1. jan. 2011

MIMBERA-SABAH NAMAZ BLAGO NECIJENJENO


 Nijaz SALKIĆ

 الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صَلَّى اللهُ تَعَالىَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبيِنَ الطَّاهِرِينَ، وَ أصْحَابِهِ الْكِرَامِ الْهُدَاةِ الْمُهْتَدِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيمًا كَثِيرًا. نَسْأَلُ اللَّهَ رَبَّنَا أَنْ يَجْعَلَنَا مِمَّنْ يُطِيعُهُ وَيُطِيعُ رَسُولَهُ وَيَتَّبِعُ رِضْوَانَهُ وَيَجْتَنِبُ سَخَطَهُ. يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 

Najljepša zahvala Uzvišenom Allahu za beskrajne nimete našeg Gospodara naredbom obavljanja namaza. Jer za nepresušne blagodati, čiji broj čak i ne znamo, možemo odgovoriti namazom kojeg ćemo obavljati pet puta dnevno. Neka je salavat i selam, spas na našeg devletliju  Muhammeda, s.a.v.s., i njegovu porodicu na broj koliko ima tajni u Kur'anu, jer je Kur'an-i-kerim Allahov govor.
          
Allah, dž.š., u 19. suri (El - Furkan / Furkan) u  2. i 3. ajetu kaže:
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا    

        "Obavljaj propisane molitve kad Sunce s polovine neba krene, pa do noćne tmine, i molitvu u zoru jer molitvi u zoru mnogi prisustvuju."
          
 A zatim, danas je petak, 31. decembar 2010., ili  25. muharrem, 1432. hidžretske godine. Ovo je četvrta džuma u novoj hidžretskoj godini. Cijenjeni džemaate, draga braćo i sestre, esselamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuh!
           
