MUKABELA
I RAZUMIJEVANJE POSLUŠANOG 16. džuz
Mukabela je učenje (čitanje) po 10 lista ili 20
stranica svakog dana u džamiji. Mukabela se može učiti u tri vremenska perioda,
iza sabaha, iza podne ili iza ikindije namaza. Najviše je rasprostranjeno
učenje mukabele iza ikindije namaza. Mukabelu uče imami, hafizi i oni koji
znaju i umiju pravilno i tačno čitati Allahovu knjigu.
Počinjemo sa prvom mukabelom dan prije ramazana a
završavamo Hatma-dovom uoči Bajrama ili prije klanjanja Bajram namaza. Velika
čast je znati pravilno učiti Kur’an a.š,, a velika nagrada čeka one koji dolaze
da slušaju i prate učenje mukabele u džamijama.
Zašto nas
je malo na mukabelama?
Da bi mogli sebi
odgovoriti nadvirimo se u dušu i srce. Ako su nam u životu prioriteti
imetak, bogata sofra, ormari puni odjeće i obuće a mi i pored toga ,nemamo'
vremena za abdest, za namaz, te da je jacija u kasne sate a sabah prerano, sa
nama nešto u redu nije.
16. džuz
Suru Kehf mnogi vjernici uče petkom s obzirom
na preporuku Poslanika, a.s. Kazivanja koja se nalaze u ovoj suri na različite
načine ukazuju na iskušenja ljudi kojima mogu biti izloženi te način kako se
odnositi prema njima.
Prvo kazivanje se odnosi na mladiće koji su se
sklonili u jednu pećinu kako bi sačuvali svoju vjeru. Pećina, koja je od kamena
i drugih materijala simbol je čvrstine i dugotrajnosti, ona je ta koja je
štitila mladiće od vanjskih utjecaja i ljudi.
Međutim i danas se vjernici štite pećinom,
jednom mentalnom i duhovnom. I danas postoje mladići koji imaju svoj čvrst stav
da sačuvaju svoju vjeru i čednost poput ovih mladića. Taj stav je njihova
pećina. Kao što su ovi mladići iz sure Kehf fizički pobjegli od naroda
nevjerničkog, današnji mladići svojim stavom, kao pećinom čvrstim, bježe od
nevjerničkih ideja i odluka: ne žele ni pod koju cijenu izostavljati namaz, ne
žele konzumirati određene artikle koliko god društvo svojom modernošću insistiralo
na tome, ultimativno ne žele činiti blud makar nikada ne bili u ljubavnoj
vezi. Svaka ova ,,pećina“ razlikuje se od čovjeka do čovjeka, neka je manje
čvrsta neka više, međutim bilo bi dobro kada bi, poput ovih mladića koji su
činili grupu, džemat, i današnji mladići međusobno se uvezivali, gradili
džemat, grupu koja će razmijenjivati iste stavove i graditi veću i jaču
“pećinu“ oko sebe.
Drugo kazivanje je vezano za vlasnike
zemljišta koje je davalo plodove. Jedan od njih se oholio i hvalio pred drugim
kako ima bogat i prelijep vrt. U ovom kazivanju nalazi se riječ koju vjernik ne
bi trebao zaboravljati, odnosno svoju djecu od malih nogu učiti šta reći kada
vidimo nešto lijepo. Naime, vjernik koji je imao slabiji vrt kazao je ovom
hvalisavcu zašto ne kaže na svoj prelijepi vrt Māšallāh – moć je kod Allaha. Odnosno
sjeti se od koga si to dobio. Danas se sve manje podučavaju djeca ovim
riječima, čak i u mektebu i na vjeronauci.
Slijedeće kazivanje odnosi se na slučaj Musaa,
a.s. i Hidra, čovjeka kojeg je Allah podučio mudrosti. Hidr je činio stvari
koje su bile nejasne Musau, nije se slagao s njima, ali na kraju saznaje da su
Božija određenja i Njegove naredbe koje djeluju preventivno, a o čemu Musa nije
imao informacije ni znanje. Ovo kazivanje, pored ostalih pouka, nosi pouku da
čovjek treba biti iskreno vjerovati sa šestim imanskim šartom. Ponovimo šesti
imanski šart, kojeg smo naučili u mektebu, iskreno vjerujmo u njegovu istinu i
sve što nam se događa, bez obzira koliko teško bilo, lakše ćemo podnositi,
zapravo rastom vjerovanja s ovim šartom smanjivat će se naše tegobe po pitanju
bilo kojeg problema.
Naredno kazivanje se odnosi na poslanika
Zulkarnejna koji je imao posebnu moć i vlast nad ljudima. Ovo je sura s
kazivanjima koja nose zaista niz pouka, stoga ograničavamo se na jednu ili
dvije, koje uveliko odgovaraju našim ranijim komentarima, poput 12. U slučaju
Zulkarnejna i Hidra vidimo ljude kojima je Allah dao dvije blagodati kojima se
i danas ljudi ponose i ohole spram drugih. Hidr je imao znanje, u današnjem
kontekstu obrazovanje, titule i sl., ali se nije oholio nad Musaom, a.s. i
drugim ljudima. Pored toga bio je spreman podijeliti svoje znanje i podučiti
druge. Zulkarnejn je imao moć i mogućnost vlasti, ali nije se oholio svojom
vlašću. Odbio je i nagradu od naroda, nije od njih tražio bogatstvo i druge
vrijednosti. Zapravo, ne samo da od njih nije tražio, već im i pomogao, želio
je da im bude bolje u životu. Zamislimo da naši intelektualci imaju ahlak Hidra
i naši politički predstavnici ahlak Zulkarnejna!
Sura Merjem, pored kazivanja o Merjemi, donosi
opis poslanika Jahjaa i Isaa, a.s. Pročitajmo u ovoj suri 12-13. ajeta kako se
Jahja opisuje, kojim osobinama ga Allah hvali! Roditelji mole Allaha da im
dijete bude uspješno, a ne za ove osobine, stoga nije ni čudo da ne budu
zadovoljni djecom kada odrastu i zaista postanu uspješni, jer Allah prima dove.
Uspješnost, karijera, znanje, moć... to mogu biti ukrasi čovjeka, poput ukrasa
i ornamentike na zgradama, ali osobine koje je imao Jahja jesu suština i
temelj.
Sura Ta-ha govori o Musau, a.s., kada je
primio objavu. Inače, u Kur'anu se više puta navode slučajevi Musaa, ali ovdje
se trenutak kada Musaa prima objavu.
U ovoj suri od 25. do 28. ajeta nalazi se
lijepa dova koju je učio Musa, i koju bi trebao učiti svako ko ima nastupe,
pregovore, dogovore i sastanke. Također, ovo je dova koju bi svaki student
trebao učiti pred izlazak na ispit.
Ni komentarjev:
Objavite komentar