15. dec. 2011

MIMBERA-ČUVAJ SVOJE DANE



الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون. قال الله تعالى فى كتابه الكريم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا   
  صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
      Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može izvesti.
     Allah, dž.š., u  10. suri (Junus ). u  6. ajetu kaže:
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ
„U smjeni noći i dana i u onom što je Allah na nebesima i na Zemlji stvorio zaista postoje dokazi za ljude koji se Allaha boje.“
       A zatim, danas je petak, 16. decembar 2011., ili  21. muharrem 1433. hidžretske godine. Ovo je treća džuma u novoj hidžretskoj godini.
       Cijenjeni džemaate! 
       Ima nas da ne možemo odmah zaspati iako smo umorni od svakodnevnog posla. Ima nas da zaspimo pa se iznenada probudimo i momentalno rasanimo pa do jutra sabjeremo jučerašnje račune i dodajemo sutrašnje planove. Fenomen sna koji se veže za noć je istraživan a opet ostao nepoznanica. U Kur'anu, zadnjoj od Allaha s.v.t.a. oporuci, često se ponavlja i slikovito ukazuje na fenomen noći. „Doista, u izmjeni noći i dana, i u tome što je Allah stvorio na nebesima, i na Zemlji, postoji znakovi za narod bogobojazni / leājātin likavmin jettekūn/ (10:6); Zapravo, nebo i Zemlja, noć i dan svjedoče beskrajnu milost Uzvišenog i Veličanstvenog Boga koji je razastrao Univerzum kao otvorenu knjigu (el-kitabu-l menšūr), prožetu 'znamenjima' za ljudski um i srce.
      Baš zato pametni i mudri ljudi puno Kur'an čitaju i  njegove poruke izučavaju. Mudraci i pametni bezbeli radi svog srca to čine. Jerbo, srce se mora osposobiti da vidi znakove a razum mora uznastojati shvatiti prirodni poredak. Samo na ovaj način je moguće pravilno razumjeti vrijednost ibadeta obavljenog tokom noći i shvatiti mnoge predaje o noćnim blagodatima, poput one u kojoj se spominje ‹da naš Gospodar se spušta svake noći na dunjalučko Nebo, u zadnjoj trećini noći te kaže: Ko će da me zamoli (pozove) pa da mu se odazovem, ko će da zatraži pa da mu dam, ko će da zatraži oprosta pa da mu oprostim.' ( Ebu Hurejre). U drugoj predaji Poslanik govori da u Džennetu postoje određene odaje pripremljene samo za one koji budu obavljali noćni namaz. Sve ovo nas upućuje na važnost noći kao određenog vremena sa posebnim bereketima u islamskoj tradiciji.
      U Kur'anu nalazimo na mnoge situacije kada se i Poslaniku, a.s., sugeriše da probdije određene momente noći u ibadetu: قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا   „Probdij u (namazu) noć / kumil-lejle /, osim malog dijela, نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا  njezine polovine-ili manje od toga." (73:2-3) Prema tome, noć je posebno vrijeme kada čovjek može bolje funkcionisati snagom duha nego u tokudana, jer: " ta, ustajanje noću / inne nāšietel-lejle /, zaista, jače djeluje i izgovara se jasnije, a ti danju, doista, imaš mnogo posla."( 73:6-7); إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا   Noćni sahati najsnažnije djeluju na dušu, to su vremenski trenuci najsnažnijeg ljudskog koraka i njegovog najispravnijeg govora. Prema tome, noću se spušta posebna smirenost u vjernička srca, omogućujući mu bolju i snažniju usredotečenost u ibadetu. Kao što smo već kazali, bereket leži u noćnoj tišini ali i u ljudskoj rasterećenosti od svakodnevnih, ovodunjalučkih poslova. Sa druge strane, ibadet noću traži posebno odricanje, volju i trud pa je to osobina samo najiskrenijih. Oni koji čine noćni ibadet su sretnici džennetskih bašči koji su spomenuti u Kur'anu: كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ  „noću su malo spavali وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ   i u praskozorje oprost od grijeha molili."(51:17-18); Izraz za praskozorje, vrijeme prije svitanja, kako je spomenut u gornjem ajet-kerimu na arapskom jeziku, je bi'l eshar. Neki komentatori vele da taj izraz ima značenje, 'jezgra srca', 'duše' ili 'unutarnji dio srca i duše'.
