26. jun. 2020

MIMBERA - AUTORITET I POŠTOVANJE

الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.

وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.

 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،

 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون

قال الله تعالى فى كتابه الكريم :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

 صدق الله العظيم

S imenom Allaha, Milostivog, Samilosnog! 

Hvala Allahu dž.š., Gospodaru svih svjetova, neka je salavat i selam na našeg miljenika i poslanika Muhammeda, s.a.v.s., na njegovu časnu porodicu, iskrene ashabe, kao i na sve mu'mine do Sudnjega dana.

A zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 05. zu-l-ka'de 1441. ili 26. juni 2020. godine. Ovo je 43. hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Džuma namaz', a današnja je, ,Autoritet i poštovanje.'

Autoritet je zasnovan na poštovanju. Ljudi se poštuju onda kada smatraju da druga osoba ima određene kvalitete koje sami visoko cijene. Što su takvi kvaliteti izraženiji, poštovanje je snažnije.

Pojam „autoritet” podrazumijeva postojanje najmanje dvije osobe: jedne koja je predmet izvjesnog poštovanja i koja je zbog toga autoritet, i druge osobe koja poštuje prvu. Bilo ko ima pravo da sebe smatra zaslužnim, sposobnim ili osobom sa izuzetnim kvalitetima, ali uvijek su drugi ti koji tu sliku moraju da potvrde da bi neko postao autoritet.

Često je osoba koja je autoritet istovremeno i uzor, onaj u kojeg se gleda i na koga želi da se liči. Autoritet je povezan sa željom pojedinca da napreduje, da raste i da se razvija, pa i da se popne naviše u društvenoj hijerarhiji.

Ideja vertikalnog reda, hijerarhije, posebno je neprihvatljiva onim ljudima koji ne razlikuju – biti podređen od biti ponizan. Korijen riječi „podređeni”, „nadređeni” i „naredba” jeste reč red.

Da bi dobro funkcionisala bilo koja organizovana grupa ljudi – ljudsko društvo, zajednica, porodica – potrebno je da joj se pojedinac u nekim stvarima podredi. A kada veći broj članova zajednice podređenost brka sa poniznošću, nadređenost sa bahatošću, a zahtjev za podređivanjem sa ponižavanjem, vertikalni red je nemoguć tako da se uspostavlja disfunkcionalno „spljošteno društvo”. A to je društvo bez vrijednosti, bez poštovanja, društvo koje nije dobro za pojedince koji ga čine.

Razvojni put koji vodi ka „spljoštenom” društvu ide preko „spljoštene” škole, započinje u „spljoštenoj” porodici. Kako su prvi autoriteti u svačijem životu upravo vlastiti roditelji, oni su ti koji treba da uče djecu da poštuju druge i da djeci budu autoriteti.

Dakle, i otac i majka u dječijim očima moraju imati autoritet. Majka ne bi trebalo da se poziva isključivo na autoritet oca, jer time ugrožava svoj autoritet kod djeteta. Situacija kada majka često govori: ,,Reći ću ocu šta si radio danas i on će te kazniti", i slično, ukazuje da majka nema autoritet kod svog djeteta. Uloga oca ne smije se prenaglasiti u odnosu na ulogu majke, i obrnuto, jer oni oboje imaju svoje uloge i dužnosti u procesu odgoja.

Danas malo čitamo, naročito malo čitamo iz knjiga. Kada nam neki, nešto žele objasniti kažu: „Gledao sam ili slušao sam ...“, a ne kažu čitao sam, a pogotovo ne kažu tu i tu, pred tim i tim na taj i taj način sam (na)učio. Danas vlada pošast instant znanja, krnjave i nepotpune informacije.

O islamu najviše čitamo/učimo na internetu. Učimo se i primamo od svakoga. Nemamo uspostavljen i pravilno postavljen firewall (odbrambeni sistem).

Internet je komunikacijska džungla. Činjenica da neko piše o vjeri, da na njegovoj webstranici, Youtube kanalu ili Facebok profilu nalaze svjetleće reklame sa ajetima i hadisima ne znači da je to mjesto gdje ćemo napojiti i nahraniti našu dušu, žednu i gladnu znanja koje će nas približiti Uzvišenom Rabbu. Od presudne je važnosti znati prije svega koja institucija ili ko je osoba ili osobe koje stoje iza webstranice.

U islamu neprikosnoveni autoritet pripada Allahu, Vladaru svjetova, Gospodaru nebesa i Zemlje, Onome Koji svim upravlja. Ljudi Ga vole, poštuju, boje Ga se i slušaju bez upotrebe sile. Zašto? Zato što je On Milostivi, zato što On daje i opskrbljuje, zato što On voli Svoja stvorenja. On je autoritet Koji je ljudima podredio sve na Zemlji i nebesima. On daje autoritet kome On hoće, a oduzima ga od koga On hoće

Poslije Uzvišenog, najveći autoritet svih vremena jest Poslanik, s.a.v.s. Allah daje autoritet, a ne ljudi sami od sebe, i to na osnovu kriterija koje je uspostavio Uzvišeni Gospodar.

Danas je sve manje one stare bosanske porodice u kojoj su se njegovali principi autoriteta. Poslanik, s.a.v.s.,  je kazao: ,,Svi ste vi pastiri i svi ste odgovorni za svoje stado; imam je pastir i odgovoran je za svoje stado, čovjek je pastir svoje obitelji i odgovoran je za svoje stado, žena je pastir u kući svoga muža i odgovorna za svoje stado“ (Buhari i Muslim)

Kriterij postizanja autoriteta sklad riječi i djela, jesu Kur'anske riječi: ,,O vjernici, zašto govorite ono što sami ne radite?” (Saff, 2.)

Najvažniji društveni analitičari koji kroz filter mudrosti i posjedovanja potrebnog znanja ukazuju na rješenja moraju biti imami. Odgovorni imami kao ubijeđeni nasljednici Allahovih Poslanika, koji imaju potrebna znanja, zvanja i autoritet.

Imam se ne bi trebao prilagođavati svome narodu, nego sve uraditi da svoj narod pozove i da ga ohrabruje na putu obnove stalno mu ponavljajući da kada god jača utjecaj istine (hakk), onda nestaje i povlači se neistina (batil).

Poslanik ﷺ je posmatrao svoj narod i uočavao sve njegove slabosti (šahid), a zatim na temelju mudrosti crpljene iz Objave (vahj) obveseljavao taj narod i govorio mu da postoji rješenje i da je moguće rješenje za sve probleme (mubeššir).

 Dova                               

Molimo Te Uzvišeni Bože, podari nam iskrene autoritete u vjeri, bogate znanjem i ukrašene pobožnošću. Amin!

Milostivi Allahu, učini da volimo džamiju pa da se radujemo džumi namazu. Čuvajmo svoju islamsku zajednicu.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.

[جلوس]

بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين

الخطبة الثانية

الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.

اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.

اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.

اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.

ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون

 صدق الله العظيم

Literatura:Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari, dr. Zoran Milojević., Sabahudin S. 

Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar