24. jun. 2010

MIMBERA-PODARI MOJOJ DUŠI BOGOBOJAZNOST


Nijaz SALKIĆ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
''Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao da radosnu vijest donese i da opomene prije nego što nastupi Sudnji čas. Mi smo Allahovi i Njemu pripadamo.
Allah, s.v.t.a., u suri  Eš - Šems / Sunce u 1. ajetu kaže:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا  'Tako mi Sunca i svjetla njegova'

A zatim, danas je petak, 25. juni 2010., ili  13. redžeb, 1431. hidžretske godine. Ovo je dvadeset i šesta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا  "Tako mi Sunca i svjetla njegova", kaže da se ovdje Allah zaklinje Suncem i dnevnim svjetlom koje potječe od Sunca. وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا   "...i Mjeseca kad ga prati", tj. slijedi jer i Mjesec dobiva svjetlost od Sunca.
وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا  "...i dana kad ga vidljivim učini", tj. Kada ga potpuno jasnim učini. "... وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا   i noći kad ga zakloni", tj. kad Sunce zađe pa horizont tama obavije. "... وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا  i neba i Onoga Koji ga sazda." وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا  "...i Zemlje i Onoga Koji je ravnom učini", tj. prostrije. Ovo mišljenje zastupa većina poznatih komentatora Kur’ana i jezičara. El-Dževheri kaže: "Riječ znači i kao, tj. prostro, poravnao, učinio ravnom.

Milostivi Allah, s.v.t.a., u početnim ajetima sure Eš-Šems-Sunce kazuje Istinu o svojoj Moći i Mudrosti nabrajujući ni'mete bez kojih Njegova stvorenja ne bi mogla živjeti i preživjeti. Uzvišeni se kune onim čime On hoće, kada želi naglasiti njihovu važnost. Pobrojani su Sunce kao izvor svjetla na Zemlji, Mjesec kao korisnik i pratilac, i dan kao produkt i mjera svjetla, te noć kao kao pandan danu i granica svjetla. Spomenuta je Zemlja koju je Milostivi ravnom učinio na kojoj stvorenja odmor išću, rađaju, hrane se iz nje, na njoj sedždu čine, i u nju liježu i dunjalučki se utapaju i nestaju u njoj. Nebo je naglašeno u zakletvi u značenju Allahove, s.v.t.a., Uzvišenosti i Mudrosti stvaranja. Ako je Zemlja metaforično postelja, Nebo je onda njen (naš) pokrivač.

Zanimljiv je hadis koji prenosi Džabir, a bilježe i Buhari i Muslim u svojim Sahihima da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao Muazu: "Zašto nisi klanjao sa: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى   'Slavi ime Gospodara svoga Svevišnjeg', وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا  'Tako mi Sunca i svjetla njegova', 'Tako mi noći kada tmine razastre.'" Ovdje su spomenute dvije sure kojih trebamo naučiti i u namazu učiti jer ih Poslanik ističe. To su sure El-E'la i sura Eš-Šems.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا  "...i duše i Onoga Koji je stvori", tj. Onoga Koji ju je stvorio u ispravnu, čistu i potpunu i Koji je čovjeka učinio skladnim i uspravnim.

U ovom ajetu Dragi Allah naglašava važnost duše te da je On njen Stvaralac i vlasnik. Islam nas uči da se svako dijete rađa u ''fitretu'', čistoj, izvornoj i neiskvarenoj vjeri. Dolaskom na ovaj svijet, odnosno još u majčinoj utrobi, na emanet dobijamo čistu dušu. Naša misija sastoji se u tome da baš tu čistu i neukaljanu dušu takvom vratimo Svevišnjem Gospodaru. Koliko je tajnovita duša možemo naslutiti iz ovoga ajeta: Pitaju te o duši. Reci: “Šta je duša - samo Gospodar moj zna, a vama je dato samo malo znanja.” (Sura 17. El-Isra)

Jerbo sa dušom se nije šaliti i igrati. Duši treba pažljivo prići, njegovati i odgajati je, i u vjeri i vjerom je očistiti i izglancati.

