20. maj 2011

MIMBERA- OBAVEZA DRUŽENJA



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Hvala Allahu Uzvišenom Gospodaru svih svjetova, Koji je obznanio Kur'an, pravu Istinu, Koji je učinio različitim pravi put od zablude, te tako obezbijedio spas onima koji budu vjerovali Allaha i Njegovog Odabranika Muhammeda a.s. Onaj koji slijedi Kur'an, Allahovu riječi i potvrđeni Sunnet drži se za najčvršću vezu, koja se neće prekinuti, a djela ovih ljudi neće propasti, pa će dobiti nagradu na ovom i na budućem svijetu. Neka je spas i Božija milost na Muhammeda, Allahova roba i Poslanika, na njegov rod i njegove sljedbenike.
Allah, dž.š., u  9. suri (Et - Tur/ Gora) u  21. ajetu kaže:
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
I onima koji su vjerovali i koje su potomci u vjeri slijedili - njima ćemo potomstvo njihovo priključiti i za djelo njihovo nećemo ništa zakinuti: svaki čovjek je zalog za ono što zaradi.
       A zatim, danas je petak, 20. maj 2011., ili  17. džumade-l-uhra, 1432. hidžretske godine. Ovo je dvadeset četvrta džuma u novoj hidžretskoj godini.
      Cijenjeni džemaate, braćo i sestre! Znajmo da je Allah svoga miljenika Muhammeda a.s. poslao iz milosti prema svjetovima, a Poslanik s.a.v.s. je kazao, ''Poslan sam da usavršim ahlak, moralne osobine kod ljudi.'' Zbilja je islam vjera ima cilj odgojiti i moralnu izgraditi čovjeka. Prvo se gradi iskreni odnos roba prema svome Gospodaru onda se nadgrađuju drugi odnosi; čovjeka prema čovjeku, djece prema roditeljima i obrnuto, potom idu rodbinski, komšijski, poslovni, odnosi prema pretpostavljenom i potčinjenom, prema prijatelju, prema muslimanu i nemuslimanu. 
      Draga moja braćo i sestre! Živimo u vaktu otuđenosti duša a raširenosti medija i telekomunikacija. Znano je da se u najzabačenijim mjestima zemaljske kugle svake minute mogu pratiti taze vijesti a razgovor telefonom obaviti svakog trenutka, dok u isto vrijeme ljudi često ne poznaju najbližeg komšiju u zgradi gdje stanuju. Odnosi među ljudima unutar porodice su osnova za opstanak svake zajednice a dahabetile uokvirene zajednice vjernika poznate kao džemat. Zbog povećanja ili održavanja životnog standarda današnji insan mnogo više radi i odsustvuje od kuće. Ima porodica  u kojima je i žena na poslu veći dio sedmice. U cilju spašavanja džemata potrebno je obnoviti Poslanikov sunnet i džamijama povratiti ponos i ljepotu  obavljanja zajedničkih namaza. Džamija bez džemata je kao tijelo bez duše ili novčanik bez para. Posebno je žalosna sudbina mekteba i vjerskog poučavanja.
    Zbilja je muslimane je zahvatila moda upisivanja djece na neobavezne kurseve i tečaje sportskih vještina, te sate pjevanja i plesa. Možda u slanju djece na te tečajeve i kurseve nema ništa sporno da roditelji imaju sluha za slanje djece na vjeronauku. Međutim, kada vjeroučitelj počne razgovor sa roditeljem u pogledu vjeronauke, oni se pobune da su im djeca preopterećena školom i vannastavnim aktivnostima.
Slobodnog vremena za odgoj naše djece je sve manje. Postoje ljudi koji nude alternative brzog učenja i nude programe za bolji život, te nas hrabre kako hitro postati lijep, mišićav, dopadljiv, načitan i uspješan. Normalno da za svoje programe ti stručnjaci brze zarade traže naš novac i slobodno vrijeme naše djece.
     Baš zbog standarda, svojih i snova svoje djece ljudi puno vremena provedu na poslu želeći ostvariti lakši život. Praksa  je pokazala da pojedinci i nakon ostvarenog bogatstva nisu sretni i nisu riješili pitanje završetka života a isto tako nisu postigli sreću i mir u svojoj duši. Oni osjećaju prazninu.
Slično osjećaju i oni koji traže smisao u  ljubavi, zabavi i uživanju.
 Neko je rekao:
-Ako želiš biti sretan jedan sat naspavaj se.
-Ako želiš biti sretan jedan dan otiđi na pecanje.
-Ako želiš biti sretan jedan mjesec oženi se ili udaj se.