     Draga braćo!
     Kur'an je naša blagodat. Zato ga učimo, umiljato, lijepim i razgovijetnim glasom. "...I izgovaraj Kur'an pažljivo", tj. uči ga polagahno, jer će ti to pomoći da razumiješ Kur'an, a.š., i da ga shvatiš.
   Budni ljudi su dakako mu'mini, oni su dužni zaspale (pro)buditi jer Iblis l.a. ljuljuška, uspavljuje i srca za dobra djela umrtvljuje. Prenosi se od Vehba ibn-Verda, da je rekao: "Obavješteni smo da je Iblis došao Jahjau, a. s., i rekao mu: 'Hoćeš li da te posavjetujem?' Jahja mu reče: 'Ti si lažac i od tebe ne primam savjet, nego me obavijesti o stanju sinova Ademovih?' Iblis mu reče: 'Oni su kod nas podijeljeni na tri skupine.
- Prva skupina je za nas najteža i najgora, a to su oni koje mi zavodimo na razne nacine i koji radi toga upadaju u grijeh, ali se poslije toga brzo pokaju i pribjegnu tevbi i istigfaru i pokvare nam sve što smo radili.
- Druga skupina je u našim rukama na stepenu igrački u rukama vaše djece, i mi se sa njima igramo kako hoćemo
- Treća skupina su oni poput tebe, mi nemamo mogućnost da vam priđemo.'
'A jesi li ikada uspio?', upita Jahja, a. s. 'Jesam jedanput, kad si se malo više prejeo i nisi ustao na noćni namaz'.
Rekao je Abdullah ibn-Vehb: "Svaki užitak ima jednu slast osim ibadeta. Ibadet ima tri slasti:
- Slast dok si u ibadetu,
- Slast kad se sjetiš Allaha, s. v. t.a.,
- Slast kad dobiješ nagradu za ibadet".
   Uistinu je stanje kod vjernika takvo. A što se tiče robova strasti, kod njih je potpuno obrnuto. Njihov život je u znaku stalnih iskušenja i tjeskoba. Oni su nesigurni i dezorijentirani. Njihova istinska briga je kako udovoljiti strastima. Njihova tijela u toku noći govore kad će svanuti da jedemo i pijemo i igramo, a u toku dana govore kad će doći noć da zaspimo. A zar je radi toga čovjek stvoren? I zar se tako traži i zarađuje Džennet? Nikako! Slast života i istinski užitak ni na ovom ni na budućem svijetu neće osjetiti niko osim iskreni vjernici.
Kaže Uzvišeni: "A oni koji su se Gospodara svoga bojali, u povorkama će u Džennet biti povedeni i kad do njega dode kapije njegove već širom otvorene, čuvari njegovi će im reći: 'Mir vama. Od grijeha ste čisti - uđite u nj. U njemu ćete vječno boraviti".
(Ez-Zumer, 73.)
   Poštovane sestre, draga braćo!
   Znajmo da je ovo vrijeme krize i dezorjentacije kada mnogi tražimo izlaze, rješenja i lijekove za zbunjenost i izgubljenost. Upućujmo savjete svojim najdražim da Allaha dž.š. dozivaju, da Ga mole, da Ga vole i da Mu dove. Allah Svemogući naredio je svojim robovima da ga dozivaju i pojasnio šta čeka one koji odbijaju obožavanje samo Njega subhanehu ve teala. Od Nu’mana ibni Bešira, Allah bio sa njime zadovoljan, prenosi se da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Dova je ibadet.” Pa je potom proučio ajet: “Gospodar vaš je rekao: "Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi se klanjaju – ući će, sigurno, u džehennem poniženi." (Gafir/El-Mu’min, 60.)
    Poštovani džemaate!