        Tajnu namaza još niko nije detaljno opisao. Istina, Allahovi najbolji robovi, Božiji poslanici su nam svojim životom i iskrenim odnosom do namaza pokazali da je namaz džennetska miva. Zaista je namaz tanki trak džennetskog svjetla čiji nur ozari samo iskrene namaske ašike. Taj namasko-džennetski nur možemo primijetiti samo na licima mu'mina. Zašto tog namaskog nura nejma na obrazima ostalih klanjača i ljudi?  Da bi to saznali Prvo moramo odgovoriti na pitanje svih ibadetskih pitanja, šta je to namaz?
          Kada su Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, upitali: "Koje je Allahu najdraže djelo?"- rekao je: "Namaz u njegovom vaktu."(Buhari, Namaski vaktovi,6),  jer  "prvo što je Allah, dž.š., propisao ljudima od vjere jeste namaz. I zadnje što će ostati od vjere je namaz. I prvo za šta će se polagati račun na Sudnjem danu je namaz. Allah, dž.š., će reći: 'Pogledajte namaz moga roba!’ Pa ako bude potpun, biće takvim i upisan. A ako bude nepotpun reći će: 'Vidite ima li moj rob dobrovoljih namaza!’ Pa ako bude dobrovoljnih namaza upotpuniće se farzovi sa njima…” Mi smo ljudi zaboravna bića. Kad nam se učini dobro, zaboravljamo dobročinioca.  Ako nas pogode zlom pamtimo do besvijesti. Ovo je vrijeme raznih boleštinja i nevolja. Pošto bi neko prodao dio svog tijela?  Da nam daju cio univerzum za dvije ruke, da li bismo ih zamijenili? A pamet? A dušu? A da li bismo prodali naša osjećanja, sva ljepša jedna od drugih, za bilo koji dunjalučki imetak? Eto, Gospodar naš, Koji nam je naredio namaz, poklonio nam je sve ovo, uz još bezbrojne druge blagodati.  
Blagodarni Allah u Kur'anu kaže: وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ  Da probate izbrojati Allahove nimete, ne biste ih mogli ni grupisati.(En-Nahl, 18.) Allah dž.š., jedino od nas traži da Ga slavimo, kako to Kur'anu veli: “Džine i ljude Sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju” (Ez-Zarijat, 56).
            Vjerujem da ste čuli kazivanje: Kada preseli neka osoba, koja je cio život provela u ibadetu, Uzvišeni Allah je upita slijedeće: "Robe moj, hoćeš li da ti se ophodim Mojim merhametom ili ćeš tvojim ibadetom?" Zato što je cio život proveo u ibadetu, čovjek je odgovorio: "Mojim ibadetom, Gospodaru!" Meleki, Jedan po jedan sabraše sve ibadete, ali, šta vidješe? Sve to nije bilo dovoljno da se zahvali ni za jedno oko i trebao je ići u Džehennem. Međutim, pokajao se i zamolio, te mu Milostivi Allah oprosti i naredi da ga odvedu u Džennet. Neka nas Allah sačuva ovakve oholosti, od uzdanja u sopstvene ibadete.
            Namazi su proba i ispit svakog insana. Ukoliko neko može klanjati sabah-namaz, može klanjati i sve ostale namaze. Zato što onaj koji uspije uraditi najteže, uspijeva uraditi i ostalo. Sabah-namaz je zbilja prvi dnevni ispit i naš prvi ibadet. Dan počinjemo sa prvim uspješno odrađenim  ispitom. Položimo prvi ispit da bi za druge ispite bili jaki i očeličeni za prepreke koje dolaze u tekućem danu.
            Naš Poslanik, s.a.v.s., koji je na mi'radžu vidio što ni jedan čovjek prije i poslije njega nije, ostavio je poruku da se pamti poruka: "Ko klanja sabah-namaz nalazi se pod Allahovom garancijom"(Kutubu-Sitte).
            Da je to samo puka izjava, zašto bi onda Poslanik, s.a.v.s., i njegovi drugovi a za njima milioni muslimana u vijekovima koji su slijedili u sabahskom mraku hodili do džamija? Poslanik, s.a.v.s, je rekao: “Ko obavi jaciju u džematu, kao da je pola noći proveo na kijamu, a ko obavi sabah namaz u džematu, kao da je čitavu noć proveo na kijamu“. (Muslim).
            Zaista propisno klanjanje sabaha nosi u sebi zaštitu za klanjača, njegovu porodicu (naravno ako klanjanju), njegovu vjeru, njegove poziciju u društvu, tako da klanjač svako jutro na sebi doživljava psihičku stabilnost, mir i sigurnost na dunjaluku, a za ahiret utvrđuje i asfaltira svoju džennetsku stazu. Poslanik, s.a.v.s, bi ustajući na sabah učio ovu dovu:“Allahumme-dž’al fi kalbi nuren, ve fi lisani nuren, ve fi sem’i nuren, vedž’al fi besari nuren, ve min emami nuren, ve min halfi nuren, ve an jemini nuren, ve an šimali nuren, ve min fevki nuren, ve min tahti nuren“. Allahu podari mi svjetlo u moje srce, podari mi svjetlo na moj jezik, na moj sluh, na moj vid, podari mi svjetlo ispred mene i iza mene, podari mi svjetlo s moje desne i s moje lijeve strane, podari mi svjetlo iznad mene i svjetlo ispod mene.
           Dragi brate i poštovana sestro, zamisli i dočaraj ljepotu i blagodat sabahskog jutra. Zar to nije  vrijeme kad svi spavaju a ti ustaješ i izlaziš isključivo radi Allaha želeći steći Njegovo zadovoljstvo. Razmisli u kakvom nuru i u kakvom društvu klanjajući sabah, boraviš! Znaj da i meleki klanjaju sabah Sabah-namaz, jer su njegovi svjedoci noćni i dnevni meleki. Prema predaji, ovi meleki sastavljaju se na sabah-namazu iza imama.
           Vijekovima odjekuju riječi Poslanika s.a.v.s.:
“Obraduj potpunim svjetlom na kijametskom danu one koji pješače po mraku do mesdžida“. (Et-Tirmizi i Ibnu Madždže). Jačina tvoje ahiretske svjetiljke biće prema gustini mraka, pa koliko insan bude više prelazio po tami do mjesta obavljanja noćnih namaza, svjetlo će na kijametskom danu biti jače i intenzivnije.
             Ibnul Kajjim kaže: “Prespavati sabah znači ostati bez rizka, jer se rizk baš u to vrijeme dijeli“! Ibnu Abbas bi govorio svome sinu: “Ustaj, ne spavaj u vrijeme kad se rizk razdjeljuje“!
