12. jul. 2013

CVIJETOVI RAMAZANA (4)


Nijaz SALKIĆ



 
 

    Osvanuo je petak, dvanaesti dan mjeseca jula. Uzvišeni je na početku ramazana dao prigodnu klimu da se četvrti dan može serbez (is)postiti. O ramazanu se oduvijek mudro kazivalo a dandanile se još uveliko o njemu zbori među svijetom. Čini se da se i ptičiji avaz jače i ljepše pred ramazan osjeća i čuje. Može se primijetiti da su i biljke dobile posebnu farbicu, kao da i taj ogromni svijet nekoga dočekuje. Bezbeli da biljke imaju cvjetove kojima (is)kazuju svoje  bivanje, svoje danas i sutra, a ako hoćemo pravo govoriti, cvijet je njihova čehra. Dakle, sve na ovom svijetu ima svoju bit i svoj znak pa tako i blagoslovljeni mjesec. Ramazan treba (do)živjeti i u ramazan se uživjeti, pa samo tako dokučiti i pomirisati ramazansko cvijeće.


ČETVRTI CVIJETAK – MUKABELE NAŠE

 

 

 

   
     Dragi moji, evo za nama je i četvrti dan posta. Živi i zdravi mi bili, idete li na ovoramazanske mukabele? Hoću da vjerujem da je mukabela neprocjenjivo blago, moje, tvoje, naše. Vrijeme mukabele je hairli vrijeme i dabil prilika za učače Kur'ana.  To je  sevap za učače i slušače, (slušaoce) da slušajući Kur'an liječe umorne duše i srca svoja. Znajte da je mulabela znakovita a kao riječ ima više značenja. Između ostalog znači i susret, sastanak, razgovor i upoređivanje, odnosno sravnavanje. 
    Imajući u vidu sva ova značenja, mukabelu bi lahko mogli protabiriti, definisati kao islamsko, pobožno druženje u džamiji, ušlo u praksu kroz vijekove na način, da jedan ili više dobrih učača, nerijetko hafiza, uče Kur'an poredani pred mihrabom ili pored njega okrenuti prema džematu, a prisutni mirno, pažljivo i dostojanstveno slušaju. Za vrijeme objave Kur'ana časnog, Džibrili-emin bi svakog ramazana silazio poslaniku Muhammedu, s.a.v.s., s ciljem da ga presluša i ponovi do tada objavljeni tekst Kur'ana, a.š. Posljednjeg ramazana Džibril, a.s., došao mu je dva puta i preslušao Poslanika cijeli Kur'an, što je Poslaniku bio išaret-znak, da mu se približio vakat preseljenja na ahiret. I Poslanik bi imao običaj da preslušava svoje ashabe u učenju Kur'ana.

    Možemo zaključiti da je praksa mukabele svrhovita i dragocjena za nas muslimane u Evropi. Mukabela je ciljano ponavljanje, utvrđivanje i sravnjavanje godinama učenog i naučenog iz Kur'ana pred učiteljem ili ulemom. Na mukabeli ponavljamo, slušamo, imamo za to nagradu a ujedno prateći kur'anski tekst motrimo da se nije štagoderce  vremenom dodalo ili iskrivilo od naučenog iz Kur'ana, u našoj memoriji. Mukabela u našim prilikama znači, da oni što su tek naučili čitati Kur'an, poboljšaju ,tehniku' čitanja, a ostali koji dobro čitaju, da osvježe svoje znanje i zarade nagradu kod Uzvišenog.
     Gledajući iz perspektive muslimana Bosne, znano je da su Bošnjaci sačuvali gorljivu ljubav do mukabele. Potreba da se mukabela uči u toku ramazana oni su prenosili s koljena na koljeno kroz vasijjet ili usmenu riječ. Džemati i džamije u kojima se učila i još uvijek praktikuje učenje mukabele, kao takvi šalju jasnu poruku, imaju svoju posebnost, iz tih džemata se može izvući pouka.
  Mukabela se najčešće započinje učiti dan prije ramazana a završava najčešće uoči Bajrama, a hatma se ,predaje, poklanja pred dušu vakifima džamije i džemata, uoči Bajrama.

  Upamet!

  Hej mubarek ramazan!

Ni komentarjev:

Objavite komentar