Nijaz SALKIĆ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
''Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može izvesti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas.
Allah, dž.š., u 9. suri (Et - Tevba / Pokajanje) u 36. ajetu kaže: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ “ Broj mjeseci u Allaha je dvanaest, prema Allahovoj Knjizi, od dana kada je nebesa i Zemlju stvorio, a četiri su sveta; to je prava vjera. U njima ne griješite!"
A zatim, danas je petak, 03. decembar 2010., ili 27. zu-l-hidždže, 1431. hidžretske godine. Ovo je četrdeset osma džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
U utorak 7. decembra, vas planetarni ummet muslimanski ukoračiće u novu godinu. Za svoju novu godinu kažemo da je hidžretska jer je za nulti trenutak uzet važan događaj za historiju islama, a to je hidžra Allahovog poslanika, Muhammeda, s.a.v.s. Odluka o računanju vremena po islamskom kalendaru je donešena u vrijeme hilafeta Omera ibn El-Hattaba, radijallahu ‘anhu, 3. ili 4. godine, kada mu je Musa El-Eša'ari napisao da im dolaze dopisi na kojima nema datuma, pa da on kao halifa preduzme nešto na tom planu. Omer ibn El-Hattab, radijallahu ‘anhu je sazvao ashabe i tražio njihova mišljenja. Neki od njih su predložili da vrijeme računaju po trajanju vladavine nekog od halifa, kao što to čine Perzijanci. Neki su kazali da se vrijeme računa po kršćanskom kalendaru. Neki su kazali da vrijeme računaju po rođenju Muhammeda, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Neki su predložili da se vrijeme računa po poslanstvu Muhammeda, sallallahu ‘alejhi ve sellem, dok su neki ashabi predložili da to bude Hidžra, što je Omer, radijallahu ‘anhu, i prihvatio govoreći: «Neka to bude Hidžra, jer je ona rastavila istinu od neistine!» Sa ovim prijedlogom su se složili i prisutni ashabi, a potom je nastupila rasprava, od kojeg mjeseca da se počne računati vrijeme.
Bilo je mišljenja da to bude: ramazan, jer je on mjesec posta i Kur'ana, Rebiu-l-evvel, jer je u njemu Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rođen, u njemu je došao u Medinu i u njemu je preselio, Muharrem, kao jedan od Ešhuri-Huruma. Na kraju su se saglasili Omer ibn El-Hattab, radijallahu ‘anhu, Osman ibn Affan, radijallahu ‘anhu, i Alija ibn Ebi Talib, radijallahu ‘anhu, da to bude mjesec muharrem, jer pored toga što je od Ešhuri-Huruma (Svetih mjeseci) dolazi odmah nakon mjeseca zu-l-hidždžeta u kojem muslimani obavljaju hadž kojim se upotpunjuje građevina islama. U muharremu su se ashabi zavjetovali Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve sellem, na vjernost, a i sama odluka za Hidžru je donešena upravo u ovom mjesecu. Tako je odlučeno da mjesec muharrem bude prvi mjesec hidžretske godine.
Žalosno je da o hidžretskom računanju vremena veliki broj muslimana danas ne zna ništa, pa čak ne znaju ni nabrojati hidžretske mjesece:
· muharrem,
· safer
· rebiu-l-evvel,
· rebiu-l-ahir,
· džumade-l-ula,
· džumade-l-uhra,
· redžeb,
· ša’ban,
· ramazan,
· ševval,
· zu-l-ka’de i
· zu-l-hidždže.
Hidžra u jezičkom smislu znači napuštanje, preseljenje s jednog mjesta u drugo mjesto.
Gospodar Svjetova u prvom dijelu 36. ajeta Sure Et-Tevbe, govoreći o vremenu kaže:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ Broj mjeseci u Allaha je dvanaest, prema Allahovoj Knjizi, od dana kada je nebesa i Zemlju stvorio, a četiri su sveta; to je prava vjera. U njima ne griješite! Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u hadisu koji bilježi imam Buharija, a prenosi ga Ebu Bekr, r.a., pojašnjava koja su to četiri Sveta mjeseca: Prenosi Ebu Bekr, radijallahu ‘anhu, da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: "Vrijeme kruži, kao i onoga dana kada je Allah stvorio nebesa i Zemlju. Godina ima dvanaest mjeseci, od čega su četiri sveta; tri, jedan za drugim: zu-l-ka'de, zu-l-hidždže i muharrem i redžeb, koji je između džumade-l-uhra i ša'bana!" (Buharija)
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ Broj mjeseci u Allaha je dvanaest, prema Allahovoj Knjizi, od dana kada je nebesa i Zemlju stvorio, a četiri su sveta; to je prava vjera. U njima ne griješite! Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u hadisu koji bilježi imam Buharija, a prenosi ga Ebu Bekr, r.a., pojašnjava koja su to četiri Sveta mjeseca: Prenosi Ebu Bekr, radijallahu ‘anhu, da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: "Vrijeme kruži, kao i onoga dana kada je Allah stvorio nebesa i Zemlju. Godina ima dvanaest mjeseci, od čega su četiri sveta; tri, jedan za drugim: zu-l-ka'de, zu-l-hidždže i muharrem i redžeb, koji je između džumade-l-uhra i ša'bana!" (Buharija)
Događanja pred hidžrom
Pred samo iseljenje u Jesrib na mekkanske muslimane je vršen veliki pritisak, pa su morali tri godine tajno ispovijedali islam. Među prvima koji prihvatiše islam bijahu Hatidža, supruga Allahovog poslanika, Ebu Bekr Ibn Ebi-Kuhafe, koji je kasnije nazvan Es-Siddik i Alija ibn Ebu Talib. Darul Ekrem (Ekremova kuća) u Meki bila je mjesto gde su se muslimani tajno sastajali. Tu su obavljali namaz i vršili druge obrede sve dok im Allah dž.š. nije naredio da javno počinju da ispovijedaju islam. Nakon toga Allahov poslanik je okupio pripadnike plemena Kurejš i na obližnjem mjestu Saffa uputio im je sljedeće riječi: "Hoćete li mi vjerovati ako kažem da je u dolini iza ovog brda neprijateljska vojska koja namjerava da vas napadne?" "Vjerujemo ti, ti nisi nikada lagao", odgovorili su mu. "O pripadnici plemena Kurejš, čuvajte se vatre! Ja vam ništa kod Allaha dž.š. ne mogu pomoći. Allah je mene poslao da vas upozorim na tešku kaznu, ako ne budite vjerovali!" Tada je Ebu Leheb rekao: "Propao da si, o Muhamede! Zar si nas zbog ovoga zvao."