           'Sabahski ljudi', “Imaće svjetla prema svojim djelima, neko će biti prekriven nurom poput brda, neko još više od toga, neko će imati svjetla poput palme, a neko poput nožnog prsta pa će mu na tren svjetliti, a na tren će nestajati“!  Allah kaže: “Taj dan ceš vidjeti kako ispred i s desne strane vjernicima i vjernicama teče njihovo svjetlo. Blago vama danas“! (El-Hadid, 12. Ajet).
“Među vama se smjenjuju meleki noću i danju, a u vrijeme sabaha i ikindije se sastaju, zatim se oni koji su bili među vama uzdižu Gospodaru, a On ih pita:-“Šta rade moji robovi“ Meleki tada odgovaraju:“Našli smo ih u namazu i ostavili u namazu“. O Allahov robe, ti koji čuvaš sabah u džematu (a ko je sve u džematu), tvoje se ime spominje pred Gospodarem svjetova! Zar to nije čast i ponos!
 Pa kao da se na vrijeme probudimo i pokupimo ljepotu našeg jutra?
          Posigurno ranije lijeganje djeluje na na nas da budemo sposobni i pripremljeni za novi dan. U krevet pođimo čisti i sa abdestom, prije spavanja klanjajmo dva rek’ata, proučimo poznate zikrove, lezimo na desnu stranu, postavimo desnu šaku pod lice, proučimo u dlanove sure el-felek i en-nas i dlanovima potarimo što više tjelesne površine. San će biti miran, lijep i sa išaretom. U protivnom, ustaćemo nenaspavani, ružnog osjećaja i nemirnih snova i sa lošim porukama.
           Ima ljudi koji prenose predanja da čovjeka može spasiti samo jedan pravi namaz. Ne možemo se spasiti klanjanjem samo jednog namaza pa da taj namaz bude, poput hadža, iskoristimo svu snagu, klanjajući svaki put zamislimo da nam je to zadnji namaz i u potpunosti izvršimo dužnost. Vjernik je na ispitu svakog dana, štaviše, pet puta na dan, a osim toga kada počne namaski vakat ispit traje svakog sata, svake sekunde dok ne završimo namaz.
U odnosu na druge namaske vaktove, Resulullah, s.a.v.s., je na sabah-namazu učio veoma duge sure. U hadisima se prenosi da je na sabahskom farzu učio sure Kaf, Et-Tekvir i Insan. Dužina ovih sura mijenja se od jedne do tri stranice. S druge strane, sunnet je klanjao veoma kratko. U dva rekata sabahskog sunneta najviše je učio sure El- Kafirun i El-Ihlas.
            Zapamtimo da je namaz u džemaatu veliki nimet ummeta Muhammeda, s.a.v.s., i zanemarena obaveza muslimana. O klanjanju u džemaatu vladaju stereotipi poput ovoga da je namaz u džemaatu navika svojstvena starima, penzionerima ili onima koji rade na nekim veoma lagodnim poslovima. Nažalost, kao što ne znamo vrijednost i važnost namaza, takođe smo neznalice i po pitanju veličanstvene nagrade i napretka koje nosi klanjanje u džematu.
Kao i ostale farz-namaze, takođe i sabah-namaz klanjajmo u džematu.
Ibni Omer Kavariri, jedan od učitelja Buharije, Muslima i Ebu Davuda, priča:
·       Nikad me nije prošla jacija namaz a da je nisam klanjao u džematu, osim jedanput. Te noći mi je došao neki gost zbog kojeg sam se zadržao i zakasnio u džamiju na jaciju. Požurio sam od džamije do džamije i tako obišao cijelu Basru nebi li gdje zatekao džemat. Svagdje je džamija bila zatvorena i već je svak bio obavio namaz. Ja se vratih kući i pomislih: "U hadisu se kaže: - Namaz u džematu je bolji od namaza pojedinca dvadeset sedam puta! - Ja ću toliko puta klanjati kako bih nadoknadio to što nisam klanjao u džematu."  Onda ja klanjah jaciju tačno dvadeset sedam puta, a zatim, umoran, legoh da spavam. Te noći sanjah kako neki silni ljudi jašu na konjima, a i ja jašem svoga konja i tako se utrkujemo. Međutim, koliko god da sam gonio svoga konja nikoga od tih ljudi nisam mogao sustići. Jedan od tih jahača se okrenu pa mi reče: Nemoj džaba da umaraš svoga konja, jer ti nas ionako nikada ne možeš stići!
- Zašto to? - upitah ja.
    On reče: - Zato što smo svi mi klanjali jaciju u džematu, a ti si je klanjao sam!
Ja se onda probudih jako ožalošćen zbog toga što sam propustio tako važnu stvar kao što je klanjati namaz u džematu.
           I na kraju da kažem i ovo: Pojedinci nakon namaza izostavljaju tesbih i dovu i tako napuštaju audijenciju kod Allaha. Međutim, tesbihat i dova, posebno nakon sabah-namaza, veoma su bitni i fadiletli. Kada sam vidio osobu koja je bez tesbiha i dove izašla i uronila u razgovor, prišao sam i rekao joj: "Da radiš na nekom mjestu za nadnicu te da obaviš sve do akšama mnoge poslove i umoriš se, pa u trenutku kada poslodavac hoće da ti plati, da li bi otišao da ne uzmeš nadnicu?" Poslanik, s.a.v.s., kaže da će onome ko obavi tesbih biti oprošteni svi grijesi.(Tirmizi, Dua, 3695).
Dova
          
        Milostivi Bože, primi naš namaz onako kako primaš od Svojih dobrih vjernika. Dragi Bože, omili nam iman i islam, a omrzni nevjerovanje i sva griješna djela. Uzvišeni Allahu, daj nam  dobro na ovom i na budućem svijetu i spasi nas od džehennemske vatre.         
           Milostivi Gospodaru, usadi nam više ljubavi prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju, džemat i da jedva čekamo dolazak dana petka i džume u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
           Primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim, našim umrlima i svim muslimanima, i naša posljednja dova je:الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  Hvala Allahu gospodaru svih svjetova i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika Muhammeda, s.a.v.s.

Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari, »Topkinar, Džemil »Kako ustati na sabah-namaz«, Šejh Mustafa, »Sabahski bereket«.

Ni komentarjev:

Objavite komentar