-Ako želiš biti sretan jednu godinu naslijedi bogatstvo.
-Ako želiš biti sretan cijeloga života, pomaži drugima.
 A pomaganje drugima ulazi u kategoriju trajno dobrog djela. To je ono što ćemo naći na drugom svijetu. Pomaganje drugima ogleda se baš u skidanju zastora sa očiju i u pozivanju na putu istine.
     Draga moja braćo i poštovane sestre! Danas je više nego ikad potrebno obilaziti džemat i one do kojih nam je stalo, družiti se, saslušati ih, upućivati na dobro i odvraćati od zla i saučestvovati u njihovim teškoćama, te dijeliti s njima boli. Svako sijelo i druženje potrebno je začiniti savjetom a naročitu pažnju posvetiti djeci i mladom naraštaju. Djecu ne treba isključivati iz druženja i sijela odraslih već ih tretirati kao punopravne i sebi vrijedne članove sijela.  Poslanik, s.a.v.s, podsticao je na druženje djece sa starijima, kako bi saznavali novo i sticali dragocjena iskustva.     
     Prva generacija muslimana to je ozbiljno shvatila. Slikovit je primjer Omerovog, r.a, sina Abdullaha, koji je redovno posjećivao džamiju i skupove starijih, iako je tada imao samo pet godina. Jednom prilikom, kako bilježe Buhari i Muslim, prisustvovao je Vjerovjesnikovom, s.a.v.s, predavanju u kojem je on upitao ashabe: «Ima jedno stablo čiji listovi ne opadaju, a slično je muslimanu: koje je to stablo?» Ljudi su pomišljali na pustinjska stabla, a Abdullah kaže: «Palo mi je napamet da je to palma. Htio sam to spomenuti, međutim, vidio sam tu starije ashabe, pa sam se ustegnuo od odgovora. Nakon njihove šutnje, Vjerovjesnik, s.a.v.s, je rekao: «To je palma.» Spomenuo sam to svome ocu, veli dalje Abdullah, na što mi je on rekao: «Da si rekao: Palma, volio sam nego to i to!» Pogledajte pronicljivost Omerovog sina 'Abdullaha, r.a, koji sa pet godina dobro razlučuje kada i gdje treba šta reći. Uočavate li njegove intelektualne kvalitete već u toj dobi, ali i vanredni osjećaj za kulturu ponašanja u društvu?! To je, između ostalog, posljedica uključivanja djeteta u život zajednice, nakon prethodne pripreme u roditeljskom domu.
    Draga moja braćo i sestre u islamu! Postavlja se pitanje kako današnje zauzete i od džamije odaljene muslimane i muslimanke zainteresovati za vjeru, vjersku edukaciju, za brigu o moralnom i duhovnom napretku porodice. Poznato je da pozivači na putu Istine koriste različite metode 'buđenja' i animiranja muslimana počevši od pisanih obavijesti i pisama, slanjem sms poruka i živom riječju prilikom posjeta kućama i stanovima. Normalno da je najbolja i najdjelotvornija živa i neposredna riječ. Isto tako znano je da je svaki imam pastir brižan za svakog čovjeka u džematu. Zato što je svaki ljudski život sam po sebi vrijedan, jer svakom čovjeku treba dati priliku i ponuditi mogućnost da nađe put do Uzvišenog Boga. Zaista ljudima treba objasniti da je u Allaha ljubav i samilost i da islamski  shvaćena ljubav ima svoju konačnu definiciju u Kur’anu: إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ  ... Moj Gospodar je zaista Milostivan i ljubav dariva. (Hud, 90)
    Dešava se da pastiri izgube početnu volju i 'zagrijanost' za obilazak džematlija.  Pastiri se često zapitamo kako ostvariti živi kontakt kada je džematlija po cijele dane zauzet poslom. Mislim da Imam ne treba izgubiti volju ako svoga džematliju pri prvom pokušaju ne nađe u stanu ili kući, ili ako ga njegov džematlija ne mogne primiti u momentu kada mu se najavio ili došao pred kuću.
