamo nama dragog gosta kojeg ni trideset dana nije dosta. Salavat i selam
šaljemo onome koji je rekao da je post štit od svakog belaja. Neka je salavat i
selam na Muhammeda alejhisselama sve do Sudnjeg dana.
Dragi
brate i poštovana sestro, danas je petak 26. ša'ban 1434. ili 05. juli 2013.
godine. U 3. suri (Ali Imran/Porodica
Imranova, u 190-191. ajetu Allah, dž. š., kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا
وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ
النَّارِ
Evo nama neokrnjenog mjeseca. Ramazan
je ponovno čitav za svakoga ašika koji ga nestrpljivo čeka. Kada ga u u utorak
počnemo trošiti potrudimo se da to pametno i mudro činimo. Znano je da je
ramazan mjesec Kur'ana. Zapisano je da je Kur'an lijek za srce i dušu. Upamćeno
je da je Poslanik alejhisalatu ve selam, puno Kur'an učio a naročito je to
činio u mjesecu posta. Ako je dobra priprema pola posla, onda su ovo dani
ozbiljnosti i iskrenog nijeta da ćemo planski pristupiti učenju i proučavanju
Kur'ana u toku predstojećeg mjeseca.
Nijet na početku prije otvaranja Mushafa
Naši stari dobri predniki su donosili
odluku-nijet prije otpočinjanja učenja hatme. To je važno, jer učač treba da
bude svjestan veličine Onoga čije riječi izgovara. Znati mora svaki učač, da Kur'an
nije ljudski govor i da treba biti krajnje odgovoran. Allah dž.š. kaže: لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ,,neka
ga se ne dotiču osim čisti''! Poznato je da postoji vanjska, vidljiva, i
unutrašnja, nevidljiva nečistoća, pa je učač dužan da se očisti. Učili smo da listove Kur'ana ne
smije prihvatiti čovjek koji nije čist, tako i srce koje je zastrto ne može
dokučiti značenje Kur'ana. Ikrime bi govorio sebi: ,, Ovo je govor Gospodara
mog. Pa poštuj duboko Njegov govor, pa ćeš Njega poštivati''.
Praksa učenja Hatme u toku jedne sedmice
Ashabi su završavali hatmu jednom
sedmično tako da su svaki dan učili po jedan od sedam hizbova (hizbova
Kur'ana). Prenosi se da je hazreti Osman, radijallahu anhu, počinjao hatmu uoči
petka iza akšam namaza i to sa surom El-Bekare do sure El-Maide, subotom bi
učio od sure El-En'am do sure Hud. Nedjeljom od sure Jusuf do sure Merjem,
Ponedjeljkom od sure Taha do sure El-Kasas, Utorkom od Ankebut do sure Sad.
Srijedom od sure Ez-Zumer do Er-Rahman i četvrtkom od El-Vakia do kraja. Ovakav
način učenja su praktikovali ashabi, radijallahu anhu, jer je to bila praksa
samog Resulullaha, nakon toga Kur'an je podijeljen na petine, desetine i
džuzove. Svaka druga podjela sem ovih je novotarija.
Lijepo je
prepisivati Kur'an ili njegove dijelove
Lijepo je, dakle pohvalno i mustehab je,
uljepšavanje harfova prilikom pisanja Kur'ana tako da bude jasno napisan i
čitljiv. Nije loše da se istakne vokalizacija radi uljepšavanja i pojašnjenja,
a da se spriječi greška. Neki islamski učenjaci prezirali su pretjerano uljepšavanje
kur'anskog pisma sa dodavanjem nepotrebnih znakova bojeći se novotarija.
Brzina u učenju i brzina učenja Kur'ana
Hvala Uzvišenom da je sve više hafiza i
onih koji puno uče napamet dijelove Kur'ana. Vještina u pravilnom učenju
Kur'ana se stiče dugotrajnim i strpljivim radom i memorisanje-hifzanjem'. Zato je
znano da ima učača koji mogu cijeli Kur'an brzo i u kratkom času proučiti. Zato
neki učači uče Kur'an brzo, a drugi sporo. Tako jedni Kur'an prouče za dvadeset
i četiri sata, dok ga drugi za isto vrijeme prouče dva puta ili pak tri puta,
dok neki prouče Kur'an za mjesec dana ili više. Allahov Poslanik, sallalahu
alejhi ve sellem, je preporučio Abdullahu ibn Amru, radijallahu anhu, da prouči
Kur'an u toku svake sedmice. I većina ashaba je to praktikovala kao što su :
hazreti Osman, Zejd ibn Sabit, Ibn Mes'ud i Ubej ibn Ka'b radijallahu anhum.
Kur'an se može proučiti za dan i noć, što je od većine pokuđeno, sedmično ili
dva puta, u sedmici, a može i svakog mjeseca, učeći svakog dana po jedan džuz.