Tri godine su muslimani u Mekki bili izloženi izolaciji i svakovrsnoj torturi. Na udaru su posebno bili oni koji nisu imali odgovarajuću zaštitu. Osman Ibn Affan, Halid Ibn Seid, Sad ibn Ebu Vekas, Ammar Ibn Jasir, Bilal Habeši, Abdullah Ibn Mes'ud i još drugih ashaba r.a. Među prvim ashabima koji je javno učio Kur'an bio je Abdullah ibn Mes'ud. Citirao im je suru Ja-sin, a kada je došao do 13. ajeta: "Navedi im kao pouku stanovnike jednog grada kada su im došli poslanici", i čuvši ovaj ajet kazali su, zašto da mi udaramo na muke, bolje da mi na njega da udarimo, i udrite ga koliko god možete! Sumeja je prva žena šehid r.a. Osmana Ibn Affana su vezali u konopce i tražili od njega da napusti islam i Allahovog poslanika, a on im je odgovorio, da to nikada neće učiniti niti će se od Poslanika udaljiti! Halida Ibn Seida je tukao njegov babo, čvrstim predmetom po glavi, sve dok ga nije okrvavio. Zabranjivao je njegovoj braći da sa njim konktaktiraju. I mnogi drugi muslimani su mučeni i proganjani od mekanskih višebožaca. Poslanik a.s je dopustio da oni koji su bili više ugroženi napuste Meku. Grupa muslimana muhadžira otišla je u Abesiniju, neki su tražili spas u Taifu i konačno učinjena je hidžra u Medinu.
Šta je nama hidžra?
Uzvišeni Allah ovom ummetu nije odredio niti propisao druge blagdane-praznike osim dva bajrama, ramazanski i kurbanski. To je Allahova blagodat što nam je odabrao i odredio od Sebe ovu vjeru i nije dao ljudima mogućnost da u tome biraju. Zato nemojmo zaboraviti da nam je naša Nova godina tu pred vratima a isto tako nemojmo u tome (proslavljanju) biti raskalašeni i obilježavati je kao feštu, kao neki praznik troška, opijanja i griješenja. Jednostvano upoznajmo svoju porodicu i prijatelje da smo eto ukoračili u Novu hidžretsku godinu i podsjetimo ih jednim SMS-om i čestitkom »Kullu amin ve entum bihajr«. Potrudimo se da u predstojećem mjesecu muharremu što više postimo, klanjamo nafile, dijelimo sadaku i upućujemo iskrene dove našem Gospodaru! Čuvajmo vrijeme kao Allahovu, dželle še’nuhu, blagodat i ispunjavajmo preuzete obaveze! Ne odlažimo naše obaveze za neki drugi dan, slijedeću godinu ili novu priliku. Nemojmo druge kriviti za svoju nemarnost a svoju odgovornost prebacivati na druge, već svoja zaduženja, obaveze ispunjavajmo na vrijeme, svjesni emaneta kojeg nosimo i kojeg smo se prihvatili! Budimo od onih koji pomažu drugima u granicama naših mogućnosti i zainteresujmo braću i sestre u našem okruženju da i oni čine isto! Činimo dobro na svakom mjestu i klonimo se harama i sumnjivih stvari! Neka naše društvo bude društvo dobrih ljudi a čuvajmo se lošeg društva i društva onih koji robuju dunjaluku!
Braćo i sestre! Najgori su ljudi koje je Allah, dželle še’nuhu, počastio dugim životom, a oni u tom svom životu griješe i izazivaju Allahovu, dželle še’nuhu, srdžbu. Da ne bi i mi bili u toj skupini, provodimo svoje živote u iskrenom robovanju Allahu, dž.š., i pripremanju za Dan polaganja računa, izmirujući naše obaveze prema: Allahu, dželle še’nuhu, sebi, roditeljima, porodicama, rodbini, svim muslimanima, komšijama, nemuslimanima i široj i užoj društvenoj zajednici! Posebno vodimo računa o svojim potomcima, jer ćemo za njih biti pitani na Sudnjem danu.
O vrijednosti posta mjeseca muharrema, kao i obavljanja noćnog namaza, govori slijedeći hadis: Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu ‘anhu, da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: "Najbolji post poslije ramazana je post mjeseca muharrema, a najbolji namaz poslije farz namaza je noćni namaz!" (Muslim)
Dova
Uzvišeni Allahu, neka nova hidžretska godina bude godina odluke da ćemo u njoj iskreno robovati svome Gospodaru i da se nećemo bojati prijekora prijekornika! Neka ona bude godinom uspravljanja ummeta i vraćanja njegova ponosa i časti!
Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima, i naša posljednja dova je: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.
Ni komentarjev:
Objavite komentar