    Ako u svojoj mapi za ulazak u Džennet nemamo programa koji se zove  noćni namaz, dodajmo taj program još večeras. Zaista je najbolji način za oživljavanje srca je da insan ponizno stoji pred svojim Gospodarom negdje gdje ga niko ne vidi. Slika stanja čovjeka u Berzehu (svijetu duša poslije ovozemaljske smrti) se ogleda u slici njegovog stanja na dunjaluku. Ako je često osamljen padao na sedždu, zikrio, strahovao od Allaha, plakao radi Njega u tami gdje ga niko od ljudi ne vidi, onda su sve prilike da će ovakvoj osobi lijepo biti u kaburu. A ako bude od onih koji su pretjerali u grijesima i takav umre bez pokajanja onda nije za očekivati da će mu kabur biti prostran i ugodan. Rekao je Hasan El-Basri, rahimehullah: “Zaista čovjek počini grijeh pa mu zbog toga bude uskraćen noćni namaz.” (Tezkijetun-nefsi ve terbijetuha str. 62) Od posljedica grijeha je da čovjek teže čini ibadet općenito pa tako i noćni namaz.
    Poštovane sestre, cijenjena braćo!
    Vrijeme u kome živimo, ljudi nazivaju velikom teškoćom. Biće nam i teže ako sebi postavljamo neostvarive ciljeve koji će nam blokirati um i iscrpiti tijelo. Pametan čovjek uživa u malim stvarima. Zato je dobro da skromnost postane naša vrlina a ono što uspijemo ostvariti od života da na tome šućuramo- zahvaljujemo. Jerbo, ko ne zna skromno živjeti i u skromnosti uživati, on je izgubljen u startu (mrtav), samo to još nije dokučio. Vjerovatno nas mnogo ima što gatljajući i trčeći sanjamo sve tabutske daske. Ljudi od znanja trebaju vaziti i savjete dijeliti, ljude buditi i na vrijeme trijezniti. Govorimo svima oko sebe da se sada živi, da je ovo danas a nikako juče ili sutra.. Najviše nas je takvih da živimo u „jučer“. I dok tako živimo  u „jučer“ i žalimo za propalim prilikama, propuštamo nove, sjajne, sadašnje mogućnosti. Puštamo život da prolazi kroz nas, praveći se da nemamo ništa s njim. Ili pak živimo za dan kad ćemo se iškolovati. Kad to dočekamo onda, čekamo posao, kad se zaposlimo, čekamo da napravimo kuću, a kad napravimo kuću, čekamo brak, a kad uđemo u brak, čekamo djecu i tako u beskonačnost. Kada se jednom probudimo shvatimo da uopće nismo živjeli, nego nešto čekali. Ali tad obično, izgubimo sve vozove. Eto, zato velim da ustanemo! Islam je i došao da nas probudi i da nam kaže: „Hej, ti sa dva oka, znaš li kud ćeš?? “.
Ibni 'Umer, r.a., bi govorio: “Čovječe, kada osvaneš, ne očekuj noć. Živjet ćeš samo ovaj dan, ne prethodni koji je prošao zajedno sa svojim dobrom i zlom, niti budući koji tek treba da nastupi. Sunce će te zasigurno grijati samo danas. Znaj da je čitav tvoj život sadržan u jednom danu. Stoga, sve svoje misli podredi ovome danas, kao da si u njemu rođen i da ćeš u njemu umrijeti.” I još kaže da samo danas najljepše uzimaš abdest i obavljaš namaz skrušeno i lijepo i smireno... i da samo danas pomiluješ jetima i da posvetiš vrijeme svojoj predivnoj djeci i da ne dozvoliš danas da ti sin poželi biti TV kako bi, napokon, dobio pažnju svoga babe... i da ih saslušaš... danas vrati dugove i ispuni obećanja... danas prenesi  jednoj osobi kakvu radost koju je Islam unio u tvoja prsa... danas diši u ime Allaha i osjeti svaki udisaj i izdisaj kao da je posljednji... danas ugosti musafira, jer kako rekoše, nećemo biti pitani koliko smo soba imali, već koliko smo musafira ugostili... ovaj dan provedi bez srdžbe, ljutnje i negativnih riječi (i misli), možda je uistinu posljednji? Danas brini o svome zdravlju i danas čitaj Kur’an shvatajući ga lično...
          Dova
      Svemogući Allahu, učini da se okoristimo ovim porukama i poukama te da budemo od onih što imamo stida i obraza. Daj da budemo od onih koji se čuvaju harama, da izgrađujemo svoje jedinstvo, slogu i bratstvo na istini, bogobojaznosti i sunnetu Allahovog poslanika s.a.v.s.
      Milostivi Allahu, podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu. Amin!

ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم 

Nijaz SALKIĆ

Literatura: Tefsir Ibni Kesir, Sahihu-l-Buhari, Fenomen noći u islamskoj tradiciji, Rifet Šahinović, Ne grickaj k' miš dane, Nina Halilbašić

Ni komentarjev:

Objavite komentar