Najsevabnije je završiti hatmu početkom
dana ili početkom noći i to ponedjeljkom na sabah namazu, ili poslije njega, a
noću uoči petka na akšam namazu ili poslije njega. Jer, meleki mole za njega
ako završava učenje Kur'ana noću sve dok ne svane, a ako završava danju sve dok
ne omrkne, i tako obuhvata bereket i dana i noći.
Položaj učača pri učenju Kur'ana
Kao što smo na početku naglasili, Allahov
govor nije isto što i ljudski govor, tako isto Kur'an nije obična knjiga. Postoji
pravilo da se prije učenja Kur'ana uzima abdest, a potom skrušeno sjeda ili
ostaje stajati, okrećući se prema Kibli. Pri tome se ne smiju ukrštati noge,
biti naslonjen, niti smijemo sjediti oholo. Najbolje učenje je u namazu, i to na
kijamu. Ono spada u najbolja djela. Ko bude
učio ležeći, u postelji, takođe ima koristi, ali ne tako velike.
Allah
dž.š., u Kur'anu kaže:
,, U ime Allaha, Milostivog, Smilosnog! U stvaranju nebesa nebesa i Zemlje i u izmjeni
noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koji i stojeći i
sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju ,,
Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje
u vatri'' (Ali Imran: 190 -191)
Hazreti
Alija, radijallahu anhu, kaže: ,, Ko uči Kur'an na kijamu u namazu za svaki
harf imaće stotinu sevaba, a ko ga uči sjedeći u namazu imaće za svaki harf pedeset
sevaba , a ko ga uči izvan namaza sa abdestom imaće dvadeset pet sevaba, a ko
ga uči bez abdesta imaće deset sevaba. Najvrednije učenje na kijamu je učenje noću, jer to zahtijeva najviše
truda.''
Najbolje je Kur'an učiti naglas
Predstojeći mjesec je i mjesec učenja Kur'ana
na mukabeli. To je praksa Poslanikova alejhissalatu ves selam, praksa ashaba i potonjih muslimana do
današnjih dana. Mukabela je divna prilika da insan
učeći ili prateći druge, ponovi ono zaboravljeno, utvrdi nesigurno i nauči
novo. Kur'an je bogati đulistan. To je Knjiga puna pouka, poruka, savjeta i
kazivanja. On je opomena, prijetnja, utjeha i lijek za ranjene duše i oboljela
srca. Svaki put iščitavajući ga u originalu ili u prijevodu čovjek nešto novo
otkrije. Zato je učenje Kur'ana naglas lijek za ranjena srca naša. Isto tako učenje naglas budi srca učača, usredsređuje
pažnju na učenje, obavezuje na slušanje. Povišeni glas odstranjuje pospanost i
povećava želju za učenjem, a smanjuje lijenost. Glasno učenje budi pospane i
nemarne i povećava radost i želju za slijeđenjem Kur'ana. Ako učač ima ove
namjere, tada je učenje naglas bolje, a nagrada se povećava čak prema broju
ajeta. Učenje Kur'ana gledajući u Mushaf je bolje jer se tada i tijelom i dušom
biva prisutan. Ashabi nisu dozvolili da počne dan a da ne otvore Mushaf i
prouče koliko mogu iz njega. U protivnom, dan su smatrali izgubljenim.
Poštovane sestre, draga braćo, evo nama
ramazana i velike prilike za megdana. Borimo se na patu dobra studioznim
učenjem Kur'ana a protiv svojih mahana, protiv šejtanskih vesvesa i obmana. Mjesec
dana ramazana je pred nama! Ne dozvolimo da u tminama naših dunjalučkih briga,
prekomjernih želja i potreba, smutnji i nesporazuma, koje nas udaljuju i od
Allaha i od naše sestre i brata prodamo skupocjeni ramazan. Ne zaboravljajmo na
Kur'an u kojem je naš lijek i milost Rabbova, koja se postiže ustrajnom i redovitom
upotrebom. Napravimo sve pretpostavke da naš ovozemni život bude ispunjen
svakodnevnim učenjem Kur'ani Kerima, koji je pouzdano sredstvo našeg
dunjalučkog izlječenja i u konačnici, Kur'an je viza za prelazak praga vječite
sreće.
Dova
Milostivi Allahu,
podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put.
Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj
nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
Gospodaru naš, omogući nam da
srčano doživimo i pobožno proživimo mubarek mjesec ramazan i pomozi nam u našim
namjerama! Neka je Tebi, Gospodaru naš, slava i hvala na početku i na kraju, u
svakom vremenu i stanju! (Amin)
ان الله يأمر بالعدل و
الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم
تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari
Nijaz SALKIĆ
Ni komentarjev:
Objavite komentar