28. jan. 2010

MIMBERA-ON JE PČELU NADAHNUO

Nijaz SALKIĆ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!


الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.

''Hvala Allahu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas. Onaj ko se pokorava Allahu i Njegovom Poslaniku na pravom je putu, a onaj ko se Njemu i Njegovom Poslaniku ne pokorava u velikoj je zabludi. Molimo Allaha, našeg Gospodara, da nas uvrsti među one koji se Njemu i Njegovom Poslaniku pokoravaju, koji slijede Njegovo zadovoljstvo i koji se čuvaju Njegove srdžbe. Mi smo Allahovi i Njemu pripadamo.

Allah, s.v.t.a., u suri
An-Nahl – Pčela u 69. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا ۚ يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
– "zatim, hrani se svakovrsnim plodovima, pa onda idi stazama Gospodara svoga, poslušno!" Iz utroba njihovih izlazi piće različitih boja koje je lijek ljudima. To je, uistinu, dokaz za ljude koji razmišljaju. (69) ",

A zatim, danas je petak, 29. januar 2010., ili 14. safer, 1431. hidžretske godine. Ovo je šesta džuma u novoj 1431. hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!

وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ "Gospodar je tvoj pčelu nadahnuo: 'Pravi sebi kuće u brdima i u onome što naprave ljudi', /68/

Ono što se željelo pojmom vahj-doslovno: objava, ovdje jeste - nadahnuće, uputa i putokaz pčeli da pravi sebi u brdima kuće, u kojima se ona sklanja i nastanjuje, u udubljenjima drveća, a i u onome što ljudi grade. Pčelinje su kuće vrlo precizno i temeljito urađene u pogledu slaganja, raspoređivanja i nizanja, tako da između njih nema nikakve greške i praznine. Na početku citiranog ajeta upozorava se na pčelinje prikupljanje biljnog materijala. Radilice ne samo da proizvode med, nego i prikupljaju sirovi materijal za njegovu proizvodnju. U fazi prikupljanja nektara, pčele izvršavaju zanimljive i nevjerovatne radnje.

Kada pronađe cvjetove, pčela se vraća ostalim pčelama i obavještava ih o onome što je pronašla. Ona, plešući na specifičan način, ostale pčele informiše o nalazištu nektara. Porukama koje daje plesom, ona ostale pčele tačno izvještava o položaju i udaljenost izvora. Odrastao čovjek mora pohađati kurs određenog plesa barem šest sedmica kako bi ga savladao, dok pčela, čiji je ukupni životni vijek samo šest sedmica, ples koristi kao sredstvo komunikacije.

Pored plesa, veoma je zanimljiv i proračun koji pčela provodi prilikom povratka u košnicu. Pčela nalazište nektara može odrediti jedino prema Suncu a a do njenog povratka u košnicu Sunce u svake 4 minute za jedan stepen promijeni svoj položaj. Tu promjenu položaja Sunca pčela proračunava kada nađe hranu i kada se najkraćim putem treba vratiti do košnice. Koliko god da ide za ciljem, pčela, dok se najkraćim putem vraća u košnicu, mora proračunati koliko je Sunce promijenilo svoj položaj. Ovaj proračun pčela izvršava besprijekorno. Svi navedeni proračuni, cijeli ovaj sklad u košnici ne mogu se objasniti slučajnošću. Pčela dolazi na svijet podučeni svim ovim operacijama. Stvoritelj je pčelu programirao na najsavršeniji način.