 Duša ima svoje deredže i stepene:

- Nefs emmara-duša sklona zlu
Allah dž.š. je rekao: Ja ne pravdam sebe , ta duša je sklona zlu , osim one kojoj se Gospodar moj smiluje. Gospodar moj zaista prašta i samilostan je Jusuf 53
                                                      
-Nefsi levvama-duša koja sebe kori
Allah dž.š. je rekao: I kunem se dušom koja sebe kori.  El-Kijame 2

 -Nefsi mutmeinna-duša smirena
Allah dž.š. je rekao: O ti, dušo smirena, vrati se Gospodaru svome zadovoljna, a i On tobom zadovaljan, pa uđi među robove Moje, i uđi u Džennet Moj !  El-Fedzr 27,28,29,30

U Muslimovom Sahihu navodi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: /635/ ”Allah, dž.š., kaže: 'Ja sam Svoje robove u pravoj vjeri stvorio, pa su im kasnije došli šejtani i od njihove ih vjere odvratili.' "...pa je nadahnu da zna šta joj je griješenje i bogobojaznost", tj. pokazao joj je šta je put dobra, a šta zla i objasnio šta valja, a šta ne valja.

Uspjeh ili propast preko svoje duše
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا   "...Uspjeće samo onaj ko se očisti, a biće izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi", tj. uspjet će onaj ko svoju dušu, pokoravajući se Allahu, dž.š., očisti. Moguće je da ovo znači da će uspjeti onaj kome Allah da da se očisti, a zalutati i propasti onaj kome Allah pusti da ode na stranputicu. Ibn Ebi-Hatim od Ibn-Abbasa prenosi da je rekao: "Čuo sam da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., u vezi sa riječima Uzvišenog: "...Uspjeće samo onaj ko se očisti, a biće izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi." Kada bi učeći Kur‘an naišao na ovaj ajet, Allahov Poslanik, s.a.v.s., u dovi bi zamolio: /637/ "Bože, ti mojoj duši podari bogobojaznost. Ti si njen zaštitnik i čuvar. Ti ćeš je najbolje očistiti!"

Zato Uzvišeni u Kur'anu  spominje  لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ "Mi čovjeka stvaramo da se trudi", tj. da se hvata u koštac sa teškoćama, da se bori i izbori.

Vjerovjesnik, s.a.v.s., kaže: /631/ "Allah Uzvišeni kaže: 'Čovječe, dao sam ti mnogobrojne blagodati. Ti ih sve ne možeš ni nabrojati ni na njima zahvaliti. Između ostalog sam ti dao dva oka da njima gledaš. Dao sam ti dva kapka nad njima i na njima, pa gledaj očima ono što sam ti dozvolio, a ako šta vidiš šta sam ti zabranio, zatvori ih kapcima. Dao sam ti jezik i usnu šupljinu kao njegov zatvarač. Zato jezikom govori ono što sam ti dozvolio. Ako naiđeš na nešto što sam ti zabranio zatvori njome jezik. Dao sam ti spolni organ i pokrivač da ga pokrivaš. Koristi svoj spolni organ samo za ono što sam ti dozvolio, a ako naiđeš na nešto što sam ti zabranio, pokrij ga! Čovječe, ti nećeš moći podnijeti Moju srdžbu i izdržati Moju kaznu!'"

"...i na dobro i na zlo mu ukazali?”, tj. put dobra i put zla. U tom smislu Uzvišeni na drugom mjestu kaže: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا  "Mi mu na pravi put ukazujemo, a njegovo je da li će zahvalan ili nezahvalan biti." (76:3)

 Pod uputom se ovdje misli na ukazivanje na pravi put i na zahvalnost onoga ko odabere pravi put, a nevjerstvo onoga ko odabere krivi. Ovdje se nipošto ne misli na to da Uzvišeni Allah prisiljava na činjenje dobra ili zla. Kako bi insan Božijom milošću zaslužio nagradu i Njegovom pravednošću kaznu...?

  Dova    

     »Molimo Te Uzvišeni Allahu da nas uputiš na pravi put i da nas na njemu održiš sve dok ne odemo sa dunjaluka. Molimo Te Dragi Allahu, da ne dozvoliš našim srcima da skrenu nakon što Si nas uputio. Molimo Te Gospodaru naš, zaštiti nas od loših vođa, od dušmanskih riječi i djela, od pokvarenosti u riječima postupcima i razmišljanju.
      Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Osvijesti nas, otrijezni nas, pa da shvatimo da bez stabilne zajednice, nema ni naše stabilnosti, i snage.  
       Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima. Naša posljednja dova je:  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.«

Literatura:  Prijevod Kur'ana od Besim Korkuta, Tefsir Ibni Kesir, Sahihul Buhari

Ni komentarjev:

Objavite komentar