31. maj 2010

U HLADU HADISA – IZVODI IZ RIJADUS - SALIHINA. DIO 37.

Priredio: Nijaz SALKIĆ

Dobročinstvo prema roditeljima i posebna pažnja prema rodbini


Allah, džellešanuhu, kaže:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا  'I Allahu se klanjajte i nikoga Njemu ravnim ne smatrajte. A roditeljima dobročinstvo činite, i rodacima, i siročadi, i siromasima, i komšijama bližnjim i komšijama daljim, i drugovima, i putnicima - namjernicima, i onima koji su u vašem posjedu. " (En-Nisa, 36)
وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا  "I Allaha se bojte s imenom čijim jedni druge molite - i rodbinske veze ne kidajte... " (En-Nisa, 1)
وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ  ':.. i oni koji poštuju ono što je Allah naredio da se poštuje... " (Er-Rad, 21)
وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا   "Mi smo svakog čovjeka zadužili da bude dobar prema roditeljima svojim... " (El-Ankebut, 8)
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا  "Gospodar tvoj zapovljeda da se samo Njemu klanjate i da roditeljima dobročinstvo činite. Kad Jedno od njih dvoje ili oboje, kod tebe starost dožive, ne reci im ni: 'Uh!' i ne podvikni na njih, i obraćaj im se riječima poštovanja punim.  وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا Budi prema njima pažljiv i ponizan i reci: 'Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene, kad sam bio dijete, njegovali.'" (El-lsra, 23­-24)
 وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ "Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan roditeljima svojim. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim... " (Lukman, 14)

Prenosi se da je Ebu-Abdurrahman, Abdullah b. Mes'ud, r.a., rekao: "Pitao sam Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve selleme, koje je djelo Allahu najdraže? Alejhisselam reče: 'Namaz u njegovo pravo vrijeme.' Zatim sam upitao: 'A koje poslije njega?"Dobročinstvo svojim roditeljima', odgovori on. 'Koje poslije njega?', ponovo upitah. 'Džihad na Allahovom putu', odgovori on." (Muttefekun alejhi)
Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve selleme, rekao: "Čovjek nije u stanju odužiti se svome roditelju, izuzev da ga nađe u nečijem vlasništvu (kao roba), zatim ga otkupi, a potom oslobodi." (Muslim)

Prenosi se da je Ebu-Hurejre, r.a., rekao: "Allahovom Poslaniku (sallallahu ‘alejhi ve selleme,) došao je jedan čovjek i upitao ga: ‘O Allahov Poslaniče! Ko je najpreči za moje lijepo druženje i ponašanje prema njemu?'Alejhisselam reče: 'Tvoja majka.' Čovjek tada reče: ‘ Ko poslije nje?' 'Tvoja majka', odgovori on. 'Ko poslije nje?', ponovo upita čovjek. 'Tvoja majka', ponovo odgovori Alejhisselam. Čovjek ponovo upita: ‘ Ko poslije nje?'Alejhisselam tada reče: 'Tvoj otac!'" (Muttefekun alejhi)
A u jednom drugom rivajetu stoji: "O Allahov Poslaniče! Ko je najpreči za moje druženje i lijepo ponašanje prema njemu?"Alejhisselam reče: "Tvoja majka, zatim tvoja majka, zatim tvoja majka, zatim tvoj otac."
Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve selleme, rekao: "Daleko bio (od Allahove milosti), daleko bio, daleko bio svako onaj ko dočeka starost svojih roditelja, ili jednog od njih, a (zbog njih) ne uđe u Dženneti" (Muslim)


Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Ko želi da mu se nafaka uveća i da mu se život produži, neka pazi i redovno posjećuje svoju rodbinu." (Muttefekun alejhi)
Prenosi se da je Abdullah b. 'Amr b. 'As, r.a., rekao: "Jedan čovjek prišao je Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i rekao: ‘Zavjetujem ti se za hidžru i džihad, nadajući se nagradi od Allaha, džellešanuhu.' Alejhisselam mu reče: ‘Je li ti jedno od roditelja živo?' 'Jesu, oboje', odgovori on. Alejhisselam mu tada reče: 'Da li ti uistinu želiš nagradu od Allaha, dž.š.?' 'Da', odgovori on.'Onda se vrati svojim roditeljima i pazi na njih i lijepo se ponašaj prema njima', reče Alejhisselam."' (Muttefekun alejhi)
Ovo je Muslimov rivajet, a po drugom rivajetu, koji prenosi i Buhari: "Došao je jedan čovjek Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i zatražio od njega dozvolu da krene u džihad. Na to ga Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, upita: 'Jesu li ti živi roditelji?' 'Jesu', odgovor! on. Alejhisselam mu tada reče: ‘ Idi njima, tvoj džihad je da sa njima budeš."'



Isti prenosilac veli da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Nije dovoljno samo uzvratiti posjetu svojoj rodbini. Pravilno se ponaša prema svojoj rodbini onaj koji, kada ga ona zaboravi, ili odbaci, obnavlja vezu sa njom." (Buhari)
Aiša, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Rodbinska krvna veza visi o 'Ašu i viče: 'Ko mene održava i poštuje, i njega će Allah, dž.š., posjećivati i poštivati, a ko mene ne održava i ne poštuje, neće ni Allah, dž.š., njega posjećivati niti poštivati."' (Muttefekun alejhi)
Prenosi se da je Esma, kćer Ebu-Bekra, r.a., rekla: "Došla mi je moja majka za vrijeme Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve selleme, nešto tražeći, a još nije bila primila islam, pa sam upitala Alejhisselama da li da je primim. Alejhisselam mi je odgovorio: 'Da, svakako, primi svoju majku i usluži je."' (Muttefekun alejhi)
Ebu-Ejjub el-Ensari, r.a., pripovijeda da je neki čovjek rekao: "O Allahov Poslaniče!
Obavijesti me o poslu koji će me uvesti u Džennet i udaljiti od Džehennema. Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, reče mu na to: 'Ibadet čini isključivo Allahu, dž.š., i ne pripisuj Mu druga, namaz redovno obavljaj, daji zekat i pazi i posjećuj svoju rodbinu."'
(Muttefekun alejhi)


Selman b. 'Amir, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selleme, rekao: "Kada neko od vas htjedne iftariti, neka se iftari hurmom, jer je u hurmi berićet, a ako ne nađe hurmu, onda vodom, jer je ona najčišća." Zatim je rekao: "Sadaka učinjena siromahu jeste obična sadaka, a sadaka učinjena svojoj rodbini dvostruka je sadaka - sadaka i pažnja (rodbine)." (Tirmizi, hasen)
Prenosi se da je sin h. Omera, r.a., rekao: "Imao sam jednu ženu koju sam volio, a moj otac Omer je nije podnosio, te mi jednoga dana reče: 'Rastavi se s njom!' Ja sam to odbio, a Omer je otišao Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve selleme, i ispričao mu šta se desilo. Alejhisselam mi potom reče: 'Rastavi se s njom."' (Ebu-Davud, Tirmizi, hasen, sahih)
Ebu-Derda r.a., pripovijeda da mu je došao jedan čovjek i rekao: "Ja imam ženu, ali meni moja majka nareduje da se rastavim s njom." Ebu-Derda mu na to reče: čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve selleme, kada je rekao: "Roditelji su srednja vrata Dženneta, pa ako hoćeš, pusti ih, a ako hoćeš, sačuvaj ih." (Tirmizi, Nesai, sahih)
Nastavićemo, inšaAllah!

Ni komentarjev:

Objavite komentar