     Poštovani džemaate! Ovo je vrijeme svakojakih teškoća i nevolja. Kao ljudi i Allahovi robovi nemojmo zatvarati oči ni pred čijom nevoljom. Budimo od onih koji hoće priskočiti upomoć čovjeku. Neka za početak makar lijepa riječ bude, neka bude samo topli stisak ruke za utjehu i razumijevanje. Ljubav u ime Allaha, bez obzira o kome ili čemu se radi, neka je uvijek otvorena za druge. Budimo obzirni i brižni prema svojima bližnjima, prema onima koji traže pomoć, koji su u nuždi i koji traže našu podršku i ljubav. Naravno, oni kojima je povjeren emanet džemata su najpozvaniji da neumorno obilaze svoj džemat i brigu brinu o svim članovima. Daija treba naći načina da dođe do roditelja i staratelja djece da ih i pouči i poduči važnosti odgoja, jer je  temeljni zadatak roditelja da upute svoju djecu u islam i da ih iza sebe ostave kao dobre muslimane. Značaj te roditeljske misije vidi se u časnom kur’anskom ajetu:
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
I onima koji su vjerovali i koje su potomci u vjeri slijedili - njima ćemo potomstvo njihovo priključiti i za djelo njihovo nećemo ništa zakinuti: svaki čovjek je zalog za ono što zaradi. (Et-Tur, 21
     Da bi neka porodica mogla reći da je uistinu islamska i muslimanska, ona mora svoje životno zajedništvo oblikovati po uzoru na porodični život Muhammeda, s.a.v.s. Kultura ponašanja ili lijep ahlak jedan je od najbitnijih elemenata u slučaju djeteta.  Vjerovjesnik, s.a.v.s, koristio je svaku priliku da pouči djecu pravilnom ponašanju i lijepom odnosu naspram roditelja, što i mi trebamo itekako koristiti. Tako Ebu Hurejre, r.a, prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s, vidio jednog čovjeka sa dječakom, pa je pitao dječaka, ko je taj čovjek, na što mu je dječak odgovorio da je to njegov otac. Onda ga je Allahov Poslanik, s.a.v.s, posavjetovao: «Ne idi ispred njega, ne izlaži ga pogrdama, ne sjedaj prije njega i ne zovi ga imenom!» Imam Nevevi, na temelju te predaje smatra da je oca, učitelja i šejha (imama) zabranjeno nazivati njihovim imenima.
     Analizirajući kur'anske ajete i hadise Allahovog Poslanika, s.a.v.s, koji tretiraju ovu oblast, dolazimo do nepobitnih dokaza da islam posebnu pažnju pridaje ovom segmentu, pa, otuda, roditelji moraju naći načina da od najranijih trenutaka dječijeg života uliju u njihovu svijest želju za znanjem, istraživanjem, razmišljanjem i meditiranjem. Roditelji moraju svoje dijete navikavati da pripada jednoj od tri grupe ljude, kako se ne bi uvrstilo u četvrtu grupu, koja će nastradati i na ovom i na onom svijetu, upravo onako kako navodi Halil b. Ahmed. On kaže: «Četiri su vrste ljudi: čovjek koji zna i zna da zna, on je učen, pa ga slijedite; čovjek koji zna a ne zna da zna, on je u nemaru (snu), probudite ga; čovjek koji ne zna a zna da ne zna, on je taj koji traži uputu i znanje, uputite ga i čovjek koji ne zna a ne zna da ne zna, taj je luđak, klonite ga se!»
 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ  
 "A onaj ko okrene glavu od knjige Moje, taj će teškim životom živjeti i na Sudnjem danu ćemo ga slijepim oživjeti.   
  قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا  
 Gospodaru moj, reći će, zašto si me slijepa oživio kad sam vid imao? 
 قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنسَىٰ 
Evo zašto, reći će On, dokazi Naši su ti dolazili, ali si ih zaboravljao, pa ćeš danas tako biti zaboravljen.
وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ ۚ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَىٰ  
 I tako ćemo Mi kazniti sve one koji se pohotama previše odaju...." (Ta-ha 125-127.)

Dova

      Gospodaru, učini da samo Tebi služimo! Da se grijeha klonimo! Da istinu govorimo! Da o dobru mislimo! Da dobra djela činimo! Da se tuđeg hakka klonimo! Da kod sebe korisno znanje povećavamo!

      Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.

     Uzvišeni Allahu, ako nam oduzmeš imetak, ostavi nam nadu, ako nam podariš uspjeh, podari nam snagu volje da savladamo poraz! Ako nam uzmeš blagodat zdravlja, podari nam blagodat vjere!


ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم


Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, Dnevni virdovi, Kultura ponašanja prema djeci,Enes ef Rizvic

Nijaz SALKIĆ

Ni komentarjev:

Objavite komentar