Zatim joj je Uzvišeni Allah, dž.š., dozvolio - sudbinski je potčinivši, da jede sve vrste plodova i da slijedi puteve koje joj je Allah, dž.š., odredio i olakšao da ide gdje god želi, u zrak, pustolovine, doline i brda, a zatim se vraća u svoju kuću u koju nikada ne zaluta, bilo desno ili lijevo da se nalazila, te pravi vosak iz svojih krila a med iz svojih usta, zatim leže larve sa svoje zadnje strane, pa opet tako rano ujutro odlazi na svoje pašnjake.
Pčelinje tijelo, čija se dužina kreće od 1-3 cm, čine tri dijela: glava, prsa i stomak. Najzadnji dio, stomak, duži je od ostalih dijelova i čine ga prstenasti segmenti. U ajetu se za pčelu u jednini ističu ''stomaci''. To je, u originalnom tekstu ajeta, naglašeno u formulaciji ''butuniha''. ''Ha'' na kraju riječi označava jedninu ženskog roda. Da su se htjeli naglasiti stomaci za množinu ženskog roda, ta formulacija bi bila ''butunihinne''. Na taj način ajet upozorava i na građu pčelinjeg stomaka, koji je sastavljen iz dijelova, segmenata. Sa takvom strukturom stomaka, pčela se označava kao biće koje posjeduje ''stomake''. U unutarnjem dijelu ove stomačne strukture nalaze se, zapravo, dva stomaka; u jednom je medna vrećica, a u drugom je želudac. Stomak pčele proizvodi med i radi poput hemijske laboratorije.
Boja meda, kako se to ističe u ajetu, varira i u vezi su sa klimom, godišnjim dobom, vremenskim uvjetima i biljkama sa kojih je uzet nektar. Postoje različite boje meda; od bijele do tamno smeđe i zelene boje. Najomiljenija je svijetlo žuta boja meda. Moderne zemlje s razvijenijom proizvodnjom meda imaju posebne tehnike i skale za određivanje boje meda.

Uzvišeni kaže:
يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ "Iz utroba njihovih izlaz piće različitih boja, kao lijek ljudima", nešto između bijele, žute i crvene boje i slično tome, u zavisnosti od raznolikosti mjesta sa kojih se ona hrani, pa Uzvišeni veli:
"...koje je lijek ljudima", tj. u medu se nalazi lijek za ljude, dakle koristi svakome ko ima neku "hladnu bolest", tj. bez temperature, jer je on sam po sebi vruć, a nešto (neka bolest) liječi se nečim suprotnim. Dokaz da se u riječima: "...u njemu je lijek za ljude", misli na med, jeste hadis koji prenosi Katade u dva "Sahiha", od Ebu-Seida el-Hudrija, r.a., koji kaže: (718) "Došao neki čovjek Poslaniku, s.a.v.s., pa mu reče: 'Allahov Poslaniče, moj brat ima nesnosne bolove u stomaku i ima proljev.' A Poslanik reče: 'Daj mu neka se napije meda.' Ovaj je otišao, dao bratu meda, a zatim ponovo dođe Poslaniku i reče: 'Allahov Poslaniče, dao sam mu meda, ali se proljev povećao.' A Poslanik opet reče: 'Idi i daj mu da se napije opet meda.' Ovaj je otišao i dao bratu ponovo meda, a zatim se vratio i opet reče: 'Allahov Poslaniče, on i dalje ima proljev.' A Poslanik mu reče: 'Vjeruj Allahu, dž.š., a ne vjeruj stomaku svoga brata, idi i daj mu ponovo da se napije meda.' Otišao je i tako učinio i brat mu je ubrzo ozdravio."
Neki stručnjaci medicine kažu da je ovaj čovjek imao u stomaku zarazne, pokvarene otpatke; kada se napio meda, koji je bio topao, isti su se rastvorili pa su lakše izlazili vani, što je uticalo na povećanje proljeva. Beduin je mislio da mu ovo šteti; međutim, to mu je koristilo, pa mu je ponovo dao meda, što je pojačalo razlaganje i rastvaranje i potaklo da se lakše oslobodi tegobe, te se ponovno napio meda, što mu je i pomoglo; a nakon što su se pokvareni i zarazni dijelovi odstranili iz organizma, njegov se stomak smirio, te se poboljšalo stanje varenja i njegovo stanje uopće. Time su, ustvari, vrlo brzo nestali bolovi i slabost uz blagoslov ovoga na što mu je Poslanik ukazao. Neka je njemu od njegovog Gospodara najbolji salavat i selam!

U citiranom hadisu se ističe kako je med, koji proizvodi pčela radilica, lijek za čovjeka. Danas su svi medicinski autoriteti saglasni u činjenici da je med lijek. Med sadrži mnogo vitamina i minerala kao što su kalcijum, kalijum, magnezijum, natrijum, bakar, jod, željezo, cink, a i određene hormone. Zahvaljujući brzoj razgradljivosti šećera u medu, on je lahko probavljiva hrana. Svojim šećerima med pospješuje rad mozga; pomaže i pospješuje obnavljanje i čišćenje krvi, kao i cirkulaciju. Kako god se med konzumira radi pospješivanja rada unutarnjih organa, on se, isto tako, vanjskom upotrebom vrlo uspješno koristi u kozmetici i dermatologiji. Gotovo da nema bolesti u čijem liječenju med ne pomaže.
Ljekovita svojstva meda bila su poznata mnogim ljudskim zajednicama. Zato ne možemo reći da navodi iz ajeta citiranog na početku poglavlja nisu bili poznati u vrijeme objave Kur'ana. Kur'an nikada nije ljudima nudio lažne eliksire zdravlja; suprotno tome, ljudima je, kao lijek, ponudio med, čija ljekovita svojstva niko ne može osporiti. Da je Kur'an bio izmišljotina napisana u duhu tog vremena, onda bi u njemu bilo i takvih pogrešaka koje bi sadržavale izmišljotine tog vremena.
Kako god u vezi pčela i proizvodnje meda Kur'an nije dao nikakvo pogrešno objašnjenje, on je, isto tako, iznio i činjenicu da ženka pravi košnicu, da ona prikuplja nektar i proizvodi med, a to su činjenice koje su bile nepoznate ljudima u vremenu u kojem je Kur'an objavljen. Osim toga, koristeći množinu riječi ''stomak'' za jednu pčelu-ženku, on je upozorio i na anatomsku strukturu njenog podijeljenog stomaka. Zanimljivo je to da Kur'an ističe tu formulaciju u jednom periodu kada nije postojala praksa analiziranja fiziološke strukture pčela i ostalih insekata.

A Uzvišeni kaže: إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ "To je, uistinu, dokaz za ljude koji razmišljaju", tj. u tome što je Allah, dž.š., nadahnuo ovo slabašno stvorenje - pčelicu, da slijedi ovaj zadatak i sakuplja sa svih vrsta plodova. Zatim je pčelica sakupila to u vosak i med, a on je jedna od najljepših stvari, da bi to bio znak i dokaz ljudima koji razmišljaju i o veličini njenog Stvoritelja, Onog Koji ju je potčinio. Iz toga se izvodi zaključak da je On Djelotvorni, Moćni, Mudri, Koji sve obuhvata Svojim znanjem, Plemeniti i Milostivi.
وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ I stvaranje vas i životinja koje je razasuo dokazi su za ljude koji su čvrsto ubijeđeni. (45- Al-Džasija, 4)

Dova

             Molimo Te Uzvišeni Allahu da nas uputiš na pravi put i da nas na njemu održiš sve dok ne odemo sa dunjaluka. Molim Te Dragi Allahu, da ne dozvoliš našim srcima da skrenu nakon što Si nas uputio.
           
               Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Osvijesti nas, otrijezni nas, pa da shvatimo da bez jake i stabilne islamske zajednice, nema ni naše stabilnosti, i naše snage.
               Molimo Te Gospodaru naš, zaštiti nas od loših vođa, od dušmanskih riječi i djela, od pokvarenosti u riječima postupcima i razmišljanju. Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima, i naša posljednja dova je: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.

Literatura: Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari, quranmiracles

Ni komentarjev:

Objavite komentar